Helyi közélet

2016.11.15. 08:58

Válasz a digitalizáció kihívásaira

Nyíregyháza - Magyarország a Digitális Jólét Programnak köszönhetően képes lépést tartani a világ fejlettebb nemzeteivel.

Nyíregyháza - Magyarország a Digitális Jólét Programnak köszönhetően képes lépést tartani a világ fejlettebb nemzeteivel.

Ha valaki arra kíváncsi, milyen lesz a jövő iskolája, nem kell messze mennie, hogy egy ilyenbe bepillanthasson. A nyíregyházi járásban ugyanis 13 olyan hátrányos helyzetű általános iskola is van, ahol a jövő – köszönhetően az infokommunikációs fejlesztéseknek – már a jelenben elkezdődött.

Hátrányból előny

Egy ilyen mintaiskolába, a Móra Ferenc Általános Iskola Petőfi Sándor Tagintézményébe tegnap mi is belestünk. Éppen fizika mintaórát tartottak. Minden tanuló előtt ott volt a laptop, s a diákok a saját képernyőiken kísérték figyelemmel, amit a tanár a digitális táblán mutatott, s a kiosztott feladatokat is ezen oldották meg.

Az, hogy ők már ilyesmivel büszkélkedhetnek, a Nemzeti fejlesztési Minisztérium Digitális Jólét országos minta­program alprogramjának, s ebben résztvevő partnereknek köszönhető, derült ki hétfőn az innovatív digitális oktatást lehetővé tevő projekt záróeseményén.

– Az volt a legfontosabb cél, hogy lehetőleg minden órán használjunk számítógépet – mondta el lapunknak Bajnay Kornél tagintézmény-vezető, hozzátéve azt is, hogy a kapott 165 laptop mellé már csak azokat a töltőszekrényeket várják, amivel a tárolás és az üzemben tartás is könnyűszerrel megoldható. – Az iskolának 310 tanulója van, vagyis nem jut az eszközből mindenkinek, de nem is kell, mivel játékos formában csak a 3. osztálytól vezettük be a digitális oktatást. Persze azok a gyerekek, akik az informatikai és matematikai ismereteket magasabb óraszámban kapják, nyilvánvalóan jobban kezelik a számítógépet, mint az angolosok – sorolta az informatikát is tanító intézményvezető.

Persze itt sem jött csettintésre a váltás, de már 2002-ben lépéseket tettek a jövő felé. Először csak a beszámolókat követelték meg a nevelőktől digitálisan, majd továbbképzéseket tartottak, s mostanra nem csak a szövegszerkesztőt és a táblázatkezelőt ismerik jól, de az internettel is mindenki elboldogul. Ma már digitális naplót vezetnek, projektoraik, interaktív tábláik, a nevelőknek pedig saját laptopjuk van. A tanmeneteket a „felhőben”, vagyis a virtuális térben tárolják, s tavaly egy komplex instrukciós programot is bevezettek, amihez az interneten keresztül mindenki hozzáférhet.

– A mienk nem kimondottan fiatal tantestület, de mindenki felismerte a fejlődés fontosságát. Ennek köszönhető, hogy még a nyugdíj előtt állók is remek interaktív feladatokkal és bemutatókkal lepik meg a tanítványaikat – tette hozzá Bajnay Kornél.

Arról viszont már dr. Kovács Ferenc, nyíregyháza polgármestere és a vendégei – dr. Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Program megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos, dr. Kelemen Csaba, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője, valamint Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgatója – beszéltek, hogy egy kétmilliárd forintos digitális város mintaprogramcsomag mennyi mindennel több az iskolák között kiosztott 830 notebooknál.

Ilyen egy intelligens város

Része a Krúdy Gyula Gimnázium, mint digitális mintaiskola, a Jósa András Tömbkórház és Sürgősségi Központ 10 gigabites informatikai gerinchálózata, az 1850 végponttal, s 60 eszközzel. Azután a 160 kamerás térfigyelő rendszer, a nagy sebességű széles sávú internetelérés, a közel 100 százalékos lefedettségű, másodpercenként 300 megabyte-os mobilnet szolgáltatás, s a 40 idős embernek biztonságot adó házi segítségnyújtó rendszer.

A teljes infrastruktúra tavaszra elkészül, s hamarosan lesz a városban ingyen wi-fi, az intelligens város szolgáltatás részeként lakossági és turista városkártya, letelepítik a kültéri információs pultokat, s már az iskolai digitális padok is készen állnak a kihelyezésre.


Motiváltabbak a tanulók

– Másfél hónapja – kevés kivétellel – minden órán laptoppal dolgoznak a tanulóink – árulta el lapunknak Roma Ádám fizikatanár az ottjártunkkor.

– Nyilvánvalóan ez a jövő útja, s azt is tapasztalom, hogy a gyerekek ügyesebben oldanak meg feladatokat ezzel az eszközzel. Sokuknak nincs otthon saját számítógépe, s az iskolában az ilyenek is elsajátíthatják a használatát. Persze számos más előnye van: feladatokat oszthatunk ki, s megoldásokat fogadhatunk az internet segítségével. Azért a könyv és a füzet se tűnt el, de ma már látványos kísérletezéseket tesznek lehetővé az online letölthető programok. A gyerekek nagyon lelkesek, s már az óra előtt azzal nyaggatnak, mikor megyünk a notebookokért – beszélt a tapasztalatairól Roma Ádám.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában