Látni és látszani

2019.10.31. 17:30

Életeket követelhet a felelőtlenség

Vészhelyzetet, balesetet idézhet elő, ha nem tartják be a közlekedők a látni és látszani elv szabályait az utakon.

Fotó:

Tankolás, fizetés. Esetleg szélvédőmosás, keréknyomás-ellenőrzés, megfejelve egy jó kávéval vagy egy kis harapnivalóval a shopban. Általában ezeket a dolgokat tesszük, ha begördülünk az autónkkal egy benzinkútra. Csütörtökön délelőtt azonban ennél sokkal több szolgáltatás fogadta a négy- és két keréken érkezőket Nyíregyházán, a Kert utcai töltőállomáson.

Fotók: Sipeki Péter

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Baleset-megelőzési Bizottság egyenruhásai és együttműködő partnerei ingyenes látásvizsgálatra és gépjármű-átvizsgálásra invitálták az érdeklődőket a Látni és látszani országos kampány keretében. Az akcióról elhamarkodott lenne múlt időben beszélni, hiszen – ahogyan azt Kévés Kinga rendőr hadnagytól megtudtuk – ugyanezen a helyszínen legközelebb november 1-én, majd 5-én és 6-án 10-12 óra között ismét várják majd a közlekedőket.

Olcsó izzónak...

Hogy mindenki hazaérjen...

Láthatósági mellény, fluoreszkáló karkötő, láthatósági karpánt és prizma közül választhattak ajándékot maguknak a Kert utcai töltőállomáson mindazok, akik vállalták a látás-, illetve járműellenőrzést csütörtökön a Kert utcai töltőállomáson. A baleset-megelőzési szórólapok egyikén (Láthatóság=Biztonság) arról olvashattak az érdeklődők, hogyan érdemes felkészülniük a gyalogosoknak a téli időszakra.

„Sötétben, szürkületben, ködös időben a gyalogosok szinte beleolvadnak a környezetükbe. Lakott területen kívüli úton, illetve annak leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak éjszaka és korlátozott látási viszonyok között kötelező fényvisszaverő mellényt viselnie. Lakott területen kívül a menetiránnyal szemben kell haladni az út szélén, hiszen így láthatják a közlekedő járműveket, és szükség esetén ki tudnak térni a veszély elől.”

– Alapvető fontosságú, hogy a gépjárművezetőknek a látásuk és a kilátásuk is jó legyen, nem beszélve az autójuk láthatóságáról, máskülönben könnyen balesetet szenvedhetnek, illetve okozhatnak a közutakon – kezdte Szikszai Tihamér alezredes, a megyei baleset-megelőzési bizottság titkára, majd így folytatta: – A szélvédőket mindig tartsuk tisztán, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy megfelelő minőségű ablaktörlő lapátokat és jó ablakmosó folyadékot használjunk. Utóbbi esetben, télen, nem elegendő pusztán azt szem előtt tartani, hogy mekkora a folyadék fagyálló képessége, az összetétel is sokat számít, ugyanis az olcsóbb termékek hamarabb kikristályosodnak és a szélvédőre ragadnak. Vészhelyzetet, balesetet idézhet elő – főleg sötét, esős, ködös időben –, ha csak részben látja az utat, az előtte, mögötte, szemből közlekedőket a gépjárművezető, emberi életek múlhatnak a felelőtlenségén!

Bízzuk szakemberre!

A közlekedési szakember szólt a világító- és jelzőberendezésekkel kapcsolatos problémákról is: a lámpatestek idővel besárgulnak, mattulnak, ha polírozással eltávolít(tat)juk a lerakódott vízkövet és egyéb szennyeződéseket, mi is jobban látunk és minket is jobban látnak majd mások!

– Bizonytalan eredetű és megfelelőségű, külföldről rendelt, olcsó portékák helyett vásároljunk jó minőségű, az előírásoknak garantáltan megfelelő izzókat, a beszerelésüket és a fényszóró beállítást pedig bízzuk szakemberre! A rosszul beszerelt izzók ugyanis elvakíthatják a szemből jövőket, sajnos, történt már emiatt baleset, tragédia hazánk útjain – figyelmeztetett a megyei baleset-megelőzési bizottság titkára.

Csak indokolt esetben

– A ködlámpák használatára vonatkozó szabályok betartását is vegyük komolyan! Szikszai Tihamér arra is rávilágított, miért: – A téli hónapokban hosszabb ideig van sötét, gyakori, hogy ködös időben kell vezetnünk, ilyenkor sokan kapcsolják fel az elsőt ködfényszórót, illetve a hátsó ködlámpát.

– Ezeket a – jobb látást és láthatóságot segítő – fényszórókat csak akkor és addig használjuk, ha a látási viszonyok ezt indokolják, hiszen „az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását”, a hátsó ködlámpa pedig arra, hogy „sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét” – idézett az ide vonatkozó rendeletből az alezredes.

Palicz István

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában