Interjú

2020.02.03. 07:00

Ezer oldalról köszön vissza a jó hír

Élethez igazított közszolgálat, sokakat érintő változások, egyszerűsítések, könnyítések. Interjú Román István megyei kormánymegbízottal.

Fotós: SzarkaLajos

Egyszerűbb, kényelmesebb és rugalmasabb ügyintézés, ügyfélbarát változások, digitális fejlesztések – így lehetne talán a legtömörebben összefoglalni annak az ezer oldalas, mintegy 80 törvényt módosító jogszabálycsomagnak a lényegét, amelyet nemrég fogadott el a Parlament. A legfontosabb változásokról Román Istvánt, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye kormánymegbízottját kérdeztük.

Román István: a megye sikeréért, az itt élőkért dolgozunk | Fotó: kormányhivatal

Mi a legfontosabb üzenete ennek az ezer oldalnak?

Az a jogszabálycsomag, amelyet a Parlament elfogadott az elmúlt év végén, érdemi egyszerűsítést és könnyítést jelent több területen is. Az államigazgatásban is követni kell a legújabb kihívásokat, mindeközben arra is ügyelnünk kell, hogy ne keletkezzen többletteher az emberek számára az ügyintézés során. Az Országgyűlés döntésének eredményeképpen jelentős változások történtek, egyszerűbbé, az emberek számára könnyebbé, az informatikai fejlesztéseknek köszönhetően pedig rugalmasabbá, kényelmesebbé és gyorsabbá válik az ügyintézés.

Milyen fejlesztéseket jelent ez?

Többek között már letölthető a mobiltelefonokra a Kormányablak applikáció, amelyen keresztül információt kaphatunk arról, hogy milyen ügytípusban, mely Kormányablakban éppen mennyi a várakozási idő. Így egyszerűen kiválaszthatjuk, hogy hol tudjuk a leggyorsabban elintézni az ügyünket. Ezzel az ügyfelek időt takaríthatnak meg, munkatársaink ügyeloszlása pedig optimálisabb lesz.

A tapasztalataink azt mutatják, hogy például Nyíregyházán, ahol három kormányablak is van, az emberek valahogyan a régi megszokásból a legnagyobb számban a Kossuth téri irodát részesítik előnyben ügyeik elintézésében. A száz méterre lévő Hősök terén már kevesebben jelennek meg, a vasútállomáson pedig még kevesebben. Ezért is ajánlom mindenkinek szerte a megyében a figyelmébe ezt az applikációt, amelynek segítségével hamarabb végezhetnek. Szintén időtakarékos megoldás az ügyfelek számára, ha időpontot kérnek, és bejelentkezés alapján érkeznek.

Várható további digitalizáció is az ügymenetekben?

Ilyen további kényelmi fejlesztés az is, hogy Nyíregyházán, a Kossuth téren található kormányablakban februárban kísérletképpen egy olyan automatát helyezünk ki, amelyen az állampolgár, miután beazonosította magát az e-személyivel, erkölcsi bizonyítványt igényelhet. Várhatóan áprilistól kezdeményezheti jogosítványának a meghosszabbítását is, anélkül, hogy sorban állna. A tapasztalatok birtokában kívánjuk majd tovább fejleszteni ezt az „automata” ügyintézési módot, mind a terminálok számának növelésével, mind további ügykörök bevonásával.

A digitalizáción túl milyen változások tanúi lehetünk a „klasszikus” ügyintézésben?

Évente több mint nyolcszázezer megkeresés érkezik a megyei kormányhivatalhoz. Azt várjuk az új szabályozástól, hogy ez a szám csökkenni fog, hiszen érdemi egyszerűsítések történtek sok ügyben. Mintegy hétszáz jogszabályt érint az a javaslatcsomag, amelynek elfogadásával egyfokúvá vált a közigazgatási eljárás. Bizonyos ügyek esetében az engedélykérést felváltotta az egyszerű bejelentés. A csökkent munkaképességűeknek ritkábban kell igazolásokat kérniük, s egyebek mellett korszerűsödik az ingatlannyilvántartás.

Megszűntek párhuzamosságok is, például aki eddig vállalkozást szeretett volna elindítani, az adóhatóságnál és a kormányhivatalnál is be kellett azt jelentenie. Idén július 1-től hozzánk már nem kell jönnie, elég az adóhatóságnál megtenni a bejelentését.

Mely ügyek könnyítése, egyszerűsítése érinti a legszélesebb kört?

Nagyon fontos változás, hogy a közgyógyellátásban megduplázódott, vagyis az alanyi jogosultság esetében két évről négyre, a normatív jogosultság esetében pedig egy évről két évre módosult az érvényesség időintervalluma. Szintén egyszerűbbé válik a nyugdíj előtt állók adategyeztetése: míg eddig 5 és 8 évvel a nyugdíjba vonulás előtt kerestük meg az embereket, és több körben egyeztettük az adataikat, a jövőben csak egy alkalommal, a nyugdíjba vonulás előtt három évvel fogjuk keresni az érintetteket.

A tartósan beteg vagy fogyatékossággal élő gyermeket nevelőknek, ha a gyerek állapotában nem várható változás, akkor a 18. életévéig nem kell új igazolást benyújtani a családi pótlék igényléséhez. A megváltozott munkaképességűek esetében megszűnt az évenkénti felülvizsgálati kötelezettség abban az esetben, ha az egészségkárosodás jelentős, és önellátásra nem, vagy csak segítséggel képes emberről van szó.

Úgy is fogalmazhatnánk, hogy számos területen sikerült az élethez igazítani az ügyintézést.

A közigazgatás egy állami szolgáltatás, a célunk pedig nem lehet más, mint hogy a lehető legrugalmasabban, gyorsan és hatékonyan, mindenki számára azonos színvonalon biztosítsuk mindezt. Ennek a jelentősége nem csak a mindennapi ügyintézésben mutatkozik meg, hanem hozzájárul a megye fejlődéséhez, gazdasági növekedéséhez – elég, ha csak az általunk kezelt vidékfejlesztési programokat említem példának –, de ide sorolhatjuk a foglalkoztatásban ránk háruló feladatokat, vagy a családtámogatási rendszer általunk kezelt elemeit is. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye sikeréért, az itt élőkért dolgozunk.

KM

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában