2016.11.28. 17:00
Vonzó lett a kamionozás
Nyíregyháza - Felkészültebb sofőrökkel frissítik a közutak vérkeringését.
Nyíregyháza - Felkészültebb sofőrökkel frissítik a közutak vérkeringését.
Versenyképes szaktudású gépjárművezetőkkel gazdagodik a hazai a közúti fuvarozás. Ősztől immár szakmásított OKJ-s képzésben is lehet kamionsofőr-képesítést szerezni. Az eddig is elérhető állami finanszírozású képzési program mellett az OKJ-s szakmai képzést könnyebb jelentkezési feltételekkel és kibővített tantervvel indították el elsőként Budapesten, hogy a jól képzett munkavállalók hosszú távon enyhítsék az égető szakemberhiányt.
Régóta küzdenek érte
A felnőttoktatás részeként indult el az első szakmásított tehergépjármű-vezetői képzés, amellyel szakmai képesítéssel rendelkező, felkészültebb fiatalok kerülhetnek a volán mögé. Az egyik legjelentősebb kamionos érdekvédelmi szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) saját tulajdonú képzési intézményével, a Kamionsuli Kft.-vel karöltve régóta küzd azért, hogy a hatósági sofőrképzés az államilag támogatott oktatás részévé váljon, és ezzel növekedjen a magyar fuvarozóvállalkozások versenyképessége.
A leendő munkavállalók az új típusú OKJ-s képzés ideje alatt sokkal magasabb óraszámban, az országban egyedülálló tudásanyaghoz jutnak, a klasszikus ismeretek mellett idegen nyelvet tanulhatnak, és megismerhetik az infokommunikációs eszközök használatát, vagy a vészhelyzetek elhárításának módszereit is. A nappalin 504, esti tagozaton 252 órában elvégezhető féléves tanfolyam előnyei közé tartozik az is, hogy az OKJ-s tehergépkocsi-vezetői képzés elvégzésének feltételéül korábban előírt „C” típusú jogosítvány helyett most elegendő a „B” típusú vezetői engedély megléte. A képzési kerettanterv kidolgozását a Kamionsuli szakembergárdája végezte.
– Régi törekvésünk, hogy szakmai rangra emeljük a tehergépjármű-vezetést, ezzel is erősítve a fiatal generációban a hivatás iránti érdeklődést. Az egyszerű, önköltséges hatósági képzés mellett most a felnőttoktatás keretei között mód nyílt erre, hiszen szakmai képzésben is megszerezhetők a tehergépjármű-vezetéshez előírt hatósági képesítések. Ez finanszírozási szempontból rendkívül fontos, de a hivatás társadalmi rangját, elismertségét is erősíti – fejtegette Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.
Stabil megoldást nyújt
Az ügyvezető főtitkár szerint jelenleg az a legfontosabb, hogy az OKJ-s képzés egyrészt kiegészüljön a legelterjedtebb szállítóeszköz, a nyerges vontató vezetéséhez szükséges „E” kategóriás képzéssel, illetve az, hogy a szintén hiányszakmaként jelentkező autóbusz-vezetői oktatás – azaz a „D” kategóriás képzés – is elindulhasson a keresztfélévben, az új, államilag finanszírozott rendszerben.
– Természetesen annak is nagy jelentőséget tulajdonítunk, hogy a sofőrhiány enyhítésére hosszú távon stabil megoldást nyújtó OKJ-s képzés mellett megfelelő életpályamodellt is fel tudjunk kínálni a képzésből kikerülő fiatal generáció számára – tette hozzá.
Egymillió, mégis ingyen
Az országban elsőként, 50 fővel elindult OKJ-s kamionsofőr-képzés jelenleg a budapesti Kamionsuli Kft.-nél zajlik, de a jövőben várhatóan más oktatási központok is csatlakoznak majd a programhoz.
A személyenként több mint egymillió forint piaci értékű ingyenes oktatást a vidéki helyszíneken a keresztfélévben kezdik majd meg, ahol negyvenhárom vidéki képzési centrum várja a leendő sofőröket.
KM