Helyi közélet

2015.11.18. 19:24

A Prima, a festő, az ördög és a klasszikusok

Nyíregyháza  - A friss Prima-díjas festőművész portréját Nagy Zsuka költő rajzolta meg – Kerekes Eleket ezzel köszöntjük.

Nyíregyháza  - A friss Prima-díjas festőművész portréját Nagy Zsuka költő rajzolta meg – Kerekes Eleket ezzel köszöntjük.

A műteremben marokkók egymáson az ecsetek, likőr- és borszínű vágyak, bepólyázza az ősz a szívet és tangóra hívja éjjel egy modell. Felemeli ecsetét a festő a múlt században és ebben az évtizedben. Halk jazz, Lajkó Félix, Edith Piaf, asszonymelódiák. Zongora, hegedű szól, gitárszóló, meg a blues, lejön a festék és a blúz, pucér váll csak a hold.

Ég a villany a Nagyposta felett, akril a bőrre a konvenció. A látszat, mint az enyv, ezt írja az író, festi a művész, és mindketten vesznek egy ördögöt, színpadot, festőállványt, nőt meg férfit, és mindig feltesznek egy bakelitet a hűtlenségre vagy a hűségre. Melyik nyer az ördög bibliáján? Kinek mit jelent, kinek mi az, ki miért? Olyan sokfélék az okok, olyan sokfélék a sebek, vörös temperák a festékkeverőben.

Ha hazudik az ember másnak vagy magának, az a tisztesség, ha nem akarja bántani a társát, hogy mást szeret, az a társadalmi hagyomány. Az író ír tovább, mert az ember néha eljár a szívét fájdítani, tangót táncolni a mondatokkal, modellt ülni a festővel. A festő fest tovább, vetkőzteti a sznob szemérmet, akriltubusból keveri a mellbimbók színeit terrakotta, lazac, színárnyak.

Egy hosszú tánc az élet

Mindenkinek van egy ördöge, vagy egyszer, vagy sokszor, vagy mindig ott ül az ágya mellett, az akt mellett, a semmi mellett, a mindig más mellett, kíváncsiságból, jóságból, rosszaságból, támadásból, vérből, vágyból. Ebbe nem lehet beleszólni, hogy kinek mikor jön és felkéri-e egy táncra, egy életre, egy éjszakára, de az biztos, hogy sokszor a lelkiismeret langyos fürdő, és folytatódik a darab most és 1907-ben. Szóval, elüldögél a langyos fürdőjében az ember 2015-ben is.

De a festőnek tiszta a vágya a múltban, a mostban, a mindörökben, megörökíti és tovább, amiért élni kell, és érdemes. Egy hosszú tánc az élet. Páros tangó. Férfi nő. Finom fehértempera-ingein szén- és olajpasztellkrétákkal női nevek. Jolán, Majmunka, szépasszonyok, rossz hírű nők, almaarcú lányok. Az előtérben öltöznek mind. Terra incognita, ismeretlen terület, vadászni ér, ölelni pedig muszáj. Összefonódni, mint a föld és a gyökér, a szín és a kép, a képzelet és az anyag, a szív és a vágy, a szén és a fény, test és a ritmus, az ördög és a boldogság.

Mit lát a tükörben?

Páros játékok, aranyidők éjféli tangó a műteremben, Bue­nos Airesben, Montevideóban, Kubában, Pesten, Spanyolhonban. Párizsban gyilkos tangó jár, fekete vörös grafit színekben, szelídítsétek meg az isteneteket vagy az ördögöt. Danse macabre a harag ritmusa. Nincs vigasz a sikátorokban, koncerttermekben.

Ne ébreszd fel az ördögöt! Szeresd a művészt, a játékot, a békét, a boldogság színskáláit fogadd tőle! Ritmusok, táncok Pesten, Nyíregyházán a belvárosban, a Kállói úton, a Bethlen Gábor utcán. Harmonikáz az ablak alatt a szél. Keveri a festő a színeket, a modell melléül, aztán, hogy jobban lássa a színét a combnak, a bőrnek, a húsnak, közelebb áll a modellhez, és a tükörbe néz. Hogy mit lát? Hát, az ördögöt, aki közéjük ül, sötétebbek lesznek a színek, tangó színű az égalja, lehull a harisnya, mint az avar, tűsarkút vesz az ördög, lágy tojást eszik, mikor a gyönyör forog a palettán. Külvárosi ritmusok, fővárosi vágyak a belváros emeletén, egy vidéki műteremben minden ember vágya arcpír és színréteg a festőkésen…

Az ördög sosem alszik

Játék az élet. Párosan szép. Közhelyekkel csábítani ér. Kacsintani és levetkőztetni jó és rossz asszonyokat, modellt ülni a boldogságnak, táncolni egy képen és kiforogni belőle a valóságba, ahol minden színtelenebb, ezért van szükség a festőre, ő csinálja a színeket, ő mondja rájuk, Prima, és most mi mondjuk rá azt, hogy ő is az.

És egy erősen felhős szombat estén beül a színészbüfébe fekete zakóban Krúdy, a szív grundjainak rajzaival Molnár Ferenc, és temperafehér ingében, kócos-elegánsan a festő, hogy színeket adjon az estnek, a poharak színének, figyelmeztetve minket, hogy neki ördöge van, és az ördög sosem alszik.

Nagy Zsuka

Kerekes Elek

1983–88 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolára járt, mestere volt Klimó Károly, Menráth Péter, Varga Dezső.1997-ben elnyerte Nyíregyháza város díját az Őszi Tárlaton.

Tanulmányutat tett Kanadába, az Egyesült Államokba, Görög-, Svéd- és Németországba. E tanulmányútjain készült festményeiből számos mű külföldi magángyűjteménybe került.

A Jósa András Múzeumban restaurátorként dolgozott, majd szabadfoglalkozású művész lett. Számos egyéni és csoportos kiállítása volt többek között Budapesten, Békéscsabán, Kecskeméten, és természetesen Nyíregyházán.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában