kosárba betesz

2021.06.04. 07:00

Tarol az e-kereskedelem

Szinte minden online kereskedelmi ágazatban növekedést hozott a pandémia.

MI

Forrás: shutterstock

Fotó: Shutterstock

Az online vásárlás a mindennapjaink részévé vált, egyre többen szerzik be a kívánt termékeket az internetről, s minderre a koronavírus-járvány is ösztönzően hatott. Egy új felmérés szerint százból harminc magyar rendel félévente a világhálóról, húsz még ennél is sűrűbben, havonta választ a webshopok kínálatából, hat pedig legalább hetente fárad a virtuális kasszához. A Fizetési Élmény Riport alapján ez a tendencia a jövőben sem fog változni, hiszen a megkérdezettek közül tízből kilencen az idén is legalább annyira aktívak szeretnének maradni a web­áruházakban, mint amilyenek tavaly voltak. Az adatok ismeretében utánajártunk, melyik korosztály vásárol a legtöbbet az interneten, és milyen termékek kerülnek a leggyakrabban a digitális kosarakba.

Az idősek is kedvelik

Berencsi Máté, a Forweb IT-szolgáltató ügyvezetője lapunknak elmondta, az e-kereskedelem forgalma egyértelműen megnőtt a pandémia hatására, ráadásul az idősebb korosztály is egyre otthonosabban mozog az online térben.

– A webshopok mellett a közösségi oldalakon is magabiztosan böngésznek, ami szintén előny a kereskedőknek, hiszen ezeken a felületeken még könnyebben érik el a potenciális vásárlókat. Általánosságban elmondható, hogy szinte minden kereskedelmi ágazat – az irodaszertől az egészségügyi termékekig – növekedést könyvelhetett el, és minden korosztály többet vásárolt az interneten, mint a pandémia előtti időszakban. Voltak kiugró időszakok: a járvány tavaly márciusi berobbanásakor jelentősen nőtt a webshopok forgalma, az őszi bezárások alatt szintén, s a nagy érdeklődés apró csökkenések mellett, de megmaradt – adott helyzetjelentést az e-kereskedelem világából az ügyvezető, aki konkrét adatokkal is szolgált.

– Az egyik ajándékbolt általunk üzemeltetett webshopjában az elmúlt fél évben a 25–34 év közöttiek vásároltak a legtöbbet, őket követik a 35–44 évesek holtversenyben a 45–54 éves korosztállyal – ők közel 20-20 százalékos arányt képviselnek. A fiatalok bonyolították le a vásárlások negyedét, de ami még érdekesebb, hogy az 55 év felettiek közel ekkora arányt képviselnek. Azonban ennél is meglepőbb, hogy az egyik, a technológiai piacon mozgó webshopunk megrendelései között még nagyobb arányban képviselteti magát az 55 évesnél idősebb korosztály, szóval a mindennapi használati tárgyak vagy élelmiszer mellett „kütyüket” is előszeretettel vásárolnak az idősebbek – tudtuk meg Berencsi Mátétól.

Árérzékenyek a vásárlók

Az online útján vásárolt termékek palettája nagyon színes, ma már szinte bármit beszerezhetünk a neten. Mindig voltak népszerű árucikkek, mint a ruhák, cipők, műszaki cikkek, de a legfrissebb jelentések alapján már sokan vásárolnak élelmiszert és háztartási tisztítószereket is a webáruházak kínálatából.

Berencsi Máté szerint mindig vannak olyan termékcsoportok, amiket felkapnak a vásárlók, most talán az egészséges életmódhoz köthető termékek vannak felfutóban, ugyanis az emberek még jobban figyelnek az egészségükre, mint korábban. Világszinten népszerű lett egészségesen élni, és a szépségipar is tovább dübörög.

Az online vásárlás azonban veszélyekkel is járhat, így jogosan merül fel a kérdés: tudatosabbak lettek-e a vevők a koronavírus-járvány alatt?

– Egyre több fórumon olvashatók tanácsok, hogy mire figyeljünk az online vásárlásokkor, a Kelet-Magyarország is több cikket írt már a témában, és azt gondolom, van előrelépés. Ugyanakkor a webshopok üzemeltetői is szembesülnek problémákkal: az elmúlt időszakban nagyon megszaporodtak a „fiktív” rendelések, rengeteg terméket rendelnek meg az emberek, amiket később nem vesznek át. Ezek visszaszállítása veszteséget okoz a cégeknek. Szintén fontos megemlíteni, hogy érzékenyebbek lettek a vásárlók az árakra, ebből a szempontból sokkal tudatosabbak. Az interneten könnyen utánajárhatnak, hol a legolcsóbb a kiszemelt áru, s mindezt kis odafigyeléssel, az otthonuk kényelméből megtehetik, nem kell hozzá felkeresni az üzleteket. A kereskedőknek viszont ez nagy fejtörést okoz, hiszen nem egyszerű feladat beszállni az árversenybe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában