2019.12.14. 07:00
Tanárra támadt a diák
A verbális agresszivitás mindig jelen volt az oktatásban, de napjainkra a tanárokat érő agresszió durva és intenzív.
Fotó: shutterstock
Országos megdöbbenést váltott ki a hír: az egyik győri középiskolában fizikaórán egy diák többször megszúrta az osztályfőnökét. A pedagógust kórházba szállították, megműtötték, talán – a hírek szerint – a jövő héten már hazaengedik.
A rendőrség emberölési kísérlet gyanúja miatt indított nyomozást a 17 éves fiú ellen, aki az osztálytársai elmondása alapján előre bejelentette a tettét, ha a dolgozatára hármast kap.
A bíróság elrendelte a letartóztatását, tettéért akár 15 év szabadságvesztést is kaphat.
Az ügy számos kérdést felvet: mi vezethet idáig, s állhat az agresszió hátterében, milyen büntetésre számíthat az elkövető, s hogyan lehet, lehet-e egy ilyen támadást kivédeni?
– Statisztikát ugyan nem vezet az ügyészség a tanárok bántalmazásáról, de elmondható, hogy elsősorban a diákok azok, akik vélt sérelmeik miatt tanáraik, nevelőik ellen fordulnak – mondta megkeresésünkre dr. Szilágyi László. A megyei főügyészség sajtószóvivője hozzátette: szerencsére fegyveres, felfegyverkezve elkövetett eset nagyon ritka, az elmúlt néhány évben nem is történt a megyénkben ilyen súlyos bűncselekmény.
Agresszió az iskolában
– A verbális agresszivitás mindig jelen volt az oktatásban, de napjainkra a tanárokat érő agresszió durva és intenzív. Egyre több a nyílt konfliktus, veszekedés, amiben sokszor a pedagógus a vesztes – mondta lapunknak Lupák Éva.
A pszichológus kifejtette: az agresszió támadó jellegű magatartás, ellenséges, belső feszültséggel járó érzület, amelynek kialakulásában a túlzott szülői szigornak, a gyermek fizikai vagy pszichés bántalmazásának, a szeretetkapcsolat hiányosságainak, a jutalmazott agressziónak fontos szerepe van.
– Emellett fontos a társadalmi hatás is.
A fiatalok a médiában, számítógépes játékokban egyre gyakrabban találkoznak agresszív tartalmakkal, amelyek a hétköznapjaik részévé válhatnak.
Az agresszív, antiszociális viselkedés különböző formái mögött közös pszichológiai tényezőket lehet azonosítani. A gyerek önmagát és másokat is rosszul észlel, a negatív tapasztalatai alapján úgy véli, mások méltánytalanul bánnak vele, bántják őt.
Elkezdődik a dac, ellenállás és lázadás, szembefordul szüleivel, majd az egész felnőttvilággal – magyarázta a pszichológus. – Ellenségesként értelmezi mások viselkedését akkor is, amikor tanítják valamire, felhívják a figyelmét egy hibára, esetleg szóvá tesznek valamit. A gyerek úgy érzi, hogy tehetetlen, és mivel nincsenek meg a megfelelő konfliktuskezeléshez szükséges eszközei, az agresszió kirobbanó formában ölthet testet – fogalmazott Lupák Éva.
Negatív hatást vált ki
– Megdöbbentett a hír, hogy egyetlen jegyért egy tanárt megkéselhetnek. Nagyon remélem, hogy ez felnyitja az emberek szemét – reagált a Győrön történtekre Sebők Edit leendő magyar–történelem szakos tanár, aki a gyakorlata alatt sok diákkal találkozott, s azt tapasztalta, a tanulók többsége kedves és szorgalmas.
– Sajnos vannak kivételek.
Ez egy fájdalmas figyelmeztetés volt a gyerekeknek és a pedagógusoknak egyaránt.
A megelőzés érdekében mi, tanárok annyit tehetünk, hogy a megszerzett pszichológiai tudásunkkal figyeljük a diákokat, és ha problémát észlelünk, segítő kezet nyújtunk – mondta arról Edit, mit tehet a pedagógus, majd hozzátette: fontos, hogy a szülők beszélgessenek el a gyerekeikkel, hiszen nem kell minden tárgyból kiemelkedő teljesítményt nyújtaniuk a diákoknak.
– Számít a sikerorientáltság, de csak bizonyos határok között, a túlzott elvárások, kényszerek negatív hatást válthatnak ki, melyek következménye kiszámíthatatlan.
BM, MI