Érettségi 2019

2019.05.07. 13:27

Minden szinten teljesíthető volt – Érveltek, elemeztek, alkottak a vizsgázók

Négyórás agytorna várt hétfőn az érettségizőkre, ma a matekkal folytatódnak a vizsgák.

A játék fogalmáról szóló szöveget kellett elolvasniuk és értelmezniük a diákoknak tegnap a középszintű magyarérettségi első részében, az írásbelizők először értelmezték a kétoldalas szöveget, majd különféle feladatokat oldottak meg maximum 90 perc alatt, legjobb tudásuk szerint. Az első feladatlap második részében a vizsgázók egy érvelési vagy egy gyakorlati szövegalkotási feladat közül választhattak: előbbinek a szinkronizált filmek, utóbbinak a régészet szolgáltatta a témát.

A második feladatsor esetében is volt választási lehetőségük az ünneplőbe öltözött fiataloknak: a műelemző feladat egy Mándy Iván-novellához, az összehasonlító elemzés egy József Attila-vershez és egy Radnóti-költeményhez kapcsolódott, mindkét esetben 400–800 szavas szöveget kellett letenniük az asztalra a középszinten vizsgázóknak.

Az emelt szintű írásbeli szövegértési és nyelvi-irodalmi műveltségi, valamint két szövegalkotási feladatból állt. A diákok egyetlen feladatlapot kaptak, bátran forgathatták a helyesírási szótárt. A ren­delkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatták be, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatták.

Lapunk oktatási intézmények vezetőit, szaktanárokat és diákokat faggatott arról, hogyan zajlott a magyarérettségi, bölcsen gazdálkodtak-e az időkerettel, s mennyire találták nehéznek a feladatokat.

A vizsgázók a közép- és emelt szintű írásbeli feladatok megoldásakor is használhattak helyesírási szótárt | Fotó: Sipeki Péter

Egy doboz csokoládéval, egy energiaitallal, erős hittel és nem kevés vizsgadrukkal lépett be hétfőn reggel a nyíregyházi Vasvári Pál Gimnázium tantermébe a Szent Miklós görögkatolikus gimnázium végzőse, a Pócspetriben élő Tóth Zsuzsanna, aki emelt szintű vizsgára vállalkozott magyar nyelv és irodalomból, így „kihelyezett helyszínen” kellett számot adnia a tudásáról.

– Mivel 1919-ben hunyt el Ady Endre, a százéves évforduló miatt sokan biztosra vették, hogy a költő „felbukkan” majd az idei magyar­érettségin, de nem így történt. A műveltségi feladatsort viszonylag könnyűnek találtam, a műértelmezéssel és a reflektálással is ügyesen boldogultam. Humán beállítottságú lévén talán érthető, hogy a keddi matematika- és a pénteki német nyelvi vizsgát érzem nagyobb kihívásnak. Úgy érzem, amire csak képes voltam, kihoztam magamból a tegnapi vizsgán, így fogok tenni ezután is – nyilatkozta Zsuzsa.

A középszinten vizsgázó Szalai Virág optimizmusát sem hervasztotta le a magyarfeladatsor, mint mondta: az idő szorítása ellenére is teljesíthető volt, s elégedett a teljesítményével. A Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium diákja az érvelést választotta, a szinkronizált vagy feliratos filmek témafelvetést érdekesnek és aktuálisnak találta, s az utóbbi mellett tette le a voksát.

– Aztán a vers-összehasonlítást választottam (egy József Attila- és egy Radnóti Miklós-költemény – a szerk.), szerintem nem döntöttem rosszul, tudtam, milyen szempontok szerint és milyen terjedelemben kell papírra vetnem a gondolataimat a siker érdekében. Az elmúlt nyolc évben mindig kitűnő voltam magyar nyelv és irodalomból, ezért nem izgultam különösebben – mesélte Virág.

Nem okoz(hat)ott gondot

– A gyerekek örültek a tételsornak, amiről én is azt gondolom, megoldható volt – mondta lapunknak a magyar írásbeli érettségiről Báriné Haraszti Adél, a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium szaktanára. – A szövegértés címében szerepelt a játék szó, amit látva biztosan sokan megkönnyebbültek, és bár voltak benne nehezebb kérdések is, alapvetően nem jelentett megoldhatatlan kihívást. Az érvelés során feliratos filmek közül kellett eldönteni, hogy melyik a jobb, és mivel a fiatalok gyakran járnak moziba, ráadásul az idegen nyelvekkel sem állnak hadilábon, sokan választották ezt a feladatot. A gyakorlati szövegalkotás egy hivatalos levél megírását takarta, ami azért nem okozhatott különösebb gondot az érettségizőknek, mert órán nagyon sok levelet írtunk, és folyamatosan felhívtuk a diákok figyelmét a formai követelményekre. Az összehasonlító verselemzés József Attila és Radnóti Miklós egy-egy művére épült, ami kedvezett a diákoknak. Ismert szerzőkről van szó, akiknek az életrajza szóbeli érettségi tétel is, így ha a konkrét verseket esetleg nem is ismerték, el tudták azokat helyezni a költők életművében.

Elkezdődött: Pájer Kata százkét végzős társával kezdte meg az írásbeli érettségi vizsgáit hétfőn a nyíregyházi Arany János-gimnáziumban | Fotó: Sipeki Péter

– A Mándy-novellának is sokan örültek: Mándy Iván ugyan nem szóbeli érettségi tétel, de a tananyag része. A novellaelemzés szempontjait tanultuk, és a történet sem volt túl bonyolult, a diákok egy része ezért e mellett döntött. Azt mondták, sikerült jól megoldaniuk ezt a feladatot, de hogy így volt-e, az csak a javításkor derül ki, mert ennél a tételnél például olyan konkrét kérdéseket is ki kellett fejteni, mint hogy milyen poétikai megoldásokat és elbeszélő módokat használt a szerző.

– Összességében azt mondhatom, a magyartanárokkal együtt az érettségizők is fellélegezhettek: az idei írásbeliben mindenki megtalálhatta azokat a feladatokat, amelyeket nagy biztonsággal meg tudott oldani – összegzett Báriné Haraszti Adél.

A magyaron túl vannak, jöhet a matek

– A Nyíregyházi Szakképzési Centrum 10 tagintézményében összesen 1023-an érettségiznek. A vizsgák zavartalanul, rendkívüli esemény nélkül kezdődtek el – nyilatkozta lapunknak Gurbánné Papp Mária főigazgató. Megtudtuk: a vizsgaidőszak a tanároknak ugyanolyan izgalommal teli, mint a fiataloknak. Nekik a szervezésben, a vizsgák szabályos és gördülékeny lebonyolításában kell helyt állniuk.

– Az írásbelik napján reggel az iskolaigazgatók sze­mélyesen veszik át a megyeházán a tételeket, s viszik az iskolákba, így volt hétfőn is. A Wesselényiben összesen 250 diák érettségizik emelt ­szinten angolból, óriási létszám, amihez az egész tanári karra szükség lesz, 18 tanterembe kellenek majd felügyelő tanárok csütörtökön – sorolta a hátralévő fel­adatokat Pivonka Szilvia igazgató.

SZA, PI

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában