2020.12.20. 15:30
Gimnázium vagy szakma?
A nyolcadikosok fele szakmát tanulna az általános iskola után.
A szülők kulturális tőkéje és tanácsai befolyásolhatják a fiatalok döntését
Fotó: Illusztráció: Shutterstock
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézete (GVI) az idén is megvizsgálta a pályaválasztás előtt álló általános iskolások továbbtanulással és szakmaválasztással kapcsolatos terveit, céljait. A szülők véleménye még mindig a legfontosabb szempont a diákok döntésében, de egyre nagyobb a barátok ráhatása is a választás folyamatára.
A vizsgálat kérdőívét 10 163 nyolcadik osztályos tanuló töltötte ki. A járványhelyzet miatt az idén nem a tavaszi, hanem az őszi félévben gyűjtötték az adatokat, és nem hetedik, hanem nyolcadik évfolyamos általános iskolai tanulókat kérdeztek meg.
A szülők véleménye az első
A felmérésből kiderül, hogy tízből kilenc diák a szüleitől is tájékozódik, 56 százalék osztályfőnöki órán, míg a megkérdezettek 55 százaléka a barátokkal, ismerősökkel is megvitatta a továbbtanulást, tízből három diák pedig az internetet tekinti a pályaválasztás egyik fő információforrásának.
A felmérésben részt vevők 42 százaléka az általános iskola után gimnáziumban tanulna tovább. Százból közel ötvenen szeretnének szakmát szerezni: harmincan szakképző iskolában, tizenheten pedig technikumban vagy szakgimnáziumban tanulnának tovább.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a hagyományokhoz híven több fronton segíti a gyerekeket és szüleiket a pályaválasztásban hasznos, edukációs anyagokkal és önismereti kérdőívekkel
– mondta Vörös-Gubicza Zsanett, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási és képzési igazgatója.
– Reagálva a koronavírus okozta helyzetre, néhány hónapja már elérhető a Szakmavilág applikáció is, így – figyelembe véve a célcsoport mobilapplikációk iránti fokozott érdeklődését – egy igazán izgalmas módszerrel tölthetjük ki az elmaradó edukációs rendezvények miatt keletkezett űrt – hangsúlyozta az igazgató.
Fontos a munka szeretete
A vizsgálat arra is rávilágított, hogy a tanulók olyan foglalkozásokat választanának, amik igazodnak a szüleik legmagasabb iskolai végzettségéhez: a szellemi foglalkozásokat általában a magasabb iskolai végzettségűek gyermekei tartják vonzónak, a fizikaiakat pedig az alacsonyabb végzettségűeké.
Kiemelkedő azon diákok aránya, akik fontosnak tartják, hogy szeressék leendő munkájukat: 55 százalékuk ezt választotta a három legfontosabb szempont egyikeként.
A GVI szerint az adatok alapján kijelenthető, hogy a szülők kulturális tőkéje, tapasztalatai és tanácsai jelentősen befolyásolhatják a fiatalok továbbtanulásra, szakmaválasztásra vonatkozó döntéseit.
Jóni Roland is most áll pályaválasztás előtt, kérdésünkre elmondta, mindenképp szakmát szeretne, mert így látja biztosítottnak a jövőjét.
– Rengeteg helyen olvasni, hogy mennyire kevés a jó szakember, és a legjobbakat bizony meg is fizetik a munkáltatók. Az építőiparban sok a hiányszakma, pedig egyre több helyen látom, hogy újabbnál újabb épületeket emelnek, így szerintem a következő években is lesz munka bőven.
Ahhoz nem vagyok elég jó tanuló, hogy egyetemre menjek, de nem is vágyom erre: jobban szeretem, ha másnak is kézzel fogható a munkám eredménye
– mesélte Roland, aki a nagy döntéshez elsősorban szülei tanácsát kérte.
– Ők már régóta dolgoznak, sok mindent megtapasztaltak. Édesapám is az építőiparban tevékenykedik, a mi házunk nagy része is az ő munkája – talán innen is ered az érdeklődésem. A döntés az enyém, de nagyon sokat számít a szüleim véleménye – hangsúlyozta Jóni Roland.
MI