Tiszakanyár

2020.02.22. 15:30

Elpasszolhatnak egy felelést a diákok

Új módszereket ViTT-ek a nevelésbe a tiszakanyári pedagógusok.

Fotó: iskola

Sok kistelepülésen küzdenek azzal a problémával a pedagógusok, hogy szinte csak hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók járnak az iskolába, mert a többi diákot a szülők a közeli város valamelyik oktatási intézményébe íratták be.

A hivatása iránt elkötelezett pedagógus azonban keresi a lehetőségeket arra, hogyan tudja még eredményesebben nevelni és oktatni a nehéz szociális helyzetben lévő családok gyermekeit.

Tankerületi támogatás

A Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola tanítói és tanárai az elmúlt néhány évben számos új módszert vezettek be annak érdekében, hogy csökkenjen a magatartási problémák száma és a tanulók motiváltabbak legyenek.

Törekvéseiket felkarolta a Kisvárdai Tankerületi Központ igazgatója, Pásztor Gyula Csabáné, aki támogatja munkájukat, és lehetőséget teremt arra, hogy a tankerület többi intézménye is megismerje a jó gyakorlatokat.

Jónak lenni jó

– Volt olyan időszak, hogy 260 diák járt iskolánkba, de napjainkban már csak 89 tanul intézményünkben. A gyermekek többsége – hetven százalékuk – hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű, minden második tanulónk sajátos nevelési igényű – többnyire értelmi fogyatékos vagy látássérült –, illetve beilleszkedési, tanulási vagy magatartási nehézséggel küzd. A kialakult helyzet számos kihívás elé állította tantestületünket, ezért kezdtünk keresni új nevelési módszereket – tájékoztatta lapunkat Lenyuné Farkas Katalin, aki huszonkét éve a tiszakanyári iskola igazgatója.

– Az egyik ilyen módszer a Viselkedés Támogató Tanítása (ViTT) program, amit az országban ötödik intézményként vezettünk be. Ez a módszer az Egyesült Államokban két évtizede működik, a lényege: vegyük észre, ha a gyermekek jók, értékeljük, jutalmazzuk a pozitív cselekedetet. Erősítsük meg bennük, hogy jónak lenni jó. Így csökken a magatartási problémák száma, nő az oktatási idő, s ez a tanulmányi eredmények javulásához vezet.

– Egy közös – a pedagógusok és a diákok által kialakított – elvárásrendszer alapján minden pozitív cselekedetért megjutalmazzuk a gyermekeket: ha udvariasak, ha felszedik a szemetet, ha önmagukhoz képest 10 perccel tovább képesek figyelni a tanórán, tettük elismeréseképpen „Ez igen!” kártyát kapnak.

A kártyák tulajdonosai között heti és havi rendszerességgel sorsolunk különböző ajándékokat – folytatta az intézmény vezetője. – Ezek nem tárgyiasult jutalmak, hanem az iskolai élethez kapcsolódnak: passzolhat egy felelést, első lehet a sorban a menzán, segíthet a karbantartó bácsinak.

Tanév végén a legtöbb kártyát gyűjtő tanulók részesei lehetnek egy nagyszabású ünnepségnek, a Mátyás-lakomának, ami szintén ösztönzi őket a szabályok betartására.

Tanulóink sokat változtak az elmúlt években. Kezdetben csak a jutalomért viselkednek jól, de ezek a viselkedési normák előbb-utóbb természetessé válnak, és beépülnek a személyiségükbe.

A pedagógusok azt sem hagyják szó nélkül, ha valaki a közösen kialakított szabályokat megszegi. Olyankor irány az úgynevezett „Gondolkodó szoba”, ahol a rendetlenkedő fiatal papírra veti, hogyan szegte meg a közös megállapodást, kiket sértett meg, hogyan tudná mindezt jóvá tenni. A diák ezt alá is írja, vagyis vállalja és elismeri tettét, s ez a szülő számára is fontos bizonyíték.

A „Gondolkodóban” eltöltött alkalmak száma egyenes arányban van az azt követő szankciókkal: az esetmegbeszéléseken kezdetben csak a diák és a szülő vesz részt egy pedagógussal, később az intézményvezető, azt követően pedig a gyermekvédelmi szakember is csatlakozik.

Vásárlás tallérokkal

– Tudjuk, nincs egyedüli üdvözítő módszer. Akikre nem hat az előbbi módszer (sem), azoknak ebben a tanévben a Kids’ Skills programot indítottuk el, s néhány tanuló esetében már apró eredményekről számolhatunk be.

A tanulói motiváltság fejlesztése érdekében saját innovációt dolgoztunk ki, ami a „TAnulmányi Munka ÉRtékelése” (TAMÉR) elnevezést kapta.

A diákok aláírásokat kapnak a házi feladatok elkészítéséért, az órai aktivitásért, a kiselőadásokért, a gyűjtőmunkáért – magyarázta Lenyuné Farkas Katalin. – Az aláírásokért a tanulók tallérokat kapnak, amiket „levásárolhatnak” a TAMÉR-boltban. Kezdetben ide a pedagógusok hoztak be apróságokat, de most már a településünkön működő Háda Kft.-től kapunk nagyon sok olyan tárgyat, amit boldogan vásárolnak meg a gyermekek szorgalmuk jutalmaként.

M. Magyar László


 

Lelkes tanárokkal lehet

– A fenti módszerek mellett tankerületünk jóvoltából részesei lehetünk továbbá a tanulói lemorzsolódás csökkentését célzó, valamint a hejőkeresztúri modellre épülő Komplex Alapprogram bevezetését megalapozó pályázatoknak, amik a még eredményesebb oktatást-nevelést segítik intézményünkben. Szeretném hangsúlyozni, hogy mindezen innovációk csak egy megújulásra mindig kész, lelkes, szakmailag profi tantestülettel lehetséges, ami szerencsére Tiszakanyáron adott. Köszönet érte minden kollégámnak! – tette hozzá az intézmény vezetője.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában