Helyi közélet

2018.05.25. 17:04

A kurzor ma már Kállósemjénre mutat

Kállósemjén - Egy kelet-magyarországi kistelepülés a robotika nagy világtérképén.

Kállósemjén - Egy kelet-magyarországi kistelepülés a robotika nagy világtérképén.

Gyakran érzi azt az ember, hogy a nagybetűs Európa valójában mindig ott van, ahol kivételes teljesítmény születik. Innen, s nem földrajzi értelemben szemlélve a dolgot, az igazi európaiságot és szellemiséget nem mindig a nagyvárosokban, hanem mondjuk éppen egy olyan kistelepülésen érhetjük tetten, mint Kállósemjén. Elegendő hozzá egy jól felkészült pedagógus, akitől a környező nemzetek gyermekei – ide értve a nemzetközi közösség határain túliakat is – csak tanulhatnak.

A jövőbe vezető útra lépve

Egri Józsefné ilyen pedagógus. Matematika-, fizika- és informatikatanárként 33 éven át szolgálta az iskoláját, október óta viszont az Oktatási Hivatal egyik projektjének mentora, s nem mellesleg 2013-tól a Kállósemjéni Diákokért és Ifjakért Egyesület elnöke és motorja. A 10 szülő összefogásával alapított civil szervezettel valami extrát szerettek volna nyújtani a helyi tanulóknak, olyasmit, ami az iskolában nem volt elérhető. Így fogtak bele a kritikai gondolkodás táblajátékkal támogatott fejlesztésébe és a LEGO-robotika meghonosításába. Ma már robotika-tanárokat képeznek a világ minden tájáról, és portugál, spanyol, litván, svéd, görög, török gyerekeknek tanítják a különféle küldetésekre, feladatvégzésre alkalmas robotok programozását. Amikor a mostani kurzus kapcsán arról faggattuk, hogyan sikerült „feltűznie” ezt a 3500 lelkes nagyközséget a világ robotika térképére, a nem mindennapi teljesítményt a világ legtermészetesebb dolgaként vezette elő:

– Informatikatanárként mindig érdekelt a robotika, s a világban járva láttam, milyen gyors ütemben tör be az iparág az oktatásba. Rájöttem, hogy az új terület a diákok számára is vonzóbbá teheti a programozást, s már az iskolában kísérletezésbe fogtunk. A szülőknek tetszett, amit a foglalkozásokon csináltunk, s azonnal vevők voltak az ötletre, hogy alakítsunk egy egyesületet, amivel már pályázni is tudunk. Pedig az alapítók között még csak pedagógus sincs, csupán később jött egy-két segítő a „for profit” szférából, akik már találkoztak informatikával – sorolta a semjéni gyerekekért fáradságot nem ismerő pedagógus. Lassanként egyre jobban elmélyedtek a robotikaképzés ismeretanyagában, és hamarosan tanítani is tudták, majd szép sorban kezdtek kiépülni a nemzetközi partnerkapcsolatok.

Diákcsere török kérésre

Az Informatikatanárok egyesületével együttműködve akkreditált képzési formában, az Erasmus+ K1 Mobility keretében tanárokat képeztek Budapesten – mivel ott minden feltétel adott –, és azóta egymás után fogadják a külföldi csoportokat is. Jelen vannak az Európai Bizottság által létrehozott nemzetközi felületen, az eTwinning online platformon, és több nemzetközi projektet is maguk mögött tudhatnak. Volt, mikor személyesen látogatták meg a partnereket, máskor csupán online, a virtuális térben dolgoztak együtt. Rendelkeznek Facebook-oldallal és saját honlappal, a képzéseiket – amely iránt nagy a nemzetközi érdeklődés –, a világ kurzusait csokorba szedő School Education Gateway segítségével hirdetik meg.

– A mostani ajánlatunkra a török partner figyelt fel, de azt kérték, hogy a gyerekek itt helyben, angolul tanulhassák a robotikát, miközben nem csak a programozással ismerkednek, de a helyi nyelvvel és kultúrával is. Tető alá hoztunk egy diákcsere programot, s a mi egytucatnyi tanulónkhoz 3–3 pedagógus kísérővel csatlakozott 10 svéd és 8 török fiatal – sorolta Egri Józsefné.

Végig angol nyelven

A külföldiek vasárnap érkeztek, aznap megnézték velük a fővárost, hajókáztak a Dunán, az 5 napos kurzus fennmaradó részében pedig rengeteget robotikáztak, kiegészítve egy kis játékkal, kompetenciafejlesztéssel, s némi ismeretterjesztéssel a magyar kultúráról és történelemről. A szó angolul, a munka pedig mixelt csoportokban folyt, hogy magyar, török és svéd gyerek együtt gondolkodhasson.

Az már önmagában érdekes, hogy több lány jelentkezett, mint fiú. A svéd lányok szinte itták a tanár szavait, és plusz óra beiktatására is igényt tartottak. Jövőre a svéd tantervnek is része lesz a robotika tantárgy, nincs tehát sok idejük arra, hogy felzárkózzanak. A törökök pedig rettenetesen nyomulnak, pénzük is bőven van hozzá, s már gőzerővel dolgoznak a saját tantervükön.

– Ott akkora a lendület és az akarat, hogy hamarosan bennünket is leköröznek, pedig eddig sehol sem jártak a témában előttünk. Az itt képzett török pedagógusok odahaza mindjárt országos kampányba kezdtek, amihez mindennemű anyagi támogatást megkapnak – tudtuk meg. Egri Józsefné elmondta azt is, hogy a vendég gyerekeket a Kállay-kúriában szállásolták el, akik imádták a patinás környezetet, a kísérőket pedig az erdő közepén, Kiscseretanya vendégházában helyezték el. Csütörtökön egy záró magyar esttel búcsúzkodtak a táborosok, pénteken este pedig indult a repülő haza Svédországba, illetve szombaton reggel Törökországba.

Egymás kultúrájára csodálkoztak rá

Néhány külföldi diákkal szóba elegyedve gyorsan kiderült, hogy a fiatalok – éljenek bármelyik szegletén is a kontinensnek – nem sokban különböznek egymástól. Kedvenc időtöltésük a zenehallgatás, és szeretnek moziba járni.

Egyikük se optikai egérrel a kezében született, a svéd Vic­tor számára például minden újdonságnak számított a robotikában, és leginkább a szenzorokra csodálkozott rá. Pedig a svédeknél már megszokott, hogy a lakást robot porszívózza, füvet nyír, s egyéb feladatokat is elvégez. Tőlük olyan tanulókat küldtek, akiknek magas szintű a matematikai kompetenciája, ott a robotika iránt érdeklődő lányok aránya is egyre nő, amit a fociért rajongó Ameli is megerősített. A török Őykü azt emelte ki, hogy a robotika gőzerővel tör előre, és nagyon sokat kell tanulniuk, ha kontrollálni akarják az intelligens gépeket.

Ám leginkább egymás kultúrájára csodálkoztak rá. Vic­tor ezen a magyar kurzuson tanult a legtöbbet a török kultúráról, a svédek pedig leginkább azt csodálták, hogy egy településen háromféle felekezeti közösség is együtt él, s mindegyiknek saját temploma van. Svédországban a templom is kevesebb, és a vallást se gyakorolják ilyen szorgalmasan – mesélte Ameli, s szóvá tette azt is, hogy Svédországban az étkezésre se fordítanak ennyi gondot. Ott nincs minden nap három fogásos ebéd az asztalon, legfeljebb ünnepnapokon.

MJ

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában