Horrorkaravánok

2021.02.02. 11:30

„Nem értem, hogyan fordulhat meg a fejükben, hogy egy kisteherautó után még egy orbitális utánfutót kötnek...”

Megyénkben is gyakran feltűnnek a veszélyes „ügyeskedők”.

MI

Forrás: police.hu

Végeláthatatlan járműszerelvények, hanyag rakományrögzítés – sajnos egyre gyakrabban fogadja ez a kép a megyénk útjain közlekedőket. Az úgynevezett horrorkaravánok szinte kizárólag külföldi járművek vontatta szerelvények. Vezetőik jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat juttatnak el a keleti célországokba úgy, hogy egyszerre több gépkocsit szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, veszélyeztetve ezzel a közlekedőket. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár szerint a „horrorkaravánok” szélsőséges példái a járművezetői felelőtlenségnek, ezért végleg el kell venni az ügyeskedők kedvét a súlyosan balesetveszélyes barkácsmegoldásoktól.

Külföldi kisbusz, rajta utánfutó, és három vagy még több személyautó – sajnos egyre gyakoribb látvány mindez Magyarország és megyénk útjain is, pedig az autószállítás e módja óriási balesetveszélyt rejt. Ezt elégelték meg a magyar hatóságok, s mostantól akár félmillió forintra büntethetők a balesetveszélyes „horrorkaravánok” – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

A január 31-től alkalmazható gyakorlatban hatékonyabban léphetnek fel a „horrorkaravánokkal” szemben. Az előírás új járműkategóriákra terjeszti ki a szabálytalan vontatás, a műszakilag nem megfelelő, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvények ellenőrzését és szigorúbb szankcionálását. A súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot hordozó járművek visszatarthatók, rendszámukat és forgalmi engedélyüket a hatóság elveheti.

Végeláthatatlan járműszerelvény
Fotó: MTI

Veszélyeztetik a közlekedőket

Az ITM közleményében hangsúlyozta, az úgynevezett „horrorkaravánok” szinte kizárólag külföldi járművek vontatta járműszerelvények. Vezetőik jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat juttatnak el a keleti célországokba úgy, hogy egyszerre több gépkocsit szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, rakományukat hanyagul rögzítve. A lelkiismeretlen haszonlesők Magyarországon is súlyosan veszélyeztetik a közlekedés biztonságát – hívta fel a figyelmet a minisztérium.

Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte, a „horrorkaravánok” szélsőséges példái a járművezetői felelőtlenségnek, ezért végleg el kell venni az ügyeskedők kedvét a súlyosan balesetveszélyes barkácsmegoldásoktól. – Az e célt szolgáló, decemberben kihirdetett jogszabály-módosítás január utolsó napján lép hatályba. A közlekedési hatóság a közeljövőben célzott ellenőrzési akciót tervez a legnagyobb forgalmú nemzetközi tranzitútvonalak mentén – tudatta az államtitkár.

A megyénk útjain is fel-felbukkanó hajmeresztő járműszerelvényekről egy tapasztalt sofőrt is megkérdeztünk. Kurucz Elemér nyugdíjas kamionsofőr, több mint 30 évig járta Európa és hazánk útjait. Lapunknak elmondta, örül, hogy végre fellépnek a horrorkaravánozó nepperek ellen, mert a volt kollégái szinte hetente találkoznak ilyen ügyeskedőkkel.

– Nem értem, hogyan fordulhat meg a fejükben, hogy egy kisteherautó után még egy orbitális utánfutót kötnek, és az egész szerelvényt telepakolják autókkal. Néhány hete Mátészalka térségében figyeltem fel egy ilyenre, a szerelvényen négy gépkocsi volt. Egykori kamionosként jól tudom, mennyire ügyelni kell a rakomány biztonságos rögzítésére, de úgy láttam, a román sofőrt ez egy kicsit sem zavarta. Mindössze néhány heveder itt-ott, és útra is kelnek, bele sem merek gondolni, mi történhet, ha egy kocsi elszabadul – osztotta meg tapasztalatait a kamionsofőr, hozzátéve: a „horrorkaravánok” nem csak a rögzítési hiányosságok miatt veszélyesek, azt sem szabad elfelejteni, hogy ezeket a kisteherautókat, kisbuszokat nem ilyen nagy teher cipelésére tervezték.

– A túlterhelés miatt bármikor adódhat valamilyen veszélyes műszaki hiba, és kész a baj, arról nem is beszélve, hogy ezek a járművek általában olyan csapnivaló műszaki állapotban vannak, hogy önmagukban is veszélyesek lehetnek a közlekedőkre – fejtette ki véleményét Kurucz Elemér.

Eredményesebbé válhatnak

A közlekedési hatóság korábban közúton csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók nem megfelelő műszaki állapotát, elégtelen rakományrögzítését ellenőrizhette, büntethette. A személyautókra és kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőség megalapozza a járműszerelvények azonnali kitiltását a forgalomból, a továbbhaladás kötelező feltétele a bírság megfizetésén túl a közlekedésbiztonságot veszélyeztető állapot megszüntetése. A rendőrség mostanáig is felléphetett a szabálysértőkkel szemben, a szakhatóság jogosítványainak bővítésével még eredményesebbé válhatnak a közúti ellenőrzések. Az ITM-ben működő közlekedési hatóság munkatársai tavalyi tematikus közúti ellenőrzéseiken 108 esetben állapítottak meg jogsértést – olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében.

MI

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában