2019.12.12. 07:00
Tíz éve rozsdásodik a kisvasút, de már nem sokáig
Tíz éve, 2009. december 12-e óta szünetel a forgalom a Nyírvidéki Kisvasúton, de vajon mikor indul a következő vonat?
Szenes kályha és fapad a tízzel döcögő vonaton: miután majd' ötven évig nem fejlesztették, 2009-re jócskán megérett az idő a Nyírvidéki Kisvasút bezárására. A hivatalos megfogalmazás szerint csupán ideiglenesen szünetel a forgalom, ennek megfelelően egészen tavalyig évente többször indultak Balsa és Dombrád irányába a pályafenntartás vonatai.
Az augusztus elsejei Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a következő három évben 12,6 milliárd forint áll rendelkezésre 18 kisvasút pályájának, járműveinek tervezésére és felújítására, a listán szerepel a Nyíregyháza–Sóstó szakasz felújításának tervezése is. Nem volt tehát hiábavaló az állagmegóvás, s jövőre folytatódhat.
„A Nyírvidéki Kisvasút gyomirtását az állomások területén közúti járművekkel elvégezték, a mozdony karbantartás alatt áll, várhatóan tavasszal állhat újra munkába” – tájékoztatott az aktualitásokról a MÁV kommunikációs igazgatósága.
Az elmúlt tíz évben többször megpróbálkoztak a forgalom újraindításával, a kampányokban rendre előkerült a kisvasút ügye. Több személykocsit és mozdonyt dunántúli kisvasutakra szállítottak – szerencsére a nyitott kocsik kivételével mindenből maradt Nyíregyházán is. A Kállay Gyűjtemény novemberben időszaki kiállítást szentelt az idén 50 éve felszámolt villamosnak és a 10 éve bezárt kisvasútnak.
Ugyanebben a tíz évben a debreceni kisvasutat több mint egymilliárd forintból fejlesztették. Irigységre még sincs ok: hamarosan turistacélpontként éledhet fel a Nyírvidéki Kisvasút, hasonlóan Magyarország többi – eredeti funkcióját rég elveszett – keskeny nyomközű sínpárjához. Néhány jól értesült már azt is tudni véli, lesz-e megállóhely a Nyíregyházi Állatparknál, vagy áthelyezik-e a fűtőházat, ám nem érdemes találgatni.
„A kormány idén júliusi határozatában döntött egyes turisztikai célú, keskeny nyomközű kisvasutak fejlesztéséről, többek között a Nyíregyháza-Sóstó vonal felújításáról is. A kiadott feladatnak megfelelően a MÁV megkezdte a tervezési közbeszerzési eljárás előkészítését. A várhatóan 2020 első felében induló eljárás keretében készül el az engedélyezési és kivitelezési terv. Mind a kisvasúti, mind az intermodális csomópont tervezése során figyelembe veszik a két fejlesztés igényeit” – ismertette a konkrétumokat érdeklődésünkre a vasúttársaság.
Ezek alapján az elmúlt tíznél mozgalmasabb lesz a kisvasút következő tíz éve, s újabb attrakció növeli majd Nyíregyháza turisztikai vonzerejét.
HP