madártávlat

2021.01.16. 17:30

Földre ránt a dróntörvény?

Szigorú engedélyeztetések nélkül minden pilóta nélküli jármű csak „törött szárnyú madár” marad.

Matyasovszki József

Forrás: Bezdán János archívuma

Elviekben mostantól egy 120 grammnál nehezebb pilóta nélküli gép 100 méternél nagyobb távolságra nem repülhet úgy, hogy nincs regisztráltatva, és nem kapott lakott területen belül eseti légtér­engedélyt. További elvárás, hogy január 1-jétől kizárólag a HungaroControll mobilalkalmazás segítségével röptethető a jármű. Az már most látszik, hogy az üzemeltetőknek többszörös regisztrációs folyamaton kell átesniük, enélkül a pilóta nélküli gépek röptetése bűncselekmény, és több száz millió forintos légi közlekedési bírság is kiszabható.

Módosításokat javasoltak

Azzal persze a többség egyetért, hogy senki ne kukkolhassa büntetlenül mások magánterületét és magánszféráját, egyetlen civil se örülne, ha az udvara fölött váratlanul megjelenne egy drón, nem beszélve más, hivatalos személyekről. Ugyanakkor a felhasználóknak máris vannak olyan módosító javaslataik, amelyek az észszerűség felé tolnák el a szabályozást, ám egyelőre süket fülekre találtak.

Innen nézve mindjárt érthető, hogy megyénk drónosai sem örülnek a szigorításnak, nem is szívesen nyilatkoznak. Hasonló állásponton van Bezdán János drónszakértő is, aki egész légiflottát birtokol. Mivel általában 300 grammnál nehezebb gépeket röptet, komolyan veszi a szabályozást, és nem csak január 1-jétől.

– Van, amivel egyetértek és van, amivel nem – tette egyértelművé mindjárt a beszélgetésünk elején –, én is elsősorban a modellezőket és azokat a rajongó dróntulajdonos fiatalokat sajnálom, akik be tudtak ruházni egy pilóta nélküli légi járműbe, de most elvették tőlük a szabad légteret. Az illetékesek szimplán a kamerázási jogokat is szörnyen meg akarták nyirbálni, de a nagy felháborodást látva visszaléptek. Megtiltották volna például azoknak a felvételeknek a feltöltését az internetre, amelyek nagy látószögű autós menetrögzítővel készültek és az út mellett elhaladókat is lefotózta, ami nonszensz. De visszatérve a dróntörvényre, úgy tudom, ha egy – mondjuk 30 ezer forintos – drónon már van adatrögzítő, hiába könnyű, a használata engedélyköteles lesz még külterületen is – fogalmazott.

Akárki azért mégse

Bezdán János egyébként mintegy öt esztendeje készít videót és fényképfelvételeket madártávlatból is, és mindig igyekezett megfelelni a jogi feltételeknek. Ezzel együtt fenyegették már meg, de mivel uniós vizsgát tett, regisztrált a légügyi hatóság rendszerében és havonta megújította a légtérhasználati engedélyét, hiába akarták volna feljelenteni. Készen áll arra is – ha erre megérnek a ma még hiányos feltételek –, hogy hazai vizsgát tegyen, mert osztja a jogalkotók véleményét, amely szerint belvárosban, járókelők fölött ne röptethessen akárki.

– Egyelőre még senki nem lát tisztán. Úgy néz ki, az eseti légtérhasználati engedély ingyenes lesz, leszámítva a kérelemhez szükséges háromezer forintos illetékbélyeget, viszont ha biztonsági elemzést is kérnek, mint eddig, akkor ez és a felelősségbiztosítás már húzósabb. Nem fog tetszeni azonban, hogy miközben néhányan súlyos pénzeket ölünk a magyar vizsgába, addig az illegálisan röptetők rendre megússzák. A minap is láttam egy 16 éves drónos srácot, holott 18 év alatt nem reptethető pilóta nélküli gép. És mint mondtam, sajnálom a hobbidrónosokat, mert nem biztos, hogy lesz modellezési jog, rájuk is ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, különösen, ha nem tudnak egyesületbe tömörülni – összegezte Bezdán János.

Nem ennyire borúlátó Hársfalvi Pál, a Magyar Modellező Szövetség elnöke, aki szerint a rendelet – ami még ki sem jött, márpedig addig az uniós szabályozást tekintik mértékadónak – a modellezést mint tevékenységet meg se említi.

– Aki most azt mondja, tud valamit, nem mond teljesen igazat. Az uniós rendelet egyértelmű, mely szerint 2023. január 1-jéig a 16. cikkely kötelezettségeit a modellezőegyesületeknek nem kell betartani, vagyis addig van idő egyeztetni a légügyi hatósággal. Persze, rendelet nélkül egyeztetni se tudunk.

A modellezőkkel eddig se volt baj

– Nyilván a kormány élt a lehetőséggel, és amit az uniós rendelkezés nyitva hagyott, sok területen tagállami hatáskörbe rendelve a szabályozást, ott szinte mindenhol szigorított. De ahogy az autópályán is hiába van betartandó sebességkorlátozás, és aligha akad autós, aki ezt végig betartaná, félő, hogy a pilóta nélküli légi járművek is áthágják a szabályokat olykor-olykor. Majd meglátjuk a gyakorlatban. Egyébként a modellezőkkel eddig sem volt baj, holott a törvények hozzájuk eddig se voltak túl barátságosak. És bármennyire nincs okunk optimizmusra, a túlzott pesszimizmust szintén nem tartom indokoltnak. A jogalkotónak nyilván nem az ellehetetlenítésünk, hanem a jogosulatlan használat visszaszorítása a célja. Ezzel együtt a rendeletben bőséggel akadnak szakszerűtlenségek. Aki például kitalálta, hogy a pilóta nélküli járműnek jelzésre azonnal le kell szállnia, egyébként elektronikai vagy mechanikai módon a földre kényszeríthető, még nem látott ilyen járművet. Erre se technológia, de még mesterséges intelligencia sincs. Reménykedünk a téveszmék helyretételében, a széles körű illetékmentességben, a modellezés szabadságában, és magunk is valljuk, hogy egy 30 liter vegyszert szállító permeteződrónt mindenféle szaktudás nélkül ne röptessen már senki – nyilatkozta Hársfalvi Pál.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában