Kelet-retró

2021.07.26. 08:00

3000 éves aranykincs Jánkmajtison

40 ezer tonna kohósalak kellett a Bujtosra. Felidézzük, miről írt a Kelet-Magyarország évtizedekkel ezelőtt ezen a napon.

Forrás: Illusztráció/Shutterstock

Fotó: Shutterstock

1961. július 26., szerda

3000 éves aranykincs Jánkmajtison

Nem mindennapi hír verte fel július 22-én a jánkmajtisi Ságvári Endre Önkéntes Ifjúsági Tábort. Csatorna ásása közben a tízes brigád közepes méretű agyagedényre bukkant, ami az ásótól széttöredezett. Nagy meglepetésükre a cserepek közül virsli vastagságú karperecek kerültek elő: tizenhárom bronzból, földdel elválasztva alatta öt arany karperec. A tábor vezetősége Jánkmajtisról telefonon értesítette a nyíregyházi múzeumot, melynek igazgatója a helyszínre sietett.

A leletek a korai vaskorba tartoznak, tehát közel háromezer esztendősek. Valószínűleg ellenség elől rejthette el azokat a gazdájuk. A raktárleletek országos viszonylatban is megyénkben fordáinak legtöbbször elő. A nyíregyházi Jósa András Múzeumban mintegy 100 lelőhelyről ismerünk hasonlókat, tömegével fordulnak elő bronzkardok, lándzsahegyek, karvédő tekercsek, karperecek és egyéb ékszerek.

Az idén Tiszabecsről került elő mintegy 15 csákány és karperec, Jékéről pedig 19 tányér nagyságú karvédő spirál.

1981. július 26., vasárnap

40 ezer tonna kohósalak kellett a Bujtosra

Krúdy Gyula sétaútjainak gyakori célpontja volt Nyíregyházán a Bujtos. Ám ha napjainkban indulna sétálni Szindbád a Bujtosra, alighanem eltévedne.

A Nyíregyházán átvezető 4-es számú fő közlekedési útvonal ugyanis a Bujtoshoz érkezett. Az Inczédy soron már korszerű, kétszer kétsávos, remek világítással ellátott út vezet, s a tavon átvezető útszakaszon is dolgoznak. A Belső körút és a Marx téri csomópont közötti szakasz fele ugyanis közvetlenül vízen, pontosabban a Bujtos egy taván keresztül vezet.

A kivitelezők figyelembe véve a Nyíregyházi Városi Tanács távlati tervét, melyben a Bujtos zöldövezeti területként szerepel, s szolgálhatja néhány év múlva majd valamennyiünk pihenését, a tó egy szakaszán hidat építettek. Ám ehhez előbb szükséges volt a területet feltölteni. Negyvenezer tonna kohósalakot használtak fel a 300 méteres, egykori tó helyén vezető út megépítéséhez. Ekkora mennyiségű salak elszállításához 22 kocsiból álló irányvonatok érkeztek a diósgyőri vasgyárból. Az ott melléktermékként keletkező kohósalak a Bujtoshoz hasonló, vizes területeken útalapozásra kiválóan alkalmas.

A hidat megnézve meglepődve vehetjük tudomásul: a tó vízszintje a híd aljához annyira közel van, hogy csónakkal bajos lenne alatta közlekedni. Pedig a tervezők szerint erre néhány év múlva minden nehézség nélkül módunk nyílhat. A tervezők asztalán ugyanis már készen áll az Igrice csatorna rendezése is. Ha erre a valóságban is sor kerül, ismét mód nyílik a tavak vízszintjének szabályozására.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában