rehabilitáció otthon

2020.05.01. 17:30

Otthon sem állhat meg a fejlődés

Mozgássérült gyerekeknél kiemelten fontos, hogy ne legyenek mozgásszegények a napok.

Fotó: archív/gollesz.hu

A március közepén bevezetett digitális oktatás számos kérdést felvetett, a diákok és a tanárok is új akadályokkal szembesülnek. Az biztos, hogy a gyerekek fejlesztése nem állhat meg ilyenkor sem, talán az értelmileg sérült vagy mozgássérült gyerekeknél még fontosabb a folyamatos fejlesztés.

Erről kérdeztük Lesku Erikát, a Nyíregyházi Göllesz Viktor Szakiskola, Általános Iskola és Egységes Gyógy­pedagógiai Módszertani Intézmény gyógy­pedagógusát, aki szomatopedagógusként mozgássérült tanulók fejlesztését végzi, az intézményben működő EGYMI-n belül pedig „utazó pedagógusként” vidéki iskolákban, óvodákban is foglalkozik 5-15 év közötti mozgássérült gyerekekkel.

A játékosság is fontos

– Minden sajátos nevelési igényű gyermek rendelkezik egy szakértői véleménnyel, mely tartalmazza a fogyatékosság típusát, a pedagógiai és egészségügyi célú habilitációs és rehabilitációs foglalkozások heti óraszámát, konkrét javaslatot a fejlesztési területekre és a fejlesztés módjára. Ez a szakértői vélemény irányadó számomra a munkám során.

Lesku Erika jól ismeri a gyerekeket, akikkel foglalkozik
Fotó: gollesz.hu

Ezt kiegészítem tanév elején személyes vizsgálatokkal, megfigyelésekkel, mérésekkel, valamint egyeztetek más szakemberekkel is, akik foglalkoznak a gyerekkel – mutatta be a munkáját Lesku Erika. – Ezeket összegezve állítom össze a gyakorlat­anyagot, tűzöm ki a fejlesztési célokat, készítem el az éves fejlesztési tervet.

A digitális oktatás megváltoztatta a foglalkozások megszokott mentetét, de én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy nagyon jól ismerem a gyerekeket és a szülőket is, mert folyamatosan foglalkozom velük. Ha óvodában elkezdem egy gyerek fejlesztését, akkor nagy valószínűséggel iskolás korában is én fejlesztem tovább.

Tudom, hogy milyen gyakorlat az, amit szívesen végez, és meg is tud csinálni, valamint a foglalkozások céljainak megfelel.

Figyelembe veszem, hogy a szülőket ne terheljem túl, de a gyerek folyamatos fejlődése biztosítva legyen.

A digitális oktatást megelőző időszakban a gyerekekkel majdnem minden hétköznap személyesen foglalkozik a szakember az iskolában és a Jósa András Oktatókórház Gyermekrehabilitációs Osztályán, hétvégente pedig a szülőnek kell rá odafigyelni, hogy ne legyenek mozgásszegények a napok. Ebben a rendkívüli időszakban nagyobb teher hárul a szülőkre a gyerekek otthoni mozgásfejlesztésével kapcsolatban.

– A részletes foglalkozási tervezetet digitális formában eljuttatom a szülőkhöz, melyben minden foglalkozásra konkrét gyógytornagyakorlatot tartalmazó videót ajánlok nekik, amelyen láthatják, hogyan kell mozgatni a gyermek végtagjait, hol kell azt megfogniuk, miként tudnak neki segíteni, emellett részletesen le is írom a gyakorlatok helyes végrehajtásának menetét – fejtette ki a gyógypedagógus.

A gyerekek is segítenek a szülőnek a helyes végrehajtásban, hiszen ők ismerik a gyakorlat­anyagot.

Igyekszem változatos foglalkozásokat készíteni a gyerekeknek, hiszen nagyon sok az alsó tagozatos, akik életkori sajátosságaikból adódóan igénylik a játékosságot, a változatosságot.

Gyakran szerkesztek nekik számítógépen játékos mozgásfeladatokat, tornagyakorlatokat, készítek egy szerencsekereket, egy ugróiskolát vagy egy kártyajátékot, amin rajta van az adott mozgásforma – nyilván olyan típusú gyakorlatokat írok rá, amiket egyébként is végeznénk, de így játékosan a gyerekek nagyobb lelkesedéssel végzik a feladatokat.

Együttműködőek a szülők

– Tartottam a digitális oktatástól, hogy a gyerekeknek a sok tananyag mellett nem lesz idejük vagy energiájuk a gyakorlatokat végezni. Kellemes meglepetés ért, hiszen a szülői visszajelzésekből tudom, hogy van olyan gyerek, aki a tornával szeretné kezdeni a napokat, és olyan család is van, ahol a testvért is bevonják a gyakorlatvégzésbe.

Sokszor kéréssel fordulnak hozzám, hogy egy kedvelt mozgásos játékukhoz hasonlót küldjek nekik a következő foglalkozásokon.

A szülők az első perctől kezdve nagyon együttműködőek, rendszeresen keresnek és visszajeleznek az elvégzett feladatokkal kapcsolatban.

Úgy gondolom, hogy hosszú távon fejlődést csak szorosan együttműködve a szülőkkel érhetünk el. Az elmúlt hetek tapasztalatai alapján ez az együttműködés pozitív és előremutató, ezen az úton kell tovább folytatnunk – zárta szavait Lesku Erika.

MK

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában