2016.02.24. 16:10
A diákok eldönthették, miből fizetik a számlákat, feketemunkával vagy uzsorakölcsönnel
Nyíregyháza - A fiatalok beleélték magukat a kétgyermekes, szegény családok mindennapi helyzetébe.
Nyíregyháza - A fiatalok beleélték magukat a kétgyermekes, szegény családok mindennapi helyzetébe.
Újabb kihívások érnek bennünket nap mint nap, s ezeknek csak úgy tudunk megfelelni, ha felkészülünk reájuk, ha vannak tapasztalataink. Ez persze csak elméletben ilyen könnyű, hiszen nem biztos, hogy a valóságban a saját bőrükön érzik az élet nehézségeit a fiatalok.
Szegénység, előítélet
Éppen ezek miatt ebben a tanévben egy új színházi nevelési projektet indítottak el a Nyíregyházi Színházi Nevelés Regionális Központjának munkatársai: színészek, drámatanárok vezetésével olyan interaktív órákon vehetnek részt több középiskola – így a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium 11. évfolyamos – diákjai is, akik személyes élményeken keresztül alakíthatják ki véleményüket a társadalmi problémákról, például a mélyszegénységről, a kirekesztettségről, az előítéletekről. A projekt talán leghatásosabb eleme a Szociopoly nevezetű osztálytermi interaktív társasjáték.
Miből fizetik a számlákat?
Ennek szimulált valósága egy vidéki kis magyar falu hétköznapjaira épül: a munka világából kiszorultak, a pénz s egyéb erőforrások nélkül élők helyzetét hozza testközelbe a forgatókönyv. Színészek és drámatanárok alakítják a falu polgármesterét, a helyi vállalkozót, a boltost, a postást, de még az uzsorást is.
– A diákok négyfős csoportokban egy-egy kétgyermekes családot képviseltek. Ebben a konstruált valóságban a játék idejére minden család szegény – avatta be lapunkat a részletekbe Oroszváriné Gál Gabriella osztályfőnök.
– A családtagoknak kellett meghozniuk a döntéseket, hogy az adott hónapban hogyan, miből fizetik ki a számlákat, s a váratlan kiadásokra (temetés, osztálykirándulás, szemüvegvásárlás) hogyan teremtik elő a pénzt. Netán feketemunkával? Uzsorakölcsönnel? Esetleg a befizetés elmulasztásával?
Nehéz a pénzt beosztani
– A döntések során a fiatalok átélték, hogy a családi pótlékból és a szociális segélyekből mire jut. A játékban részt vevő tanulók nemcsak a pénzbeosztás nehézségeivel szembesültek, hanem a manipuláció nehezen felismerhető eszközeivel is. Az érzékenyítő programsorozatnak más elemei is voltak. Külön-külön is nagy hatású egy-egy ilyen alkalom, de folyamatát tekintve mindenképpen katartikus élményt jelentett a tanítványaimnak – tette hozzá a tanárnő.
KM