PET Kupa

2020.09.22. 20:00

Hosszú az út a PET-palacktól a hajóig

Fontos, hogy a hulladékból készült járművek biztonságosak és jól manőverezhetőek legyenek.

Az elmúlt években szédületes eredményeket ért el a PET Kupa csapata, amely többtonnányi hulladéktól szabadította már meg a Tiszát. A hulladékból készült különleges vízi járművek elengedhetetlen kellékei a Tisza megtisztításának, ezért utánajártunk, milyen út vezet a kidobott PET-palacktól egy hatékony anyahajóig.

Szabó Csaba, a SONAR Búvárcsoport elnöke lapunknak elmondta, az egyesület 2013 óta biztosítja a PET Kupát több vízimentő hajóval, magasan képzett vízimentőkkel, illetve hivatásos hajósokkal ügyelnek a PET-kalózok biztonságára.

– A rendezvény az elmúlt években nagyon kinőtte magát, tavaly közel 300 főt ­biztosítottunk, és nem csupán a Felső-Tiszán, hanem a Tisza-tavon és a legutóbbi bodrogi futamon is jelen voltunk – tudtuk meg Szabó Csabától, aki a különleges PET-hajók készítéséről is mesélt.

Speciális műszaki vizsga

– A hulladékból készült hajók különleges szállítási engedéllyel közlekedhetnek a vízen. A hajók tervezésében komoly tapasztalatunk van, fontos, hogy a vízi járművek biztonságosak és jól manőverezhetőek legyenek. Szemétből nem könnyű megfelelő úszóalkalmatosságot készíteni, ezért a kezdetektől ott vagyunk a „tervezőasztalnál”, hogy a legjobb eredmény születhessen. A vízirendőrökkel közösen nézzük át a hajókat, melyeknek különböző teszt­feladatokat kell végrehajtaniuk – árulta el az egyesület elnöke, hozzátéve: a folyamat leginkább a műszaki vizsgához hasonlítható.

– Minden hajó rendelkezik a Nemzeti Közlekedési Hatóság előírásainak megfelelő tervvel, melyben pontosan meghatározzák azokat a paramétereket, melyeknek meg kell felelni: előírják a méreteket, a lebegőképességet és a teherbírást, de a használat során plusz tartó- és emelőelemekre is szükség lehet. Az építés elejétől minden munkafolyamatot nyomon követünk, megnézzük, hogy mit és milyen technológiával építenek, megfelelő-e a stabilitás. A vízre helyezés után következik a terhelési próba: a legénységnek árral szemben is tudnia kell mozgatni a hajót – ismertette a szigorú követelményeket Szabó Csaba, majd kiemelte: a PET-hajók zöme kézi hajtású, valamelyiket a vízibiciklikhez hasonlóan lábbal működtetnek, és olyan is akad, melyet elektromos motorral mozgatnak.

– Mindegyik hajó más és más, eltérő ötletek és technológiák eredménye, de az is előfordult már, hogy valamelyik jármű nem volt elég biztonságos. A mostani úszóalkalmatosságok már anyahajó jellegűek, ezekre hordják az összegyűjtött szemetet a kenusok, de olyan is van, amely önállóan közlekedik, és minden gyűjtési ponton kiköt, amíg a PET-kalózok összeszedik az ártéri hulladékot. A vízi járművek biztonságán túl nem szabad megfeledkezni a viselkedési etikettről sem, amelyet minden résztvevőtől megkövetelünk: kötelező a mentőmellény használata, az önkénteseknek párban kell mozogniuk, hogy odafigyelhessenek egymásra, és a futamok előtt a mentéseket is elpróbáljuk – avatott be az óvintézkedések rejtelmeibe Szabó Csaba, aki hangsúlyozta, az előírások betartásának köszönhetően az elmúlt nyolc évben nem volt nagyobb baleset, és a konfliktushelyzeteket is könnyedén meg tudták oldani.

A bodrogi kupa új kihívások elé állította a PET-kalózokat és a vízimentőket egyaránt, az előzetes felmérések során megdöbbenve tapasztalták, mennyire szennyezett a folyó.

Remek szezont zártak

Szabó Csaba az egyesület munkájáról elmondta: kiterjedt kapcsolataik vannak Romániában és Ukrajnában, és az a céljuk, hogy ne érkezzen szemét a határ másik oldaláról.

– A kinti egyesületekkel is szoros kapcsolatot ápolunk, de nehéz önkénteseket, forrásokat és támogatókat találni munkánkhoz. Szerencsére a határ túloldalán is tettek már lépéseket a környezetünk védelmében, de még mindig vannak, akik szennyezik a folyóinkat. Nagyon komolyak a PET Kupa eredményei, melyekből inspirálódhatnak a fiatalok és a felnőttek egyaránt. Szemét sajnos mindig van, és egy darabig még lesz is, az ország egyéb területein is tisztítani kellene a vizeinket – fűzte hozzá Szabó Csaba, aki szerint az egyesület remek vízimentő szezont zárt, hiszen az általuk felügyelt felső-tiszai strandokon nem voltak balesetek.

– Ez is egy pozitív visszacsatolása a munkánknak, megéri dolgozni a környezetünk és az embertársaink védelmében – zárta gondolatait a búvárcsoport elnöke.

MI

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában