Helyi közélet

2018.05.07. 12:18

Érettségi: „Nagy meglepetést nem okozhatott a magyar írásbeli feladatsor”

Nyíregyháza - Elégedett volt az érettségi feladatsorral Kéner Beatrix, a Krúdy Gyula Gimnázium magyar-történelem szakos igazgatóhelyettese, aki már az első mondataival előre vetítette, hogy a saját tanulóiknak bizonyosan nem okoz gondot a két részből álló középszintű magyar érettségi, hozzátéve, hogy remélhetően más iskolák diákjai és pedagógusai is hasonlóan vélekednek majd.

Nyíregyháza - Elégedett volt az érettségi feladatsorral Kéner Beatrix, a Krúdy Gyula Gimnázium magyar-történelem szakos igazgatóhelyettese, aki már az első mondataival előre vetítette, hogy a saját tanulóiknak bizonyosan nem okoz gondot a két részből álló középszintű magyar érettségi, hozzátéve, hogy remélhetően más iskolák diákjai és pedagógusai is hasonlóan vélekednek majd.

– A két hazai szociológusnő – Albert Fruzsina és Dávid Beáta – munkájára alapozott szövegértési feladat teljesen egyértelmű kérdések megválaszolását tűzte ki feladatul – kezdtünk hozzá a kiértékeléshez. – A 12 fejezetre szépen beosztott szöveg kérdéssorában egyetlen olyan volt, amelyhez a tanulóknak a saját gondolataikat összeszedve kellett összegzést írni a barátságról. Megítélésem szerint az érvelés is hasonlóan kézenfekvőre sikeredett, ugyanis olyan újabb keletű ünnepnapok létjogosultságát kellett megindokolni, mint a Valentin-nap, vagy a Halloween. Ezekről sokszor beszélgettünk az órákon, s ha valaki ezt a feladatot választotta, tökéletesen meg tudta oldani. A harmadik, a gyakorlati szövegalkotás, ami valójában törzsanyag. A tanulóknak egy hivatalos levelet kellett írniuk, s itt elsősorban igazán a formai jegyek megléte, s nem a tartalom volt a fontos. Már jó ideje tudtuk, hogy meg fognak változni az érettségi követelmények, s mi erre szépen felkészítettük a diákjainkat, nagy meglepetés tehát nem érhette őket. Egyébként szerintem hasznos, hogy az írásbeli első fele tisztán gyakorlatias feladatsorból áll, ezzel ugyanis az életre nevel.

– Nyilván másmilyen volt a második, 150 perces feladatlap, ebbe egy Balázs Béla szöveg került be, a tanulóknak gyakorlatilag egy meseátiratot, egy felnőtt mesét kellett elemezniük. Az elvárás szerint többek között fel kellett tárniuk annak az okát, hogy a szerző miért keresztelte át a mesehősöket, s meg kellett találniuk a gyermekmeséktől eltérő motívumokat. Pontosan azokat, amelyből kiderül, hogy nem valamiféle gyermekmeséről van szó. S már csak az összehasonlító verselemzés maradt, amihez csak annyit fűznék hozzá, hogy József Attila és Szabó Lőrinc költészete törzsanyag. Ebben a feladatban nemzedékek viszonyát, s a fiatalok életbe lépési lehetőségét kellett elemezni, s bár a Szabó Lőrinc-vers nincs benne a szöveggyűjteményben, nem okozhatott gondot ezúttal sem a hasonlóságok és eltérések, a stílusbeli és retorikai megoldások elemzése. Összességében nem mondanám, hogy az idei érettségin egy könnyű magyar írásbeli feladatsort kaptunk, inkább úgy fogalmaznék, hogy jól illeszkedett ahhoz, amit, s ahogyan mi tanítunk – zárta mondandóját az igazgatóhelyettes.

MJ


Elégedetten tették le a tollat a vasváris végzősök

– Nehezebbre számítottam. Az érvelés kifejezetten könnyen ment, a versösszehasonlítás sem okozott gondot, egyedül a szövegértési feladat igényelt nagyobb odafigyelést, koncentrációt. Úgy érzem, jól sikerült – vont mérleget a feladatokról és saját teljesítményéről a magyar érettségi után Nagy Erika. A Nyíregyházi Vasvári Pál Gimnázium végzőse lapunk érdeklődésére elmondta: mindig is jó tanulmányi eredményei voltak magyar nyelv és irodalomból, s amennyire lehetett, felkészült a szellemi megmérettetésre. – Az, hogy nem kötik meg a kezünket, vagyis szabadon választhatunk bizonyos témák közül, nagyban elősegíti azt, hogy senki ne valljon kudarcot – tette hozzá, majd gyorsan elbúcsúzott, mondván: matektanárhoz siet, merthogy kedden a számok világában kell bizonyítania.

Nem sokkal 11 óra után tette le a lantot, akarom mondani a tollat Balogh Bettina, aki egyebek mellett elárulta: bár még sikeresen túl kell esnie a matematika, a történelem és az idegen nyelvi érettségi vizsgákon, őt már a továbbtanulás foglalkoztatja, tanító vagy óvónő szeretne lenni. A céltudatos ifjú hölgy a hétfői magyar „tudáspróbán” könnyedén érvelt, majd a műértelmezést választotta. – A szövegértés hosszú és nehéz feladat volt. Hasznát vettem a helyesírási szótárnak, de inkább csak önellenőrzésre használtam, nem pedig mankóként, mivel nincs gond a helyesírásommal – mesélte a vasváris lány.

PI


[related-post post_id="3852377"]

[related-post post_id="3852510"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában