1956

2019.10.22. 14:08

Rendhagyó megemlékezés a Bánkiban

Sajátos módon emlékeztek az 1956-os forradalomra a Bánki Donát Szakközépiskolában kedden: a megszokott ünnepi műsor helyett egészen új formába öntötték a tiszteletadást: ún. projektmegemlékezést szerveztek. Az ötlet újszerű és előremutató, s az iskolai ünnepségek egészen modern arcát tárta az érdeklődők elé. A kezdeményezés célja elsősorban az volt, hogy a diákok különböző programok segítségével minél közelebb kerüljenek 1956 hőseihez és emlékéhez.

Fotó: Pusztai Sándor

A modern pedagógiához kapcsolódva

A modern pedagógia a kreativitásra, újszerűségre, együttműködésre, csapatmunkára helyezi a hangsúlyt, éppen ezért a programsorozat kiemelt céljai között szerepelt a minél több mozgás, az, hogy a diákok átéljék az eseményeket, minél több érzéküket mozgassák meg a feladatok, illetve nagyon fontos volt az is, hogy a feladatok megoldása során saját stratégiát alakítsanak ki. A megemlékezés ideje alatt a különböző pedagógiai módszerek is keveredtek, megjelent a napjainkban egyre népszerűbb élménypedagógia, valamint a mozgásos tanulás. A feladatok elkészítésénél bármit használhattak a bánkisok, a „kütyümánia” ebben az esetben engedélyezett volt, ami hamar kiváltotta diákok tetszését. Miközben a rájuk szabott feladatokat végezték, a gyerekekből olyan képességek törtek felszínre, amelyek a korábbi tanórákon is rejtve maradtak. – A kollégák nagy része alkalmazza a modern pedagógia eszköztárát, ez az eseménysorozat ezt az irányzatot is népszerűsíti, közelebb hozza a kollégákhoz. Nagyon büszke vagyok arra, hogy a kollégák ott vannak a gyerekekkel, együtt dolgoznak, együtt gondolkodnak. A Nyíregyházi Szakképzési Centrum szlogenje is az, hogy „Együtt a sikerekért!”, itt a tanár a diákkal egy csapatban dolgozik, a szerepek nem a megszokott hierarchikus vonalat követik – mondta Baranyi Ferenc, a projektmegemlékezés megálmodója, az intézmény igazgatóhelyettese.

 

Feladatok '56 tükrében

A kreatív írás kiemelt feladat volt, ennek során a diákok egy képről írtak rövid történeteket, elképzelték, milyen eseményt örökít meg a kép, mi történt a fotó készítésének időpontjában. A programsorozat kedvelt foglalatosságaként a tanulók régi, '56-hoz közeli tárgyakat, emlékeket hoztak be az iskolába. – Ezekből a tárgyakból egy kisebb kiállításra való gyűjt össze, sőt, féltett családi relikviák is előkerültek. Ez azért nagyon hasznos, mert így a nemzedékek egy kicsit közelebb kerülhetnek egymáshoz. A nagypapa, nagymama mesélt valamit '56-ról, esetleg azt, hogy akkor hogyan élt a család, de itt kézzelfoghatóvá válik mindaz, amit az elődök meséltek – emelte ki Baranyi Ferenc. Nagyon lényeges, hogy több tantárgy tudásanyagát hasznosíthatták, illetve bővíthették a tanulók. – Az egyik feladatban a térképolvasás képességét fejlesztettük – természetesen '56-hoz kötődően: a tanulók kaptak egy térképet, melyen a nyíregyházi '56-os emlékhelyeket jelöltük meg, azokat kellett megtalálniuk. Ezzel nem csupán a tájékozódó képességüket fejlesztettük, de felhívtuk a figyelmet arra is, milyen emlékhelyek vannak Nyíregyházán, hol fejezhetjük ki a hősök iránti tiszteletünket.

Térhódító kreativitás

A feladatok hasznosak voltak, hiszen a gyerekek számos kompetenciáját fejlesztették, s mindezt úgy, hogy az egész nap 1956 volt a fókuszban. Kedvelték a diákok azt a feladatot, amely során egy '56-os eseménnyel kapcsolatos interjút készítettek. A forradalom szinte újjáéledt a szemünk előtt, hiszen nagyon kreatív munkák készültek. Többen fekete-fehérben forgattak, esetleg a BBC magyar tudósítójának bőrébe képzelték magukat, mi több, sokan beöltöztek a feladathoz, és hangeffekteket is játszottak a háttérben, hogy az elkészült filmen minél hitelesebben elevenedjenek meg a háborús körülmények. – Összességében nagyon jók voltak a programok, nekem az interjúkészítés és a lövészet tetszett a legjobban – nyilatkozta lapunknak Bántó Ákos, a középiskola diákja. – Mi előre megírt kérdésekkel készültünk az interjúra, sok próbafelvételt készítettünk, mert előfordultak bakik a film készítése során. A felvételt fekete-fehérben rögzítettük, az alapkoncepciónkat egy egyetemista forradalmár megkérdezése adta – engedett bepillantást a 12. d osztály kisfilmjébe Fagyal Szilárd.

Közelítsük '56-ot a fiatalokhoz!

Egész nap kiemelt szerepet kapott a mozgás. Az iskolának van egy kisebb lőtere, ahol az osztályok legjobbjai mérhették össze a tudásukat. A tornatermet is átrendezték, itt akadályfutáson vehettek részt a diákok. – Nagyon sok impulzus érte a gyerekeket '56-tal kapcsolatban. Másképp közelítettünk a forradalom emlékéhez, ami lehet, hogy a figyelmüket jobban felkelti. Az általános gyakorlat az, hogy egy ünnepség 15-20 perc alatt lemegy, ilyenkor a gyerekek egy része érdeklődő, mások csendben várják a műsor végét, megint mások zajonganak. Nos, itt zajonghatnak, ugyanakkor értelmes zajongás van. – Néha úgy érzem, egy kicsit ellaposodtak az ünnepségek, megvannak a standard elemek, amiket be kell építeni, s ezek évről évre megismétlődnek. Ez tökéletes egy nagy ünnepségnél, amikor egy város, vagy az ország megünnepli '56-ot. Ez fontos, sőt kell, de lehet, hogy egy kisebb közösségben másképp kell közelíteni a fiatalokhoz – összegezte Baranyi Ferenc a programsorozat tapasztalatait. A projektmegemlékezés zárásaként zsűri értékelte az osztályok munkáját, a győztes „alakulat” a Bánkis Diákokért Alapítvány felajánlását kapja meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában