Helyi közélet

2016.11.02. 10:27

Megnőhet a szakadék az iskolatípusok között - Lehet-e bárkiből gimnazista?

Szabolcs-Szatmár-Bereg - A középfokú intézmények vezetői óvatosan kezelik a központi gimnáziumi felvételiről szóló bejelentést.

Szabolcs-Szatmár-Bereg - A középfokú intézmények vezetői óvatosan kezelik a központi gimnáziumi felvételiről szóló bejelentést.

– Azt mondom, várjuk meg, amíg ebből valóban rendelet lesz – hűtötte le a kedélyeket mindjárt Lukács Bertalan, a Mátészalkai Esze Tamás Gimnázium igazgatója, amikor a legújabb közoktatást érintő hírrel felkerestük. Némiképp felborzolta ugyanis a kedélyeket nemrég, amikor Rétvári Bence minisztériumi államtitkár azt találta mondani, hogy a minőség biztosítéka lenne, ha bevezetnék a gimnáziumokban a központi felvételit. Az így kiválasztott legjobb gimnáziumi tanulók vélhetően a felsőoktatásból se morzsolódnának le könnyen, vélte a kormánypolitikus.

Betöltötték a helyeket

Kíváncsiak voltunk, mit gondolnak minderről az érintett középfokú oktatási intézmények vezetői, megtudakolva azt is, egyáltalán új helyzetet teremtene-e egy ilyen intézkedés az életükben.

– A mi gyakorlatunk eddig az volt, hogy a hozott tanulmányi eredmények alapján vettünk fel a tanulókat egy meghatározott keretlétszám erejéig, természetesen meghúzva egy alsó határt, amit megkövetelünk – fűzte tovább a gondolatot Lukács Bertalan mátészalkai intézményvezető. A kémia tantárgy átlaga például nem lehet rosszabb 4,5-nél. A feltölthető keretlétszámot egyébként – többféle gazdasági szempontot figyelembe véve – mindig a fenntartó szabta meg, de eddig minden helyet be tudtunk tölteni. Előre semmiképpen sem alakítanék ki véleményt a bejelentésről, mert még az is lehet, hogy egy ilyen új rendszer jótékony hatással lesz a színvonalra. Abban azért bízunk, hogy ha bevezetnék, alapvetően nem fogja sem a tanulólétszámunkat, sem pedig a képzési színvonalunkat befolyásolni.

Chriszt Gyula igazgató mindjárt azzal kezdte, hogy a Krúdy Gyula Gimnáziumban ősidők óta van felvételi, s az utóbbi időben már a központi feladatsort használják. Írásbeli vizsgát ugyanis csak ez alapján tehetnek a diákok. A jelenlegi rendszerben az iskola még eldöntheti, hogy megíratja a központilag előírt felvételit, vagy eláll ettől.

– Mi a túljelentkezés miatt felvételi nélkül nem tudnánk egy értékelhető, pontszámokra épülő rangsort produkálni. Jelenleg is egy kompetenciaalapú feladatsort kell a tanulóknak anyanyelvből és matematikából megírniuk. Az idegennyelvi kompetenciák mérésével kapcsolatos feladatsor esetleg bővülhet, de nem igazán hiszem, hogy sok értelme lenne. S szerintem annak sem volna realitása, hogy mást – mondjuk valamit, ami a művészetoktatáshoz kell – is felmérjenek a speciális általános iskolai készségeken kívül. Egy központi rendszer bevezetésekor egyedül abból lehetne gond, ha törvénybe foglalnák, hogy bizonyos teljesítményszínt, például 40 százalék alatt nem vehető fel diák. Ez nyilván sokak számára elfogadhatatlan volna. Amennyiben viszont a meglévő helyek egységesítése a cél, sok újat aligha várhatunk az új rendszertől – fogalmazott Chriszt Gyula.

Hitéleti kritériumok

– Bennünket nem, inkább azokat érintheti negatívan egy ilyen változás, akik a gyengébb tanulókat is fel kívánják venni – tudtuk meg Megyesi Máriától, a Szent Imre Katolikus Gimnázium igazgatójától.

– Mi már most is központi felvételit íratunk, s ehhez jön az elbeszélgetés, a lelkészi ajánlás, ami ronthat vagy javíthat az eredményeken. Biológiából, kémiából és idegen nyelvből saját szóbelink van, de az sem lenne baj, ha a jövőben központi lenne. Egyedül ahhoz ragaszkodunk, amit egyébként a jogszabály is lehetővé tesz, hogy a hitélettel kapcsolatos kritériumokat – tájékozódás, tudás, beállítódás – felállíthassunk a felvételi során – sorolta.

A szakgimnáziumokban kialakult álláspont is érdekelte volna szerkesztőségünket, ám Béres Jánosné, a Kisvárdai Szakképzési centrum főigazgatója elzárkózott a válaszadástól.

KM-MJ


A központi írásbeli évek óta létezik

– Rétvári államtitkár úr vagy tájékozatlan, vagy manipulál. Tudnia kellene ugyanis, hogy a központi írásbeli rendszere évek óta létezik – nyilatkozta Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. – Ez tehát nem újdonság, de akkor az lesz, ha egy szigorú felvételi rendszert akarnak életbe léptetni. Márpedig ha így van, annak egyetlen célja lehet, hogy minél több gyereket, illetve szülőt tereljenek a szakképzés felé, mivel az ilyen típusú intézmények konganak az ürességtől. Szándékosan vettem ide a szülőket is, mivel 100 gyerekből 98 nem tudja még, mi is szeretne lenni. Egyébként a magam részéről azt remélem, hogy ebből a kijelentésből semmi nem valósul meg, mivel január 20-a után ezeket a központi felvételiket meg kell írni, s az idő addig már nagyon rövid. Mi az egyenlő esélyekben hiszünk, s az ilyen terveket semmiképen nem támogatjuk. Ebben a korban eldönteni egy tanuló életpályáját szakmaiatlan és embertelen.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában