Eco-marathon

2019.06.12. 20:00

Mérnöki pontossággal formált jövő

Újabb kísérletek az energiahatékonysági rekordok felállítására a Shell Eco-marathonon.

Ezúttal 25 ország 161 csapata kapott meghívást Európából és azon túlról, hogy próbára tegye műszaki és tervezői tudását

Európa-szerte több ezer diák dolgozik azon, hogy energiahatékony járműveikkel új rekordot állítsanak fel az idei Shell Eco-marathon Europe versenyen. A megmérettetést, valamint kísérőprogramját, a Make the Future Live-ot ebben az évben július 1. és 5. között rendezik meg a weybridge-i Mercedes-Benz Worldben, London külvárosában.

Ezúttal 25 ország 161 csapata kapott meghívást Európából és azon túlról, hogy két versenyszámban tegye próbára műszaki és tervezői tudását. Az első az 1985 óta megrendezett távolsági verseny, amely azt méri, mely csapat tud a legtávolabb eljutni a legkevesebb energiával, a másik pedig a pilóták versenye. Magyarországról három csapat – a győri SZEnergy, a kecskeméti Kandó Electric és a szegedi STECO Team – vesz részt, akik ebben az évben az Innovációs és Technológiai Minisztérium védnöksége alatt utaznak Londonba.

Ezúttal 25 ország 161 csapata kapott meghívást Európából és azon túlról, hogy próbára tegye műszaki és tervezői tudását

Norman Koch, a Make the Future Live igazgatója kiemelte: „A Shell Eco-marathon inspirálni szeretné a tudományos, a technológiai, a mérnöki és a matematikai pályára készülőket – ezek a területek meghatározó szerepet játszanak a jövő formálásában. A program lehetőséget teremt a diákcsapatok számára, hogy egészséges versenyhelyzetben teszteljék az energiahatékonysághoz kapcsolódó elméleteiket, amely újabb lökést adhat az innovatív gondolkodásban. Minden év új eredményeket hoz, és izgatottan várom, hogy a csapatok idén milyen innovációs megoldásokkal állnak elő”.

A leglátványosabb elem

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata teljesen új járművet épített az idei versenyre, amelyik még energiahatékonyabb, mint az előző konstrukció. A győri diákok a városi koncepció kategóriában versenyeznek egyedüli magyar csapatként. Az új, elektromos autó leglátványosabb eleme a csepp alakú áramvonalas karosszéria minimális homlokfelülettel és optimalizált orrkúppal.

Szintén elektromos, de a prototípus kategóriában indul járművével a Kecskeméti SZC Kandó Kálmán Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának Kandó Electric csapata az idei Shell Eco-marathonon. A csapat összetételének folyamatos változása jelenti számukra az egyik legnagyobb kihívást, azonban reményeik szerint a motoron elvégzett fejlesztéseknek köszönhetően idén a mezőny élvonalában végezhetnek majd.

Minden évben új innovációs megoldásokkal állnak elő a csapatok

A Szegedi Tudományegyetem STECO csapata két év után tér vissza a versenybe ugyanebben a kategóriában. A jobb hatásfok érdekében kicserélték a motort, és az azt vezérlő elektronikát is átalakították. A csapat az elmúlt időszakban a tesztelésekre helyezte a hangsúlyt, hogy még energiahatékonyabbá tegyék elektromos autójukat, és így megdönthessék korábbi rekordjukat.

A tavalyi távolsági versenyen a francia Microjoule-­La Joliverie csapat autója egy liter üzemanyaggal 2324 km-t tett meg. Az idei verseny kihívást jelent a már rutinosnak számító csapatok számára is. A legnagyobb újdonság a teljesen új helyszín és ­ismeretlen versenypálya, amely nemcsak technológiailag állítja kemény feladat elé a járműveket és a tervezőiket, hanem a csapat stratégiáját is próbára teszi.

Az esemény ad otthont a Vezetői Világbajnokságnak is, amelynek fináléjában fej fej melletti versenyben csapnak majd össze a városi koncepció kategóriában induló legjobb európai, amerikai és ázsiai csapatok autói.

Itt a bizonyított energiahatékonyságnak találkoznia kell a stratégiai gondolkodással, valamint a pilóta rátermettségével és gyorsaságával. A cél az, hogy az autó elsőként lépje át a célvonalat anélkül, hogy kifogyott volna belőle az üzemanyag.

ÉKN

Szubjektív

Ha belegondolunk abba, hogy milyen volt a világ húsz éve, és hol tartunk most (mobiltelefon, számítógép, technikai újítások), aligha vállalunk nagy kockázatot azzal: a következő esztendők hasonló mértékű változásokkal kecsegtetnek. A Forma–1 sem olyan már, mint például Lauda, Prost vagy Senna idejében. Azt vizionálják, hogy nemsokára alig észlelhető hanggal suhannak a csodajárművek. A zümmögés varázsa veszne kárba, azok a pőcsikélők sem élveznék a tévéközvetítést, akiket álomba ringat a körözés zaja. Fenyeget a csendes unalom.

Ladányi Tóth Lajos

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában