Hivatalok

2020.11.27. 07:00

Érezhetően csökkent a forgalom

Az ügyfelek alaposan meggondolják, mivel keresik fel a hivatalokat.

A pandémia miatt novemberben az önkormányzatok a lehetőségek szerint a minimálisra igyekeznek csökkenteni a személyes ügyintézést. Több polgármesteri hivatal is bezárt, illetve úgy oldják meg a kapcsolattartást a lakossággal, hogy javasolják az állampolgároknak az elektronikus ügyintézési lehetőségeket. Összeállításunkban azt jártuk körbe, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében melyik településen hogy oldják meg az ügyek intézését a polgármesteri hivatalok. Balsán, ha ezt igénylik, a hivatal szinte házhoz megy. Folyamatosan tartják a kapcsolatot a falubeliekkel, és időnként tájékoztatókat juttatnak el minden háztartásba a település aktuális helyzetéről. Penészleken a már bejáratott elektronikus csatornákon tartják a kapcsolatot a település lakóival, és ha szükség van rá, a közmunkások segítenek a rászorulóknak.

Novemberben megyénkben több polgármesteri hivatal is felfüggesztette a személyes ügyfélfogadást. Arra kérnek és biztatnak mindenkit, hogy az ügyintézéshez az egyéb lehetőségeket – e-mail, telefon, internet – használják. Megnéztük, hogy oldják meg ezt a helyzetet a megye településein.

Járják a falut

– Folyamatosan járjuk a falut – tudtuk meg Somogyi Szilviától, Balsa polgármesterétől. – A polgármesteri hivatalt nem zártuk be, ettől függetlenül nincs átjáróház az épületben. Sokan veszik igénybe az internetet az ügyintézéshez, de ha kell, a munkatársaink bejönnek a hivatalba, ha a helyiek ezt igénylik. A járvány­ügyi szabályokat természetesen fokozottan betartjuk, hiszen a településen sok az idős ember, az ő egészségükre kiemelten odafigyelünk. Olyannyira, hogy ha valakiről napok óta nem hallunk, vagy a szomszédok nem látják, akkor kimegyünk és érdeklődünk, tudunk-e bármiben segíteni. Az itt élők megszokták, hogy addig nem kérnek segítséget, amíg maguk valahogy meg tudják oldani a problémáikat. Ha szükséges, akkor elmegyünk az ügyfelekhez a falubusszal, és oda-vissza szállítjuk őket. Aki igényli, ahhoz kiszállunk, és ott helyben segítünk, amiben csak tudunk. Hetente-kéthetente minden háztartáshoz eljuttatok egy értesítőt az aktuális helyzetünkről.

Az épületben nem

Penészleken nem zárt be a hivatal, de ügyfelek az épületbe nem léphetnek be.

– Ez nem azt jelenti, hogy nem fogadjuk a helyieket, csak ebben az átmeneti helyzetben rájuk és magunkra is vigyázunk – mondta el lapunk kérdésére Klenik Sándorné, a település polgármestere.

– Kis hivatal vagyunk, meg tudjuk oldani. A minket megkeresőket az épület előtt fogadjuk a megfelelő szabályok betartásával. Olyan nincs, hogy nem segítünk az ügyintézésben. A penészlekiek már korábban is megszokták, hogy ügyes-bajos dolgaikkal nem látogatnak el személyesen a hivatalba, hanem telefonon, a közösségi oldalunkon vagy Messengeren érdeklődnek. Ez gyors, a legtöbb esetben majdnem azonnali reagálást is jelent, így az ügyféllel csak akkor találkozunk, ha az kimondottan igényli a személyes jelenlétet. Az e-mail-forgalmunk emiatt szinte elenyésző. Érezhetően csökkent az utóbbi időben az ügyfélforgalmunk, de ez szinte természetes is, mindenki nagyon meggondolja, milyen indokkal érintkezik más emberekkel. Ha kell, akkor házhoz megyünk segíteni, az időseknek kérésre a közmunkások összevágják a tűzifát vagy kiviszik az ebédet.

Nem okozott változást

Záhonyban a forgalomcsökkenésen kívül más változással nem járt az, hogy a polgármesteri hivatal ideiglenesen nem fogadja személyesen az ügyfeleket.

– Az önkormányzat épületének előterében egy polcra kihelyeztük azokat a nyomtatványokat, amiket az év vége felé igénybe szoktak venni különböző kérelmekhez a záhonyiak – fejtette ki Helmeczi László, a város polgármestere. – Ott található egy láda is, ahová a kitöltött dokumentumokat be lehet dobni. Nálunk is egyértelműen érezhető, hogy csökkent az ügyfélforgalom. Az emberek óvatosak, csak akkor keresnek fel minket, amikor elengedhetetlen, minden más esetben az elektronikus ügyintézést választják.

Tivadarban úgy döntöttek, nem zárják be a hivatalt a falubeliek előtt.

– Kis falu a miénk, egyébként is szinte minimális a forgalmunk, ami most még tovább csökkent – tudatta lapunkkal Danó Sándor polgármester. – Egy betegről tudunk Tivadarban, a hivatalban senki nem pozitív a fertőzésre, így az egészségügyi szabályok betartásával továbbra is tudjuk fogadni a helyieket.

Foglalni kell

Nyíregyházán a polgármesteri hivatalban és az önkormányzati közszolgáltató cégeknél november 11-től a személyes ügyfélfogadás szünetel – olvasható a város honlapján. Az ügyfelek tájékoztatása telefonon munkaidőben, míg az elektronikus ügyintézés továbbra is folyamatosan és zavartalanul működik. Ügyfeleket csak a jogszabály szerinti kötelező, halaszthatatlan és személyes jelenlétet igénylő ügyekben fogadnak kizárólag előzetes időpontfoglalást követően.

JG

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában