közmű

2021.02.07. 08:52

Fizetünk, vagy lekapcsolnak – így kezelik az adósságot a szolgáltató cégek

A szolgáltatók igyekeznek megtartani a fogyasztókat, de nagy hiányt nem halmozhatnak fel.

MJ

Villany óra

Forrás: MW-archív

Fotó: AS

Egyre szorongatottabb helyzetben van a gazdaság a koronavírus-járvány miatt, ami a társadalom és a közélet számos szegmensére kihat. Ugyan a kormány igyekszik mindent megtenni a munkahelyek megőrzése érdekében, a recesszió így is sokak megélhetését veszélyezteti. Márpedig hosszú távon, amikor már az alapvető szükségletek kielégítése is gondot jelent, a családok fizetési hajlandósága először a közüzemi szolgáltatók felé gyöngül meg, ahol az ilyesmi egyébként is visszatérő probléma. Egy idő után a havi díjakkal elmaradozók feje fölött ott lebeg a szolgáltatás kikapcsolásának veszélye, amitől gyakran még az év végi ünnepekkor se tekintenek el szívesen a cégek.

Önkormányzati tartozások

– Mint minden szolgáltató, mi is küzdünk a tartozások beszedésével. A felhasználók nagy része ugyan időben fizeti a víz- és csatornadíjszámláját, az adósok száma azonban még így is 15–17 ezer között mozog havonta – tájékoztatta lapunkat Olesnyovics Katalin, a Nyírségvíz Zrt. ügyfélszolgálati osztályvezetője.

– A kifizetetlen számlák összege havonta eléri a 300-350 millió forintot, ami komoly hiányt jelent. Évente mintegy 500-600 háztartásban vagyunk kénytelenek korlátozni, hosszú ideje fennálló tartozásnál pedig fel kell függesztenünk az ivóvíz-szolgáltatást, amit természetesen azonnal visszaállítunk, ha rendezték a tartozást. És nemcsak háztartások kerülhetnek szorult helyzetbe, önkormányzatok is, amiből szintén fel tud halmozódni évente 25-30 millió forint kintlévőség – fogalmazott a 91 településen 154 ezer – ezen belül 144 ezer lakossági – felhasználóval kapcsolatban álló cég osztályvezetője.

Mint elmondta, első alkalommal a számlán figyelmeztetik a felhasználót, majd fizetési felszólítást küldenek, felajánlva a részletfizetési kedvezmény igénybevételét. Ha erre sem jön érdemi válasz, a szolgáltatás korlátozása mellett jogi eljárást indítanak. Ez alól a jogszabály még a védendő felhasználókat sem mentesíti, nekik viszont az önkormányzatok szociális támogatás formájában segítséget nyújthatnak.

Természetesen a társaságnak nem a csapok elzárása az elsődleges célja, hanem a megegyezés, a folyamatos szolgáltatás fenntartása, aminek az érdekében a járvány idején is igyekeznek mindent megtenni. A részletfizetés áthidaló lehetőségére már utaltunk, ugyanakkor előrefizetős vízmérőt is igényelhetnek a felhasználók, aminek a segítségével nyomon követhetik az anyagi lehetőségeiknek megfelelő vízfogyasztást.

Kedvezni is tudnak

Hasonlóan közelítenek a problémához az E.ON Hungária Kft.-nél. Varga Ivett, a cég regionális kommunikációs szakreferense is csak megerősíteni tudta, hogy minden kezelhető esetben a közös megegyezésre, a vitás kérdések rendezésére törekszenek, nem érdekük a szolgáltatás kikapcsolása.

– Az E.ON Hungária csoport az elmúlt évekhez hasonlóan folyamatosan lehetőséget biztosít az ügyfeleinek – tartós vagy átmeneti fizetési nehézségek esetén – a részletfizetésre, illetve cégünk is kínál előrefizetős mérőt. Amennyiben a részletfizetésnek egyik fél részéről sincs akadálya, a szolgáltató és az ügyfél külön megállapodást köt – magyarázta.

Bármennyire szerettük volna, a kintlévőség nagyságáról a cég nem kívánt nyilatkozni. Varga Ivett ugyanakkor leszögezte: az E.ON gyakran hirdet önként vállalt kikapcsolási moratóriumot, így tettek például tavaly márciusban, a koronavírus-járvány első hullámakor, illetve a karácsonyi ünnepek körüli időszakban, hogy a tartós számlafizetési gondokkal küzdő családok számára is biztosított legyen a villamos­energia-ellátás.

– A 60 napot meghaladó késedelmet viszont már nem tudja tolerálni az áramszolgáltató, és az ilyen helyzetben lévő lakossági ügyfeleket kénytelen kikapcsolni a rendszerből – tette hozzá.

– Ez persze a legvégső megoldás, amit többlépcsős egyeztetés előz meg. Elsőként fizetési emlékeztető levelet postázunk, melyben a kikapcsolás lehetőségére is felhívjuk a figyelmet, ezt követően pedig tértivevényesen kikapcsolási értesítő levelet küldünk, konkrét időponttal. Addig a tartozás még mindig rendezhető, mint ahogy a feltételek teljesülése után a ­visszakapcsolásra is van mód – tudatta Varga Ivett.

Szerettük volna a gázszolgáltatót is kifaggatni ez ügyben, de lapzártánkig nem reagáltak a kérdéseinkre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában