Helyi közélet

2019.01.13. 13:20

Terítékre hozza és készen terítőre is teszi a vadat

Nyíregyháza - Közismert személyiség a nyíregyházi vendéglátóiparban Pastrovics Zoltán, aki egykoron pincérként kezdte, az utóbbi években pedig a Nyíri Fészek vendéglő tulajdonosa. Barátai jól tudják, hogy szabadidejében szeret vadászni és horgászni, s ha rajtuk múlna, mind gyakrabban küldenék akár a vízpartra, akár az erdőbe. Ilyenkor a hasukra is gondolnak, ugyanis Pastrovics Zoltán nemcsak megfogja a halat és elejti a vadat, hanem el is készíti.

Közel negyvenöt éve hódol a vadászat és a horgászat szenvedélyének a Nyíregyházán élő Pastrovics Zoltán. Már gyermekkorában megfertőzte a két hobbi, s mind a mai napig az életének szerves részét jelenti ez a két szabadidős tevékenység. Természetesen a vadászvizsga megszerzéséhez el kellett érnie egy bizonyos életkort, de előtte hajtóként már sokszor magával ragadta a vadászat izgalma.

Az alföldről a hegyvidékre

– A vadászvizsgát 1975-ben szereztem meg. Kezdetben a nyíregyházi Vasas Vadásztársaság tagjaként a saját vadászterületükön apróvadra és vaddisznóra vadásztam, de aztán a területről eltűnt a vaddisznó, így egy Borsod megyei vadásztársaságnak is tagja lettem, s mind gyakrabban kerestem fel a hegyvidéket – elevenítette fel a kezdeteket Pastrovics Zoltán. – A régi Borsodi Bányásznak vagyunk az utódszervezete. Sajnos, ott elbuktuk a területet, s most az Északerdő Erdőgazdasági Zrt.-től béreljük a területet. Nekem az életem a vadászat, nagyon szeretem ezt a sportot. Etetem is a vadállományt, gyakran megyek fel a hegyekbe utánfutóval.

A közelmúltban közel a magyar-szlovák határhoz, Szelcepuszta térségében vadászott, s terítékre hozott három gímszarvastehenet és két borjút.

Medve helyett vapiti

– Reggel 8 órakor kezdtem meg a cserkelést a hivatásos vadásszal, éppen akkor kezdett el havazni. Szerencsém is volt, sikerült pár óra alatt terítékre hoznom a szarvasokat. Ezeket megvásároltam, készítünk belőlük finom szarvaskolbászt, nyáron pedig pörköltet főzünk bográcsban. Sokat szoktam főzni a baráti társaságnak is. A vadat nemcsak terítékre hozom, hanem nagyon szeretem elkészíteni is akár sütve, akár főzve. A fagyasztóban sokáig eláll, így mindig van mihez nyúlni.

Kíváncsiak voltunk arra is, melyik volt az első elejtett nagyvad, s vajon melyikre a legbüszkébb Pastrovics Zoltán.

– Az első nagyvad, amit elejtettem, egy vaddisznó volt a már említett Vasas Vadásztársaság területén. A vaddisznóvadászatot azóta is szeretem, de most az afrikai sertéspestis veszélye miatt ritkábban vadászom rá, inkább felmegyek a hegyekbe más vadat elejteni. S hogy melyik trófeára vagyok a legbüszkébb? Vagy jó huszonöt éve Amerikában, pontosabban Maine államban vadászhattam baráti meghívásra. Medvét szerettünk volna elejteni, de nem sikerült, helyette elejthettem egy tükörfarkú szarvasbikát, vagyis vapitit, ami a világ egyik legnagyobb szarvasa. Ez a trófea több gímszarvas- és őzbaktrófeával együtt a Nyíri Fészek Vendéglőben látható. Nem vágyom már távoli vidékekre, nekem nagy élményt jelent a magyarországi erdők, hegyvidékek bejárása is.

Pontyok a horgon

A hobbik sorában az első helyen a vadászat áll, de ha úgy alakul, akkor a fegyver helyett gyakran horgászbotot is láthatunk Pastrovics Zoltán kezében. Főleg a pontyhorgászatot szereti, így gyakori vendég Verbatanyán, valamint olykor több napra elutazik az akasztói horgásztóhoz is, ahol kapitális halak várják.