Nyíregyháza

2021.03.12. 17:30

Virtuális iskolákban tanulnak és tanítanak – remélik, nem tart soká

Nem érte váratlanul az iskolásokat a bezárás, könnyen igazodni tudtak az új helyzethez.

CsA, MJ

Forrás: Illusztráció/Sipeki Péter

Fotó: Sipeki Peter

– Három és fél hétről van szó, reméljük, hogy ezzel megfelelő átoltottság esetén le is tudtuk a bezárást, és visszatérhetünk az igazi iskolai terepre. Április 12-én, amikor folytatjuk a megszokott munkát, ismét az alapismeretekre helyezzük a hangsúly, és nem esünk kétségbe, ha kicsit lemaradtunk a tananyaggal. Egyébként pedig mi is tartunk ügyeletet, de eddig a családok nem éltek a lehetőséggel.

– Mátészalka katolikus iskolájának az igazgatójával is beszéltem, 600 gyerekből ott is csak egy akadt, aki igényelte a bejárást, de végül ő is otthon maradt, mert az édesanyja megbetegedett. Hasonló a helyzet az ebéddel, az iskolában kis dobozokban személyesen átvehető, de az 550 tanulónkból erre se jelentkezett több harmincnál – így összegezte a jelenlegi helyzetet iskolájában Pénzes Ottó, a mátészalkai Képes Géza Általános Iskola igazgatója, amikor az iskolabezárások utáni állapotok nyomába eredtünk. Ezekben a hetekben láthatóan a stabil online kapcsolat és az ügyeleti rendszer fenntartása a legfontosabb az iskolákban.

Kollégánknál, Szentpáli Szabolcséknál három iskolás fiú – a 8 éves Szabi, a 13 éves Ákos és az elsős gimnazista Marci – dolgozik most otthonról, online formában. – A gimnazista már tavaly ősz óta nem jár be az iskolájába, a Nyíregyházi Vasvári Pál Gimnáziumba, de önállóan, órarend szerint halad, és rutinosan osztja be a napjait. A kisebbek a Zelk Zoltán Általános Angol-Német Kéttannyelvű Iskola tanulói. Ákos is csak ritkán igényli a segítségünket, a kicsivel, Szabolccsal viszont többet kell foglalkoznunk, magától könnyen megfeledkezne az időről két online óra között – magyarázta az édesapa.

Valamivel könnyebb otthon

– De már vele is könnyebb a helyzetünk, mint tavaly tavasszal volt, amikor félig a tanári, pluszban a menzás szerepét is be kellett töltenünk. Az alsós tanár nénik rutinosabbak lettek, több online órát tartanak, kevesebb házit adnak fel, mint régebben. Mivel délig velük tudok lenni, szépen halad a munka, utána pedig az anyukájuk felügyel rájuk. Ákosnak és Marcellnek a házi feladatba se nagyon kell besegíteni, ők rugalmasan ráírnak az osztálytársakra, tőlük kérnek segítséget, ha kell. Napi három óránál nem nagyon tartanak a tanárok többet, láthatóan inkább a fő tantárgyakra koncentrálnak. Nem kellett tehát felforgatnunk az életünket az online oktatás miatt, de jobban örülnénk, ha a fiúk iskolába, közösségbe járnának, a gim­nazistánk a jelenlegi helyzetben még az osztálytársaival se szokott össze igazán – mondta el Szentpáli Szabolcs.

Ilyen az élet ma egy közel átlagos családban, és megnéztük azt is, milyen feladatok hárulnak az iskolákra a szigorítások után:

– A miniszteri rendelet megjelenése után a KRÉTA felületén közzétettük, hogy amennyiben a szülők nem tudják másként megoldani, igényelhetik a gyermekek iskolai felügyeletét. A legtöbben nem éltek a lehetőséggel, a 470-ből csupán négy-öt diák felügyeletét kell biztosítanunk. A tanárainkra a digitális oktatásban van most szükség, így bevontuk a munkába a pedagógiai asszisztenseinket – mondta el Oláh János. A Balkányi Szabolcs Vezér Általános Iskola és AMI igazgatója hozzátette: a gyerekek a tágas nagy­előadóban tanulnak, ugyanúgy haladnak a tananyaggal, mint az otthon lévő osztálytársaik. Ehhez mindannyiuknak biztosítanak laptopot vagy számítógépet, és az étkeztetésükről is gondoskodnak.

Inkább megoldják otthon

– Ha a következő hetekben többen kérnék az iskolai felügyeletet, meg tudnánk oldani. Van elég tantermünk, digitális eszközünk, és ha kell, olyan pedagógusokat vonunk be a munkába, akiket már beoltottak, vagy átestek a fertőzésen. Tapasztalataink szerint azonban, ahogy az első hullám alatt, úgy most is igyekeznek a szülők otthon tartani a gyerekeket a saját és a környezetükben élők egészségének megóvása érdekében.

– Úgy látjuk, hogy ténylegesen csak azok kérik a tanulói felügyeletet, akik valóban rászorulnak, az első napokban két család gyermekei, összesen öt alsó tagozatos diák esetében igényelték az őket egyedül nevelő szülők – tudtuk meg Kantár Attilától, a Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium igazgatójától.

– A gyerekek otthonról hozzák a digitális oktatáshoz szükséges eszközöket, a rájuk vigyázó pedagógiai asszisztensek pedig segítenek nekik csatlakozni a rendszerhez, és ellenőrzik az írásbeli feladatok megoldását. Felkészültünk ugyan arra, hogy ha elfogynak a szülők lehetőségei, esetleg többen jönnek majd iskolába, de arra kértünk mindenkit, csak akkor hozzák a gyerekeket, ha tényleg szükséges.

Most ez kell ahhoz, hogy megfékezzük a vírus terjedését.

– Nincsenek rendszerproblémák, nálunk a digitális oktatásra áttérés első napján fordult elő, hogy nem működött a KRÉTA-program, nem is estünk túlzottan kétségbe. Tudtuk, hogy minden induláskor előfordulhat ilyesmi, a nagy rendszereknek is idő kell, hogy rendesen üzembe álljanak – mindezt már ­Pénzes Ottó, a mátészalkai Képes Géza Általános Iskola igazgatója erősítette meg.

Egészség meg netkapcsolat

– Nemrég más ügyben konzultáltam igazgató kollégákkal, de ez a téma is szóba került, és nem panaszkodott senki. Igyekszünk olyan feladatokat adni a digitális világban már amúgy is jól közlekedő tanulóknak, amelyek egyrészt szinten tartják a tudásukat, másrészt önálló munkára inspirálják őket, ébren tartva a kreativitásukat. Persze mi is látjuk, hogy ennek az oktatási formának a hatékonysága nem teljes. Problémásabb a visszakérdezés, nincs meg a személyesség. Egy jó pedagógus érzékeli maga körül a diákok figyelmének megváltozását, nincs az a digitális kapcsolat, ami ezt áteresztené. A magyarázatok mélysége, súlya, helye, személyre szabottsága nem tud online módon megfelelően működni, ahhoz, amit ebben a korban át kell tudni adni, az együttlét közelsége szükséges. A digitális forma remek kiegészítője a pedagógiai munkának, de hosszú távon állandó jelleggel nem lehet az alapfokú oktatás alfája és ómegája.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában