közlekedés

2021.03.02. 14:00

Már kátyúznak az útjainkon

A szakemberek szerint az utak sebeiért a változékony időjárás, semmint a rossz technológia okolható.

MJ, LTL

2020 Kecskemét Útépítés, Kátyúzás Kecskeméten. Fotó: Bús Csaba BCS Petőfi Népe

Forrás: MW-archív

Fotó: Bús Csaba

Ha valamire, akkor erre bizonyosan senki nem úgy gondol, mint „üdítő színfoltra” az utakon. Van, aki őrjöng miattuk, míg mások viccet csinálnak belőlük: pecabottal kiülnek a „partjukra”, esetleg virágot ültetnek a mélyükre. Kanadában állítólag hozzájuk megszólalásig hasonlító matricákkal próbálják lassítani a forgalmat, míg nálunk megoldjuk a kérdést direktben.

Természetesen a kátyúkról, hivatalos nevükön a burkolathibákról van szó, amiknek tavasszal, a tél és a fagyok elvonultával valóságos szezonjuk van. Ilyenkor felkerekednek a közútkezelőink kommandói, hogy orvosolják az utak sebeit, ami a magyar kátyúk esetében általában háromféle lehet: bizonyos ideig az autósok béketűrése, türelme; néhány veszélyre figyelmeztető tábla; jobb esetben pedig a hidegaszfaltozás, hiszen a tartósabb beavatkozásra ilyenkor még nem érett meg az idő.

Már két hete dolgoznak

– Az idei téli változatos időjárás miatt sajnos az általunk üzemeltetett utakon is több kátyú lett az átlagosnál – mondta el lapunknak Dicső Péter, a Nyíregyházi Városüzemeltető és Vagyonkezelő (NyírVV) Kft. közterület-kezelési igazgatója. Azt persze senki nem tudja, hogy mennyivel, erre vonatkozó felméréseket a városüzemeltető cégek illetékesei nem végeznek.

– Folyamatosan figyeljük a kezelésünkben lévő utakat, és ahogy az időjárás engedi, igyekszünk felszámolni a város kátyúit. Az elmúlt két hét is alkalmas volt a munkavégzésre, így a legfontosabb útszakaszokon el tudtuk kezdeni a helyre­állítást – magyarázta az igazgató.

Tudni kell, hogy minden közlekedési utat besorolnak, méghozzá az átlagos napi forgalomnak megfelelő közlekedési osztályba.

Nyilvánvaló, hogy minél magasabb osztályzatot kap egy út, annál kisebb forgalmat bonyolít, így kevesebbszer ellenőrzik, és az ilyen utat később is kátyúzzák.

A módszer természetesen az ilyenkor szokásos: – Mivel még nem indulnak be az aszfaltkeverők, mi is csupán a hidegaszfaltos technológiával tudunk dolgozni. Később már melegaszfalt burkolatot alkalmazunk, ami nyilvánvalóan sokkal tartósabb – magyarázta Dicső Péter. Végezetül arra is tanáccsal szolgált, mit tegyen az autós, ha egy hatalmas burkolathiba miatt kap defektet.

– A kátyú megszüntetése minden esetben az út kezelőjének a feladata, kártérítés is tőle várható. Nyíregyházán az önkormányzati tulajdonban lévő utakat a NyírVV Kft. gondozza, így a kárigény bejelentéséhez a mi honlapunkon található formanyomtatvány. Ezt kell kitöltve eljuttatni társaságunkhoz, természetesen mellékelve a helyszínen készült fotókat és a rendőrség által felvett jegyzőkönyvet.

Tavasztól őszig tömnek

– Az útellenőri szolgálatunk folyamatosan, ütemezetten járja megyeszerte (így Szabolcs-Szatmár-Beregben is) a kezelésünkbe tartozó állami közutakat. A szolgálat, a társ­szervek és a közlekedők jelzései alapján, valamint az utak úthálózati szerepe szerint ütemezzük be a munkákat jelenleg is, és folyamatosan dolgozunk a burkolathibák javításán – reagált érdeklődésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – A téli időszakban a melegaszfalt-keverő telepek nagyrészt zárva tartanak, és aszfaltmelegítők használatával sem lehet hosszabb távra elszállítani az aszfaltot, ami így bedolgozhatatlanná válna. Ezért csak ideiglenes, hidegaszfaltos javításokat tudunk végezni, feltéve persze, ha száraz az idő, és a hőmérséklet 0 fok feletti.

A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kezelésünkbe tartozó közúthálózatba a téli üzem kezdetétől, november 10-étől mostanáig több mint 2100 tonna melegaszfaltot és 440 tonna hidegaszfaltot dolgoztunk be 64,2 millió forint értékben. Ebben az évben a megyében várhatóan 16 200 tonna melegaszfalt és több mint 1800 tonna hidegaszfalt beépítését tervezzük. A munkákra a megyében több mint 469,7 millió forintot fordíthat társaságunk az előre meghatározott központi állami költségvetési forrásból.

Így javítja az utakat a Magyar Közút

 

https://szon.hu/kozelet/helyi-kozelet/video-igy-alakul-ki-a-katyu-4848718/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában