Workshop

2021.11.18. 15:19

A dobbantó program és a Bencs-modell

A workshop résztvevői megismerkedhettek az iskolában végzett szakmai munkával is.

Fotó: [email protected] +36305431120

A rugalmas tanulási utak gyakorlati megvalósításáról rendezett workshopot a Nyíregyházi Szakképzési Centrum csütörtökön, a szakmai fórumnak a Bencs László Szakképző Iskola adott otthont.

A rendezvényt Gurbánné Papp Mária nyitotta meg. A Nyíregyházi Szakképzési Centrum főigazgatója köszöntőjében kiemelte, a centrum feladatai közé tartozik a szakképzés erősítése mellett az iskolai lemorzsolódás mérséklése is.

– Büszkék vagyunk a Bencs-iskolában elvégzett hátránykompenzáló programokra, melyek célja, hogy minél többen szerezzenek valamilyen részszakmát és helyezkedhessenek el az elsődleges munkaerőpiacon – fogalmazott a főigazgató.

Hudacsek László Péterné, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakmai elnökhelyettese „Az orientációs fejlesztés, a dobbantó program és a műhelyiskola lehetőségek a szakképző iskolában” címmel tartott előadást a csütörtöki fórumon.

– A szakképzésről szóló törvény három, egymással összefüggő és egymásra épülő program elindítását teszi lehetővé. Ezekben olyan fiatalok vehetnek részt, akik lemaradtak a tanulásban, nem sikerült befejezniük az általános iskolát, kudarcélményekkel és kompetenciahiánnyal küzdenek, a pályaválasztásukat illetően bizonytalanok. A három rugalmas tanulási utat képviselő program az előkészítő évfolyamon indítható orientációs fejlesztés, a dobbantó program, valamint a részszakma megszerzéséhez eljuttató műhelyiskola – sorolta a szakmai elnökhelyettes.

Hudacsek László Péterné elmondta, az orientációs évfolyam a pályaválasztásban bizonytalan vagy az általános iskolát kompetenciahiányokkal befejező, magatartási zavarral, tanulási nehézségekkel küzdő diákok számára jelent alternatívát. Olyan tanulóknak szól, akik befejezték az általános iskolát, de felzárkóztatásra szorulnak. Itt a gyerekek kis létszámú osztályokban tanulnak, otthonos, barátságos környezetben. A képzés időtartama egy tanév, az előkészítő évfolyam elvégzését követően a tanulók a szakképzési centrum iskolájába felvételi nélkül léphetnek tovább a 9. évfolyamra, mégpedig az általa választott ágazatra, szakmára.

– A dobbantó program egy másik alternatív tanulási út. Ebben az általános iskolát el nem végzőknek felkészülhetnek arra, hogy egy műhelyiskolába kerülhessenek. A program keretében alapkompetencia-fejlesztés folyik, amelynek célja, hogy az alapfokú végzettséggel nem rendelkező, 16. életévüket már betöltött fiatalokat felkészítse a szakmatanulásra. A programban mentor tanár közreműködésével minden tanuló egyéni, a saját képességeinek és terveinek megfelelő fejlesztést kap. Ezt követően a tanuló továbbléphet a műhelyiskolai képzésbe, ahol részszakmát tanulhat – részletezte a szakember, majd hozzátette: a programban részt vevő tanulók havonta a mindenkori minimálbér öt százalékának megfelelő összegű ösztöndíjban részesülnek, ez jelenleg 8.370 forint.

Hudacsek László Péterné beszélt a harmadik rugalmas tanulási útról, a műhelyiskolákról is. – A műhelyiskola program piacképes részszakmához juttathatja a hagyományos oktatásirendszerből kieső, kisodródó fiatalokat. Ezekbe kétféle úton lehet bejutni: vagy a dobbantó program sikeres elvégzése után, vagy általános iskolai végzettséggel, a 16. életév betöltését követően – mondta a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakmai elnökhelyettese.

Kallós Angéla, a házigazda Bencs László Szakképző Iskola igazgatója előadásában kiemelte: az intézményükben három ágazatban, a kereskedelem, a turizmus-vendéglátás és az építőipar területén kínálnak lehetőségeket, mégpedig a bolti előkészítő, a pincérsegéd, a szakácssegéd és a szobafestő részszakmákban.

– Intézményünk a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok oktatásával foglalkozik. Fő feladatunk a hátránykompenzáció, hiszen a szakképzési rendszer egyik legsúlyosabb problémája a végzettség nélküli iskolaelhagyás. Oktatóink inkluzív pedagógiai szemlélettel, gyermekszerető és barátságos légkörrel, megfelelő szociális érzékenységgel teremtik meg a hozzánk érkező, tankötelezettségét már teljesített diákok oktatását, fejlesztését. A végzettség nélküli iskolaelhagyás veszélyével fenyegetett tanulók szakmához, részszakmához juttatása az egyik kiemelt feladatunk – beszélt a Bencs-modellről az iskola igazgatója.

A csütörtöki workshop résztvevői az előadások után betekintést nyerhettek az intézményben folyó szakmai munkába, így meglátogathatták a szobafestő, a pincérsegéd a szakácssegéd és a bolti előkészítő részszakmákat tanulók foglalkozásait.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában