2021.08.12. 20:00
Bárhol, bármikor mérhetik a sebességet – Kiderült, kik okozzák a legtöbb balesetet
A dinamikus közlekedés nem azt jelenti, hogy beletaposunk a gázpedálba és átlépjük a sebességhatárokat.
Nemcsak a változtatható helyű, hanem a mozgó sebességmérő berendezéseket is használják
Fotó: Dodó Ferenc
Az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva – a KSH adatai szerint – január és augusztus között összességében csökkent a megyében a közúti közlekedési balesetek száma, de sajnos több lett a halálos baleset.
– Azt tapasztaltuk a megyében júliusban, hogy újra emelkedett a könnyű és súlyos sérüléssel járó esetek száma – mondta el lapunknak Koncz László alezredes. A megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetőjével annak apropójából beszélgettünk, hogy hétfőtől vasárnapig tart az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (RoadPol) Speed – Sebesség elnevezésű fokozott közúti ellenőrzése, melyhez hazánk, s így megyénk is csatlakozott.
Már az első két nap nagyon sok gyorshajtó kapott pénzbírságot.
Hagymási Sándor gépjármű-szakoktató lapunknak megerősítette, a gyorshajtás az egyik vezető oka a közúti baleseteknek. Szerinte a statisztikák javulásához először a „fejekben kell rendet tenni”.
– A legfőbb baleseti ok, nemcsak nálunk, hanem az országban is, a gyorshajtás; a mostani akció elsődleges célja is az, hogy a sebességtúllépőket kiszűrjük a közlekedésből. Mind a nyolc rendőrkapitányságunk területén bármikor, kiszámíthatatlan időben, bárhol, lakott területen belül és kívül is mérhetik kollégáink a sebességet, kiszámíthatatlan ideig. Nemcsak a változtatható helyű, hanem a mozgó sebességmérő berendezéseket is használjuk. Az első két nap eredménye pedig az, hogy már százas nagyságrendű a gyorshajtás miatt kiszabott bírságok száma – részletezte Koncz László alezredes, aki hozzátette: kirívóan jelentős sebességtúllépést most még nem mértek a rendőreink.
Be kell tartani a szabályokat
– Lakott területen belül történt a megyében a legtöbb közlekedési baleset, az autópályán nem számottevő ez a szám; vannak olyan forgalmas kereszteződések, útszakaszok, ahol több baleset fordul elő, de jelentős gócpontokról nem beszélhetünk. Széles a paletta, hogy a gyorshajtáson túl követési távolság, kanyarodási szabályok be nem tartása, esetleg ittas vezetés, figyelmetlenség miatt alakul-e ki a baleset. A szabályszegők között minden korosztály képviselői megtalálhatóak, ez nem életkorfüggő – ismertette a megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. Kiderült az is, a gyalogos, kerékpáros, rolleres szabályszegők jelentős része 10–14 év közötti, mert nem igazán ismerik a KRESZ szabályait. Sok idősebb ember okoz balesetet, ugyanis egy-egy helyzetben nehezebben tudnak gyorsan és jól reagálni.
A fokozott ellenőrzés pedig nem csupán egy-egy európai vagy országos akciót jelent, hiszen rendőreink folyamatosan kiemelt figyelmet fordítanak a gyorshajtók és a főbb baleseti okok kiszűrésére, erre a főkapitányságnak külön éves terve is van, amit a kapitányságokkal közösen hajtanak végre.
– Az ellenőrzés kiterjed a gyalogos-átkelőhelyek, az utóbbi időben bekövetkezett balesetek miatt a vasúti átjárókra, az elsőbbségi jogok sérülésére, a biztonsági eszközök használatára, védve ezzel is a közlekedésben legvédtelenebbeket, a gyalogosokat és a kerékpárosokat – fogalmazott Koncz László. Hangsúlyozta: a dinamikus közlekedés nem azt jelenti, hogy beletaposunk a gázpedálba és átlépjük a sebességhatárokat, azt gondolva, hogy mindig meg tudunk állni. Hanem azt, hogy a forgalomra koncentrálunk, annak dinamikáját követjük, betartjuk a szabályokat, figyelünk a közlekedőkre, egymásra, és akkor mindenki hazaér.
Sok a rutintalan sofőr
Hagymási Sándor gépjármű-szakoktató megerősítette, a gyorshajtás az egyik vezető oka a közúti baleseteknek.
– Sajnos, egyre több rutintalan sofőr vezet elképesztően erős gépkocsikat, és az ő tudásuk köszönőviszonyban sincs azzal, amit az autó megkövetelne.
A statisztikákból eddig az derült ki, hogy középkorúak okozzák a legtöbb balesetet, de ez eltolódni látszik: az elmúlt hetek eseményei is bizonyítják, hogy egyre több karambolért felelősek a fiatalok
– hangsúlyozta Hagymási Sándor, hozzátéve: a közlekedési kultúra, az utakon tanúsított magatartás nagyban függ a szocializációtól is. – Az utóbbi hetekben több baleset is történt, amit friss jogosítvánnyal rendelkezők okoztak. Többen irdatlan nagy sebességgel közlekedtek, s ilyenkor elég, ha rosszul mérik fel a kanyar ívét, máris megtörténhet a baj. Az utakon az agresszivitás is megfigyelhető, a megyénkben a közlekedési kultúra nagyon elmarad a nyugat-magyarországitól: nemrégiben Sopron, Kecskemét, Zalaegerszeg, Veszprém környékén jártam, és megdöbbentő, hogy ott mennyire máshogy közlekednek az emberek – osztotta meg tapasztalatait az oktató, akitől azt is megtudtuk, egyre gyakoribb, hogy a szülők tanítják a gyereküket vezetni, de ez nagyon rossz irány.
– A tanulók átveszik a szülők rossz szokásait is, amiket később nehéz korrigálni. Volt egy olyan tanulóm, aki sírva szállt ki az édesapja luxusautójából, mert korábban nem ment át a piros lámpán, az apja pedig azt mondta, hogy nem elég vagány. Ez egy extrém példa, és nem szabad általánosítani, de sajnos ilyen esetek is vannak – emelte ki Hagymási Sándor, aki szerint a statisztikák javulásához először a „fejekben kell rendet tenni”.