Túristvándi

2021.04.23. 14:00

Nyitásra várnak a falusi vendégházak is

Bár még érvényben vannak a szigorú előírások, egy vendég már a foglalót is elküldte a nyárra.

MML

Rányomta bélyegét az idegenforgalom valamennyi területére a koronavírus-járvány. Nemcsak a hatalmas szállodaláncokhoz tartozó hotelek nem fogadhatnak vendéget a pandémia idején a kormány döntése alapján, de a falusi vendéglátóhelyek sem.

Vajon hogyan érintette a döntés a vidéki szálláshelyeket, milyen célokkal, tervekkel várják az idei szezont az üzemeltetők? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Túristvándiban az Erdőszéli Vendégházban.

Immár több mint húsz éve...

– Szerencsések vagyunk abból a szempontból, hogy tavaly a vírusjárvány első hulláma a nyári hónapokra lecsillapodott, vagyis éppen amikor kezdődött az idegenforgalmi szezon, a kisebb-nagyobb szálláshelyek fogadhatták hazánkban a vendégeket, így hozzánk is jöttek turisták. Ha nem is volt százszázalékos a kihasználtságunk, de szinte folyamatosan voltak vendégeink – mondta el érdeklődésünkre Karmacsi Zoltánné, aki immár több mint húsz éve foglalkozik falusi turizmussal. Kérésünkre a vendégház kialakításának a történetét is felidézte.

Csendes éj – szilveszterkor

– Nemigen voltak még vendégházak, nemigen volt még oly népszerű a falusi turizmus, amikor 1999-ben három család úgy döntött a községben, hogy pályázik szálláshely kialakítására. Sokat segített nekünk akkori polgármesterünk, Karaova Magdolna, aki napjainkban a Fehérgyarmati Járási Hivatal vezetője. Közösen pályáztunk, de az elnyert támogatást már mindenki maga használta fel. A mi lakásunk tetőtere beépítetlen volt, azt építettük be, illetve átalakítottuk külön bejáratú szálláshellyé. A három hálószobában hét személynek tudtunk szállást adni – mesélte a vendégház vezetője.

– Éltünk egy újabb pályázati lehetőséggel is, és a 2006-ban elnyert támogatásnak köszönhetően a családi házhoz építettünk két, egymástól független lakrészt fürdőszobával. Kialakítottunk egy teraszt is, ahol főzni lehetett. Az újabb bővítés révén már 16 vendéget tudtunk fogadni. Bár a szálláshelyek fűthetőek, a hűvösebb évszakokban már nem utazgatnak az emberek, inkább a nyári hónapokban, a nyári iskolai szünet idején kerekednek fel a családok. Ősszel főleg idősek, horgászok, baráti társaságok érdeklődnek a szálláshely iránt. Talán szilveszterkor lennének csoportok, de akkor meg mi szeretnénk csendben, nyugodt körülmények között elbúcsúztatni az óévet.

Voltak közös programok is

Vajon az egyre több szálláshely nem jelentett, illetve jelent egymásnak konkurenciát? – vetődött fel óhatatlanul is a kérdés.

– Inkább segítettük egymást: a már említett három szálláshely és egy már működő panzió még közös programokról is gondoskodott a turistáknak. Édesapám, az azóta már elhunyt Makay Béla gyógynövénytúrákat szervezett a vendégeknek, akik sok szép élménnyel lettek gazdagabbak. A Nagycsaládosok Egyesületével is jó a kapcsolatunk, ha valamelyikünknél nem volt hely, javasoltuk a másik szálláshelyet. Az utóbbi években több vendégház is épült a községben, de én nem tapasztalok versenyt a vállalkozók között.

Az Erdőszéli Vendégház – mint a neve is mutatja – egy kis erdő szélén áll, a híres vízimalom 150-200 méterre található. Néhány vendég most is van, ugyanis a kormányrendelet értelmében az üzleti céllal érkezők megszállhatnak szállodákban, fogadókban. Az „üzleti céllal érkezők” alatt most olyan szakembereket kell érteni, akik Fehérgyarmaton egy benzinkút építésén dolgoznak, a munkáltató foglalta le számukra a túristvándi szállást.

Fejlesztések, korszerűsítések

Kíváncsiak voltunk arra is, hogyan készülnek az idei szezonra az Erdőszéli Vendégházban.

– Természetesen mi is várjuk, hogy a sok beoltottnak köszönhetően enyhüljenek a vendéglátásra és a szálláshelyekre vonatkozó rendeletek. Vannak érdeklődők, egy vendégünk már a foglalót is elküldte, hiába kértük, hogy ne tegye – magyarázta Karmacsi Zoltánné.

– Az elmúlt hónapokat igyekeztünk kihasználni további fejlesztésre. A nyitott teraszt téliesítettük, egy kemencét építettünk az udvaron egy fedett helyre, járdákat, úgynevezett tipegőket készítettünk, s a fürdőszobákat is korszerűsítettük. Talán minden falusi vendéglátóhely nevében elmondhatom, nagyon bízunk abban, hogy a nyári hónapokban ismét benépesül Szatmár is kirándulókkal, turistákkal.

Borítókép: Karmacsi Zoltánné reméli, a nyáron kinyithatja a kaput a turisták, a pihenni vágyó családok előtt | Fotó: M. Magyar László