Helyi közélet

2019.02.26. 15:32

Érdekelt, hogyan formálódik a személyiség

Márton Áron erdélyi püspök helytállása, kalandos élettörténete már régen mozgóképre kívánkozott. Interjú Zágoni Balázs erdélyi magyar íróval, filmkritikussal, szerkesztővel.

Márton Áron erdélyi püspök helytállása, kalandos élettörténete már régen mozgóképre kívánkozott. Interjú Zágoni Balázs erdélyi magyar íróval, filmkritikussal, szerkesztővel.

Különleges vetítésnek adott helyet múlt pénteken a Krúdy Art Mozi, ugyanis Magyarországon elsőként itt, Nyíregyházán mutatták be Zágoni Balázs kolozsvári filmes A püspök reggelije – Márton Áron első ötven éve című dokumentumfilmjét. A kommunizmus áldozatainak emléknapjához kapcsolódó alkotás azt az erdélyi egyházi méltóságot mutatta be, aki püspöksége 40 esztendejének közel felét kommunista börtönökben, illetve házi őrizetben töltötte, nem számítva Erdély kettészakadásának nehéz időszakát. A film elkészültének egyik különlegessége, hogy a forgatás egyfajta kincskereséssé változott, ugyanis a mozgókép korában nem sikerült egyetlen filmfelvételt sem találniuk az 1980-ban 84 évesen meghalt, csíkszentdomokosi születésű egyházférfiról. Aztán egy brassói szekrény mélyéről mégiscsak előkerült néhány másodpercnyi „élő” mozzanat egy filmtekercs legvégéről.

Meglehetősen hosszú ideig, mintegy tíz esztendeig készült a film, no de milyen indíttatásból? Hogyan jött az ötlet?

Forgattam 2005-ben egy dokumentumfilmet Képzelt forradalom, avagy Osztrák-Magyar Románia címmel. Szoboszlay Aladárról, egy aradi plébánosról szólt, aki a barátaival – bármilyen furcsán is hangzik – megpróbálta megdönteni a bukaresti uralmat. A történet egy nagyon súlyos koncepciós perrel és 10 halálos ítélettel ért véget. Annak kapcsán ismerkedtem meg azokkal a történészekkel – Nagy Mihály Zoltánnal és Stefano Bottonival –, akik felhívták a figyelmemet, hogy Márton Áron titkos dossziéi kutathatóvá váltak. Persze minderről egy szó sincs a filmben, mi inkább Márton Áron gyermek- és ifjúkoráról akartunk megemlékezni, amit más munkákban az első öt percben elintéztek az alkotók. Olyan sok anyag került elő, hogy az első részt le is zártuk a címszereplő 50. évéhez közeledve, a 2. világháború végével. Egyelőre persze nincs még második film. A forgatás valóban hosszú folyamat volt, már 2006-ban apróhirdetéseket adtunk fel, amelyekben jeleztük, hogy Márton Áronról keresünk fényképeket és emlékeket. A felhívások több megyei lapban megjelentek, és sokan megkerestek, hogy „az édesapám ott volt azon a cserkésztalálkozón Márton Áronnal, és megvannak a fényképek”. Egyik szál a másikhoz vezetett, egyre több ismerőst ajánlottak: „A Szász Erzsike nénit még föltétlenül keressétek meg, mert ő a néhai püspök unokahúga!” – figyelmeztettek. Rájöttünk, hogy egy kutatómunka kellős közepébe kerültünk, miközben filmet akartunk csinálni. Tíz évig készült, de nem állandóan ezen dolgoztunk. A produkció tavaly kapott egy nagyobb lendületet, és így eljutottunk a befejezésig.

A címet látva azt is hihetnénk, hogy a film tisztelgés a mozgókép születése előtt, a Lumi­ère-testvérek első munkáinak egyikére, A kisbaba reggelije címűre asszociálva.

Az egyik konkrét apropó: a filmben Szász Erzsike által elmesélt kerti reggeli, amikor egy fárasztó bérmaút után együtt reggelizett a család a szőlősben. Inkább arról van szó, hogy eredetileg trilógiában gondolkodtunk, vagyis a püspök reggelije után jöhetett volna az ebédje és a vacsorája. Ha trilógia már nem is készül, talán egy második film születésének még van esélye. Elsősorban az érdekelt bennünket, miből táplálkozik a személyiség, hogyan épül azzá, akivé végül lett. Gyakran olyan címekkel illetik Márton Áront, mint például „emberkatedrális”. A nagysága nyilván hozzámérhető a kifejezéshez, de szerintem az elnevezés inkább eltávolít az embertől, mi pedig olyan címet akartunk, ami közelebb visz hozzá, és lehozza közénk a földre.

Miért éppen 1944-gyel ért véget az első rész? Bár nyilván akkor mondta el az egyik legfontosabb beszédét a szószékről, tiltakozva a holokauszt, a zsidók elhurcolása ellen.

Az élettörténet következő mozzanata már a kommunizmus időszakával függött össze: több kísérletről tudunk a letartóztatására, miután fogságba esik. Az eredeti verzió másfél órás volt, és onnan vágtunk vissza több mint 30 percet. Nem a végét vágtuk le, hanem elhanyagolható elemeket vettünk ki, hogy beleférjünk abba az 53 perce, amit általában a televíziók kérnek. Az viszont tény: ez a befejezés valamilyen módon kéri a folytatást. Természetesen rendkívül izgalmas időszak, ami ezután jön. Kikértük a történész tanácsadóink véleményét is, hogy milyen lehetőség lenne a folytatásra. A legnagyobb gond, hogy erről az időszakról egyáltalán nincsenek képek.

Pedig ha a mostani mű a kincskeresésre épül, a folytatás egy izgalmas krimi is lehetett volna, gondolunk itt az egyház megosztottságára, a besúgásokra és a helyettes püspökök kiválasztására.

Valóban, nem minden erdélyi püspök került börtönbe, vagyis nagyon példamutató, hogy ő katolikus püspökként inkább ezt vállalta, nem pedig az együttműködést a hatalommal. Amikor elkezdődik ellenük a hajsza, a kultuszminisztérium békepapokból egy három fős vezetőséget nevez ki Gyulafehérvárra. Azt hitték, ezzel megoldották a kérdést, valójában pedig nem, mert senki nem hallgatott erre a három békepapra. Valahol mindig volt egy titkos püspök, akit még valamikor Márton Áron nevezett ki, az utasításokat is ő adta. A Securitate próbálta ennek a láthatatlan egyháznak megtalálni a fejét. Az első titkos püspököt le is tartóztatták, de pár hét múlva egy újabb állt a helyére. Hosszú időbe telt, mire erre a láncolatra rájöttek, és akkor négy embert tartóztattak le egyszerre. Igen, ebből tényleg egy izgalmas filmet lehetne csinálni.

Korábban amerikai dokumentumfilmekben lehetett ilyen animált képeket látni. Ezek a mozgóképek hiányát hivatottak szolgálni, vagy ma már illik ezt a formanyelvet használni?

Ma már sokkal kevésbé tudunk egy állóképet, egy fényképet hosszú ideig nézni, mindenképpen meg akartuk a figurákat mozdítani még mozgóképek hiányában is. Gergely Szilárd, egy ügyes csíkszeredai animátor képes is volt rá, remekül életre tudja kelteni a mozdulatlan fotókat.

Magyarországon vannak fiatalok, akik nem tudják, mi is volt az a málenkij robot. Kolozsvárott a fiatalság mennyit tud a saját történelméről vagy mondjuk Márton Áronról?

A püspökké avatás 80. évfordulójának tiszteletére, egy szentmisét követően tartottak egy megemlékezést az egyetemen, és végignézve a közönségen, harmincévesnél fiatalabb nézőt nemigen találtam, pedig Kolozsvárott dolgozott hosszú ideig. Székelyföldön már sokkal jobban ismerik, Csíkszeredában, Csíkszentdomokoson szinte kultusza van, az előbbi település főgimnáziuma a nevét viseli, az utóbbiban pedig egy nagyon igényes múzeum őrzi az emlékét.

Úgy hírlik, egyre több film készül Márton Áron életéről, s újabban egy játékfilmről is hallani. Mindebben az ön filmjének is szerepe van?

Nem gondolnám, hogy mi adtuk a kezdő lökést, inkább a püspök személyisége különleges. Tény viszont, hogy a készülő játékfilmben a Márton Áront alakító Bodolai Balázs – mivel elterjedt, hogy végül is létezik róla egy nagyon rövid archív felvétel – a forgatás előestéjén felhívott, feljött hozzám. Fél tucatszor is megnézte azt a jelenetet, amikor a Szent Mihály-templomban 1944-ben a papszentelés alkalmával szót emel a zsidók deportálása ellen.

MJ

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában