Nyíregyházi Egyetem

2021.11.12. 13:08

Az iskolai lemorzsolódás visszaszorítása a cél

A módszertani projektet 418 millió forinttal támogatta az Európai Unió.

Fotó: KM-archív

A Nyíregyházi Egyetem oktatói – egy konzorciumi együttműködés keretében – az iskolaelhagyás, az iskolai lemorzsolódás csökkentése érdekében egy komplex módszertani programot hoztak létre, melyet péntek délelőtt mutattak be a felsőoktatási intézmény végzős tanító vagy tanár szakos hallgatóinak. A szakmai program részleteiről a projekt vezetője, Nagyné dr. Schmelczer Erika számolt be a hallgatóságnak.

A szakember a Nyíregyházi Egyetemen megtartott tájékoztató előtt lapunknak elmondta: az EU 2020 stratégia céljainak hazai megvalósulását szolgáló Nemzeti Reform Program egyik fő célkitűzése a korai iskolaelhagyás mértékének csökkentése, illetve a köznevelés hátránykompenzációs képességének a növelése.

Támogató módszerek

- Ennek megfelelően a lemorzsolódás megelőzésére alkalmas, tanulást támogató pedagógiai módszereket dolgoztunk ki és konzorciumi partnereinkkel (az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, az ELTE, a Debreceni Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a Szegedi Tudományegyetem, és az Oktatási Hivatal,a szerk.) közösen ennek országos elterjesztésére is vállalkoztunk – fogalmazott Nagyné dr. Schmelczer Erika.

A projektvezetőtől megtudtuk, 2017-ben indult el a képzési, továbbképzési, valamint a tanítást-tanulást segítő segédanyagok fejlesztése, melynek eredményeképpen a Nyíregyházi Egyetem pedagógus-továbbképzéseket szervezett és a programban részt vevő közel ötven szakember elkészített 25-féle tanári és tanítói kézikönyvet.

Az egyetemi oktatók és a gyakorlóiskolai tanárok a továbbképzések mellett mentorálással, iskolalátogatással és személyes tanácsadással segítették a programba becsatlakozott iskolákban az új módszertan bevezetését.

Differenciált nevelés

- Ennek a módszernek a központi eleme olyan differenciált nevelés, mely biztosítja az élményszerű, innovatív, kooperatív és motiváló osztálytermi munkát. A módszertan lényege a komplexitás, vagyis a már meglévő, kipróbált, jó gyakorlatokat ötvözi. A pedagógus hangsúlyt fektet a személyre szabott fejlesztésre, előtérbe kerül a problémamegoldó gondolkodás, a kreativitás, a projekt alapú tevékenység, a tervezés, a kooperatív megoldásra, a státuszkezelő munka- és feladatelosztásra fókuszáló pedagógiai irányítás. A módszer arra törekszik, hogy ne rögződjenek a jó-rossz, gyenge tanuló státuszok, emellett nagy hangsúlyt kap a kommunikáció és a beszédfejlesztés. Lényeges jellemzője ennek a módszernek, hogy a pedagógus menedzseli a tanulás folyamatát, csökken a frontális „tudásátadás”. Az órai munka, a tanulás-felfedezés, gyakran a projektmunka, a tanulók együttműködése kerül a középpontba, ezáltal élményszerű az oktatás. Rendkívül fontos az érzelmi érintettség, hogy szeresse a gyerek az iskolát, legyen sikerélménye – részletezte lapunknak Nagyné dr. Schmelczer Erika. A program szakmai vezetője, hozzátette, a projekt 2017-es elindulásakor az országos lemorzsolódás 12 százalék felett volt, azt célozták meg, hogy ez a szám 10 százalék alá essen.

- Azóta friss adatok még nem állnak rendelkezésre, ennek a koronavírus az oka – mondta a Nyíregyházi Egyetem oktatója, akitől megtudtuk, a lemorzsolódásban megyénk sajnos országos szinten az „élen jár”.

TG

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában