Érettségi 2019

2019.05.08. 07:22

Volt, amire számítani lehetett – kijött a matek

Tegnap ebédidőre már túl voltak a középiskolásaink a matematikaérettségin is.

Olyan feladatot kaptak az idén a matematikából érettségiző diákok, amelyekkel nem nagyon találkoztak a mögöttünk hagyott tanévben. A helyzet azonnal országos méretű tiltakozáshullámba torkollott, röppent fel a hír nem sokkal azután, hogy a nyíregyházi középfokú oktatási intézményekben is letették a tollat. Pánikra persze semmi ok, hiszen szerencsére mindez nem nálunk, hanem Németországban esett meg. Hazai viszonylatban – ha hinni lehetett az első beszámolóknak – gyakorlatilag a matematikát a legrosszabb álmaikba se kívánók is képesek lehettek átlendülni a zéró értékű 25 pontos minimum ponthatáron.

Lázonganak a német középiskolások a túlzottan nehéz matematikaérettségi miatt. S habár nálunk tegnap flottul ment minden, ki tudja, mennyi magyar diák értene egyet a németek telefonjain megjelenő #matheistkacke hashtaggel, amit e helyütt – a vélemény karcosságára tekintettel – nem is szívesen fordítanánk le magyarra. Elég az hozzá: bizonyára nálunk is sok érettségiző ébredt tegnap reggel úgy, hogy eljött az armageddon. Ráadásul az első befutott véleményekből arra lehetett következtetni, hogy dolgos órák elé néztek, akik a matematika „legyőzésére” indultak körzővel, vonalzóval és függvénytáblázattal a kézben.

Az elégséges könnyen megvolt

Természetesen az idén is utánakérdeztünk, hogyan értékeli egy matektanár az idei feladatsort, s a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Bánki Donát Műszaki Középiskolájának a pedagógusa, Zsigó Zsolt sietett a segítségünkre. – Úgy ítélem meg – vágtunk mindjárt a közepébe –, hogy egy ilyen szakképzőben, mint amilyen a mienk is, az idén nem volt nehéz egy tisztességes elégségest szerezni, viszont aki az ötösre gyúrt, annak már komolyabb izgalmakat is tartogatott a mai nap. Az első feladatlap aligha okozott meglepetést, évek óta vártuk, hogy ezek a feladattípusok újra megjelenjenek. Csupán gyorsan kellett dolgozni, másképp aligha volt elegendő a 45 perc mind a 12 feladatra. Az első feladatsor amiatt is érdekes, hogy a feladványok többségénél nem kell levezetni a megoldást, elég csak a végeredményt megadni. Egy másodfokú egyenlettel indítottak, és ma már létezik olyan számológép, amibe elég betáplálni az együtthatókat és számol helyettünk. Arra viszont érdemes volt figyelni, hogy ahol a megoldási folyamat részletezését is kérték, ott több kellett a jó végeredménynél.

– A második feladatlapon viszont már előfordultak fajsúlyosabb kihívások, általában ide kerülnek az olyan típusú komplex feladatsorok, amelyeknél alaposabb kidolgozást várnak el. A 13-as számú rendre az egyenletekre, egyenletrendszerekre, egyenlőtlenségekre épít, s mivel szinte mindig így van, fel lehetett rá készülni. Más volt a helyzet a függvényes 14-es feladattal, ugyanis korábban ilyennel még nem nagyon találkoztunk, ebbe akár többeknek is beletörhetett a bicskájuk. Ami viszont ezután következett, ugyancsak ismerősnek tűnhetett, főleg a rendszeresen érettségiztető pedagógus kollégák számára. A geometria például gyakran előkerül, és emlékszem egy statisztikára épülő leckére is, amelyben adathalmazok, diagramok, táblázatok segítségével kellett értelmezni az adatokat, illetve fordítva. Szerintem ezen se lehetett elcsúszni, hiszen ilyen típusú fejtörőket a mindennapok is rendszeresen produkálnak. Annyit még hozzátennék: ezúttal is becsempészték a kombinatorikát és a valószínűségszámítást. A második feladatlap B részében csak kettőt kellett kidolgozni a három feladatból, ám sok múlhatott a helyes választáson – osztotta meg lapunkkal az észrevételeit a nyíregyházi pedagógus.

Nem mindig kell a matek

– Nos, be kell valljam őszintén, hogy elég felkészületlenül érkeztem a matekérettségire. Ennek nagyon egyszerű oka van: nincs szükségem a matek pontszámára a továbbtanulásomhoz, mivel a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemre készülök. Tudom, hogy nagyon sok diáktársam izgul a 12 év tanulmányait összefoglaló megmérettetés előtt, mert sokuknak magas pontszámot kell elérniük ahhoz, hogy bejussanak a vágyott szakokra. Én úgy vagyok ezzel, hogy az ember életében – jó esetben – egyszer van érettségi időszak, ami teljesen elkülönül az élet többi szakaszától, így meg kell találnunk benne a szépséget, és élményként kell megélnünk. Szerintem, aki rendszeresen tanult, annak nem volt gondja a matekérettségivel – mondta el lapunk kérdésére Rákóczi Eszter, a Kölcsey Ferenc Gimnázium 12. b osztályos tanulója, akinek az évfolyamtársa, Poncsák Dóra Eszter valamivel másképpen nyilatkozott:

– Nem szeretnék elkiabálni semmit, de a matekérettségi első részében nehezebb feladatokra számítottam. Ugyan voltak benne nehezebb feladványok, de bízom a legjobbakban. Habár nincs közvetlenül szükségem a matematikára a továbbtanuláshoz. A jelentkezési sorrendben a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi gazdálkodás szakját jelöltem meg, ezt követi szintén ugyanitt a nemzetközi tanulmányok szak.

MJ, GE

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában