Koronavírus

2021.04.23. 20:00

„Kérdem én, ha valakinek azt mondja az orvosa, hogy az oltás biztonságos, akkor miért nem hisz neki?”

Naponta több mint száz beteget látnak el, szervezik az oltásokat.

MI

A koronavírus-járvány óriási teherként nehezedik a háziorvosok vállára, akik a rendelés mellett a védőoltások beadását is szervezik. A betegek többnyire telefonon kereshetik panaszaikkal az orvosokat, és előfordulhat, hogy várniuk kell. Megyénkbeli háziorvosokat kérdeztünk arról, mekkora a leterheltség, és mennyire fogadják el a páciensek a kialakult helyzetet. Dr. Kiss Csaba kótaji háziorvos elmondta, a rendelések jelentős részét telefonon bonyolítják le, de nyitva áll az ajtó, bárki felkeresheti őket, ha feltétlenül szükséges.

A rendelés mellett rengeteg adminisztráció és az oltás is terheli az orvosokat
Fotó: MTI / Balázs Attila

Mindenkit visszahívnak

– Egy átlagos rendelésen 100–110 beteget látunk el, a rosszabb napokon ez a szám a százötvenet is elérheti. Ennyi emberrel foglalkozni igen hosszú idő, de akkor is várakozniuk kellene a betegeknek, ha mindezt személyesen tennénk, igaz, akkor a váróteremben. Rengeteg az adminisztráció: teszteket kérünk, szervezzük az oltásokat, ami rengeteg pluszfeladat. Amikor engem keresnek, és éppen vizsgálok valakit, nem vehetem fel a telefont, de azonnal visszahívok mindenkit, amint az időm engedi – hangsúlyozta a háziorvos, hozzátéve: az emberek türelmetlenebbek, de az esetek többségében pozitívak a visszajelzések, sokan átérzik a jelenlegi helyzet súlyát.

– Rengeteg negatív és ellentmondásos információ jelenik meg a járványról és az oltásokról a különböző portálokon és a közösségi médiában, ami elbizonytalanítja az embereket. Egyébként is feszült ez az időszak, s egyes híreknek a valóságtartalma is kifogásolható. Az a problémám, hogy megrendült az emberek belénk vetett bizalma: nemrég órákon át telefonálgattam, hogy tíz oltást leszervezzek, legalább hetven embert hívtam fel, mire megvolt a létszám. A legtöbben azért mondták vissza, mert félnek az oltástól. Kérdem én, ha valakinek azt mondja az orvosa, hogy az oltás biztonságos, akkor miért nem hisz neki, miért kockáztatja az egészségét, s tájékozódik a kétes forrásokból? – tette fel a kérdést dr. Kiss Csaba, majd kiemelte: akinek nem inge, ne vegye magára, hiszen az esetek többségében nincs ilyen gond.

Dr. Gerzon László kemecsei háziorvos szerint jelentősen nőtt a háziorvosok leterheltsége az elmúlt hónapokban, neki szerdán 150 telefonhívása volt reggel fél nyolctól egészen este fél kilencig.

– Nagyon fontos, hogy a háziorvos kommunikáljon a betegekkel. Hiába regisztráltak sokan az oltásokra, még a jelentkezők között is vannak bizonytalanok a félinformációk és a közösségi média miatt. A háziorvosok feladata, hogy tájékoztassanak, és megnyugtassák az embereket – hívta fel a figyelmet a háziorvos, majd arról is beszélt, hogy néhány évtizeddel ezelőtt sokkal erősebb volt az orvosok és a betegek közötti bizalom.

– Most egy hullámvölgyben vagyunk: a pandémia miatt felértékelődött a háziorvosok szerepe, de akkor is erősíteni kell a bizalmat, ha nincs veszélyhelyzet. Tisztelni kell az orvosokat, az orvosoknak pedig a betegeket, és úgy érzem, az én praxisomban ez működik. Persze, van egy réteg, aki eldöntötte, hogy nem oltatja be magát, ezt sajnos el kell fogadni. A regisztrációba is csúsztak hibák: vannak, akik hibásan adták meg a telefonszámukat, így nekünk kell kiderítenünk, hogy behívhassuk őket az oltásra – tudtuk meg dr. Gerzon Lászlótól.

Váratlan műszaki hiba

Dr. Mosolygó Gábor szerint az a legjobb oltás, amelyiket már beadták. Mint mondta, a vakcinák között van különbség, és előfordulhatnak mellékhatások, de ezekről sokszor felnagyítva kapnak híreket az emberek.

– Az AstraZenecáról elmondtam a pácienseknek, hogy a fogamzásgátlók százszor gyakrabban okoznak trombózist, mint a vakcina, azokat mégis nyugodtan szedik az emberek. A leterheltség miatt előfordulhat, hogy nehezebben érnek el minket a betegeink, de mindenkit visszahívunk. Egy SMS-t kapnak, amiből tudják, mindenképp visszahívom őket, s ez megnyugtatja őket – tudatta a háziorvos, aki egy váratlan műszaki hibáról is mesélt. – Az egyik szolgáltató vezetékes telefonjainál fordult elő, hogy a betegek hívtak, a vonal foglalt volt, mégis úgy jelezte, hogy kicsöng a készülék. Ezt többször jeleztük, és több hétbe telt, mire megoldódott a probléma. Gondoljunk csak bele: a hiba miatt azt hihetik az emberek, hogy csörög a telefon, mi pedig nem vesszük fel, miközben foglalt a vonal – ismertette a hibát a háziorvos, aki azt javasolta kollégáinak, hogy a leterheltség csökkentése érdekében bátran kérjenek segítséget az önkormányzattól vagy a járási hivataltól.

– Mi hárman dolgozunk a rendelőkben, de kaptunk még három embert, akik kezelik a telefont, időpontokat egyeztetnek. A hivatalok nagyon szívesen segítenek, enélkül mi sem bírnánk a rengeteg adminisztrációt és a nyomást.

MI

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában