2021.01.16. 17:30
Földre ránt a dróntörvény?
Szigorú engedélyeztetések nélkül minden pilóta nélküli jármű csak „törött szárnyú madár” marad.
Forrás: Bezdán János archívuma
Elviekben mostantól egy 120 grammnál nehezebb pilóta nélküli gép 100 méternél nagyobb távolságra nem repülhet úgy, hogy nincs regisztráltatva, és nem kapott lakott területen belül eseti légtérengedélyt. További elvárás, hogy január 1-jétől kizárólag a HungaroControll mobilalkalmazás segítségével röptethető a jármű. Az már most látszik, hogy az üzemeltetőknek többszörös regisztrációs folyamaton kell átesniük, enélkül a pilóta nélküli gépek röptetése bűncselekmény, és több száz millió forintos légi közlekedési bírság is kiszabható.
Módosításokat javasoltak
Azzal persze a többség egyetért, hogy senki ne kukkolhassa büntetlenül mások magánterületét és magánszféráját, egyetlen civil se örülne, ha az udvara fölött váratlanul megjelenne egy drón, nem beszélve más, hivatalos személyekről. Ugyanakkor a felhasználóknak máris vannak olyan módosító javaslataik, amelyek az észszerűség felé tolnák el a szabályozást, ám egyelőre süket fülekre találtak.
Innen nézve mindjárt érthető, hogy megyénk drónosai sem örülnek a szigorításnak, nem is szívesen nyilatkoznak. Hasonló állásponton van Bezdán János drónszakértő is, aki egész légiflottát birtokol. Mivel általában 300 grammnál nehezebb gépeket röptet, komolyan veszi a szabályozást, és nem csak január 1-jétől.
– Van, amivel egyetértek és van, amivel nem – tette egyértelművé mindjárt a beszélgetésünk elején –, én is elsősorban a modellezőket és azokat a rajongó dróntulajdonos fiatalokat sajnálom, akik be tudtak ruházni egy pilóta nélküli légi járműbe, de most elvették tőlük a szabad légteret. Az illetékesek szimplán a kamerázási jogokat is szörnyen meg akarták nyirbálni, de a nagy felháborodást látva visszaléptek. Megtiltották volna például azoknak a felvételeknek a feltöltését az internetre, amelyek nagy látószögű autós menetrögzítővel készültek és az út mellett elhaladókat is lefotózta, ami nonszensz. De visszatérve a dróntörvényre, úgy tudom, ha egy – mondjuk 30 ezer forintos – drónon már van adatrögzítő, hiába könnyű, a használata engedélyköteles lesz még külterületen is – fogalmazott.
Akárki azért mégse
Bezdán János egyébként mintegy öt esztendeje készít videót és fényképfelvételeket madártávlatból is, és mindig igyekezett megfelelni a jogi feltételeknek. Ezzel együtt fenyegették már meg, de mivel uniós vizsgát tett, regisztrált a légügyi hatóság rendszerében és havonta megújította a légtérhasználati engedélyét, hiába akarták volna feljelenteni. Készen áll arra is – ha erre megérnek a ma még hiányos feltételek –, hogy hazai vizsgát tegyen, mert osztja a jogalkotók véleményét, amely szerint belvárosban, járókelők fölött ne röptethessen akárki.
– Egyelőre még senki nem lát tisztán. Úgy néz ki, az eseti légtérhasználati engedély ingyenes lesz, leszámítva a kérelemhez szükséges háromezer forintos illetékbélyeget, viszont ha biztonsági elemzést is kérnek, mint eddig, akkor ez és a felelősségbiztosítás már húzósabb. Nem fog tetszeni azonban, hogy miközben néhányan súlyos pénzeket ölünk a magyar vizsgába, addig az illegálisan röptetők rendre megússzák. A minap is láttam egy 16 éves drónos srácot, holott 18 év alatt nem reptethető pilóta nélküli gép. És mint mondtam, sajnálom a hobbidrónosokat, mert nem biztos, hogy lesz modellezési jog, rájuk is ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, különösen, ha nem tudnak egyesületbe tömörülni – összegezte Bezdán János.
Nem ennyire borúlátó Hársfalvi Pál, a Magyar Modellező Szövetség elnöke, aki szerint a rendelet – ami még ki sem jött, márpedig addig az uniós szabályozást tekintik mértékadónak – a modellezést mint tevékenységet meg se említi.
– Aki most azt mondja, tud valamit, nem mond teljesen igazat. Az uniós rendelet egyértelmű, mely szerint 2023. január 1-jéig a 16. cikkely kötelezettségeit a modellezőegyesületeknek nem kell betartani, vagyis addig van idő egyeztetni a légügyi hatósággal. Persze, rendelet nélkül egyeztetni se tudunk.
A modellezőkkel eddig se volt baj
– Nyilván a kormány élt a lehetőséggel, és amit az uniós rendelkezés nyitva hagyott, sok területen tagállami hatáskörbe rendelve a szabályozást, ott szinte mindenhol szigorított. De ahogy az autópályán is hiába van betartandó sebességkorlátozás, és aligha akad autós, aki ezt végig betartaná, félő, hogy a pilóta nélküli légi járművek is áthágják a szabályokat olykor-olykor. Majd meglátjuk a gyakorlatban. Egyébként a modellezőkkel eddig sem volt baj, holott a törvények hozzájuk eddig se voltak túl barátságosak. És bármennyire nincs okunk optimizmusra, a túlzott pesszimizmust szintén nem tartom indokoltnak. A jogalkotónak nyilván nem az ellehetetlenítésünk, hanem a jogosulatlan használat visszaszorítása a célja. Ezzel együtt a rendeletben bőséggel akadnak szakszerűtlenségek. Aki például kitalálta, hogy a pilóta nélküli járműnek jelzésre azonnal le kell szállnia, egyébként elektronikai vagy mechanikai módon a földre kényszeríthető, még nem látott ilyen járművet. Erre se technológia, de még mesterséges intelligencia sincs. Reménykedünk a téveszmék helyretételében, a széles körű illetékmentességben, a modellezés szabadságában, és magunk is valljuk, hogy egy 30 liter vegyszert szállító permeteződrónt mindenféle szaktudás nélkül ne röptessen már senki – nyilatkozta Hársfalvi Pál.