2017.07.28. 07:18
Felesleges a kormány
Nem kell messzire utaznunk, ha jó példákat keresünk az egykor más céllal – jellemzően teherszállításra – épült kisvasutak turisztikai hasznosítására: mindkét szomszédos megye székhelyén tízezrek ülnek fel évente a szerelvényekre. Hoványi Péter jegyzete.
Nem kell messzire utaznunk, ha jó példákat keresünk az egykor más céllal – jellemzően teherszállításra – épült kisvasutak turisztikai hasznosítására: mindkét szomszédos megye székhelyén tízezrek ülnek fel évente a szerelvényekre. Hoványi Péter jegyzete.
Debrecenben és Miskolcon ugyanúgy az erdőben kanyarognak a kisvasutak, mint Nyíregyházán, a különbség mégis elég nagy. Míg nálunk az elmúlt években csak néhány pályakarbantartó vonat közlekedett, s a Sóstói-erdőben eszi a sínpárt a rozsda, az előbbiekben menetrend szerint hozzák-viszik a turistákat, esküvők, osztálykirándulások, kulturális rendezvények házigazdái, pályázati és egyéb forrásokból százmilliókat fordítanak fejlesztésekre. A szépen fejlődő kisvasutak sikereiben persze közrejátszik az is, hogy sokkal hatékonyabban használják a forrásokat, mint némelyik állami tulajdonú mamutcég.
A Zsuzsi Erdei Vasút, Debrecen egyik szimbóluma annak ellenére ér el pompás eredményeket és zsebel be csillagászati összegeket, hogy jelentősen rosszabb adottságokkal bír – a semmiből vezet a semmibe –, míg Nyíregyházán a kellemes, nosztalgikus erdei döcögésnek egy turistaparadicsom (lenne) a végállomása. Örvendetes, hogy a friss kormányhatározat szerint a döntéshozók felismerték, vétek lenne veszni hagyni egy létező vasúti pályát és a még itthon maradt járműveket.
Kormányra semmi szükség nincs – legalábbis mozdonyvezetői szemszögből –, de ha továbbra is ilyen határozatokat hoz, s a Nyírvidéki Kisvasút ügye nem reked meg a tanulmányírás szintjén, bizonyosan sokan örülnek majd a döntéseinek.
- Hoványi Péter -