két keréken

2021.03.01. 14:00

Jókedvre derül, ha felbőg a motor – változások a motorosvizsgán

A hétfőtől életbe lépő módosításokat a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. készítette elő.

ltl

Új hónap, új lendület: március elsejétől megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a magyar motorosok. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közölte, hogy a tárca az alapos szakmai előkészítő munka és egyeztetési folyamat eredményeként korszerűsítette a képzést a balesetek számának csökkentéséért. A nyíregyházi Szász Károly élete a motorozás, a családja is a felbőgő kétkerekűek vonzásában él.

A közút veszélyes üzem

– Nyolcadikos koromban láncolt magához a motorok világa. Autó-motor szerelőként húsz évig dolgoztam egy műhelyben, három évtizede vagyok a japán márka dealere. A munkám a hobbim, amit nagyon élvezek csinálni – említette Szász, aki egy Honda tulajdonosa.

A hétfőtől életbe lépő módosításokat a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. szakemberei készítették elő a szakoktatók tapasztalatainak felhasználásával, más hazai közlekedési szakértők bevonásával és külföldi példák elemzésével. Átfogó javaslatcsomagjukkal a technikai fejlődéshez igazították a képzések tanterveit és a vizsgakövetelményeket.

– Minden olyan döntésnek örülök, ami hozzájárul a motorosok vezetéstechnikájának fejlesztéséhez. Tapasztalatom szerint sokan úgy vizsgáztak le korábban, hogy minimális volt a gyakorlatuk, márpedig a közút veszélyes üzem, főleg motorral. Sok baleset elkerülhető lenne, ha a motorosok felkészülnének a jármű bedöntésére kanyarodáskor vagy a hirtelen kikerülésre.

Korszerűsített tanterv

Magyarországon évente átlagosan 15–20 ezren tesznek forgalmi vizsgát a kétkerekű járműkategóriákban.

A korszerűsített tanterv bevezetésének köszönhetően a 100 közúti balesetből négyet okozó motorkerékpárosok közlekedése még biztonságosabbá válik. Az összes kétkerekű kategóriát érintő változások hatályba lépésével a vizsgafeladatok között hangsúlyosabban szerepelnek az összetettebb vezetéstechnikai elemek.

– Japánban megtapasztalhattam, hogy ott mekkora jelentőséget tulajdonítanak a gyakorlatnak. Ott csak úgy szerezhetnek jogosítványt, ha egy komoly, életszerű elemekre épülő képzésen vesznek részt a leendő motorosok. A hazai vizsgarendszer reformja időszerű volt.

Magasabb a kockázatuk

A Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére, mintegy 186 ezerre nőtt 2019 végére. A statisztikák szerint a motorosok baleseti halálozási kockázata lényegesen magasabb az autósokénál, az elmúlt időszakban évente bekövetkezett 1200–1500 balesetben 50–60 motoros vesztette életét. Tavaly az 1950-es évek óta először csökkent 500 alá a hazai közutakon elhunytak száma. A 454 halálos áldozatból a tavalyelőtti 53-hoz képest tavaly 34 volt motoros.

Változik a vizsgapályák mérete és vonalvezetése, és részletesebben oktatják a motorosok biztonságát szolgáló ruházat és védőfelszerelés kiválasztását, helyes használatát is. A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. és a vizsgaközpont ismeretterjesztő jellegű oktatóvideó-sorozatot tesz közzé hamarosan a KAV honlapján. A néhány perces epizódok a motoros tantervi és vizsgakövetelményekben szereplő feladatok helyes végrehajtását mutatják be. A videók háromféle, a tanulók mellett a szakoktatóknak és vizsgabiztosoknak szóló narrációval készültek el. A képzést és vizsgáztatást végző szakembereket tájékoztatók és útmutató segédanyagok készítik fel az új követelmények alkalmazására.

Szász Károly tizennyolc éve szervezi a motorosok véradását, de a járványhelyzet miatt most nincs lehetőség tömegrendezvényre. Neki a vérében van a segítségnyújtás:

Könnyen megtörténhet a baj

– Szomorúan szoktam értesülni motoros balesetekről. Többször is megegyeznek a kiváltó okok. Azt tanácsolom, hogy ha csoportosan mennek el motorozni, és a nagy gyakorlattal rendelkező megy elöl, a rutintalan ne siessen utána! Mindenki a saját tempóját diktálja! A közúton nincs barát, mindenki egyenrangú közlekedő. A bravúroskodás, egymás cukkolása helyett a biztonságos vezetésre kell törekedni.

– Figyelmet kell fordítani a motor műszaki állapotára. A 4-5 éves gumikat le kell cserélni, mert nincs tapadás, nincs fékhatás, és könnyen megtörténhet a baj. Érdemes 3 évente lecserélni a fékfolyadékot, a hűtőfolyadékot, ellenőrizni a fékbetéteket, és még hosszasan lehetne sorolni a kontrollálandó dolgokat. A védőfelszerelésnél nem szabad abból kiindulni, hogy kinek mi tetszik, a protektorok védelmi funkciója az elsődleges. Fontos a megfelelő bukósisak, a hatékony védőruha, a kesztyű és a zárható cipő is. Ezek mind alapjai a biztonságos motorozásnak, amihez teljesíteni kell a megújult vizsgakövetelményeket – jegyezte meg végezetül Szász Károly.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában