Szabolcs-Szatmár-Bereg

2021.11.12. 15:30

Mindenki morog, de tankolunk

Az utóbbi hetekben soha nem látott magasságba emelkedtek az üzemanyagárak.

KM

November 15-től fix áron tankolhatnak a sofőrök

Fotó: Sipeki Péter

– A kormány úgy döntött, november 15-től a 95-ös benzin és a gázolaj árát 480 forintos felső határral rögzíti – jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón. Mint mondta, ez azt jelenti, hogy ennél a 480 forintnál olcsóbb lehet a benzin és a gázolaj, de drágább nem.

Jelezte: abban bíznak, az ár felső határának rögzítése segítséget jelent a gazdaságnak és hozzá tud járulni az infláció mérsékléséhez is. A miniszter elmondta, a benzinár ugrásszerűen nőtt egy év alatt, összességében azonban az üzemanyag Magyarországon a hatodik-hetedik legolcsóbb az unióban: négy országban egyértelműen olcsóbb, Máltán és Cipruson pedig nagyjából hasonló az áruk, mint Magyarországon. Hozzátette: az európai uniós országok közül egyedül Horvátországban rögzítettek – 550 forintos – felső árat a benzinárak féken tartására.

Kiemelte: a benzin és a gázolaj ára a gazdaság működésére és általánosságban az árakra is hatással van, ezért döntött a kormány a felső határról.

Összeállításunkban annak jártunk utána, mit szólnak az elmúlt hetekben megnőtt üzemanyagárakhoz azok, akiknek mindennapi eszközük a gépjármű.

Kénytelenek lesznek emelni

– Természetesen a drasztikus üzemanyagár-emelkedés nagyon komolyan érint bennünket, ehhez jön még az adalék­anyag beszerzési árának és a szervizköltségek ugrásszerű növekedése. Ezek így összességében azt eredményezhetik, hogy előbb-utóbb kénytelenek leszünk emelni a fuvardíjainkon – mondta lapunknak Révész Tamás. A Lerton Trans szállítmányozási igazgatója hozzátette: 150 nemzetközi és 10 belföldi kamionjuk van, s rendelkeznek még 5 kisbusszal is.

– Az éves költségvetésünknek a 27 százalékát teszik ki az üzemanyaggal kapcsolatos kiadások – árulta el Révész Tamás, aki hozzátette, összesen 185 sofőrjük van, így a januártól esedékes minimálbér-emelés is meg fogja „dobni” az éves büdzséjüket.

– Ha tisztességesen akar az ember fuvarozni, akkor elkerülhetetlen az áremelés – mondta el kérdésünkre Szakács Róbert, a Szaki-Tours Kft. ügyvezetője. Hozzátette: egy hónap alatt több mint 30 százalékkal emelkedett az üzemanyagok ára, az alkatrészeké pedig még ennél is nagyobb mértékben.

Nem szabad sajnálni a bért

– A béreket is emelni kell, és mi már jó ideje azon dolgozunk, hogy megtaláljuk a legjobb megoldást. Ezekről kevesebb szó esik, de nem szabad elfelejteni, hogy a buszsofőröknek stabil hátteret kell biztosítani. A száraz tényekkel szembesültünk, de a viteldíjak emelkedése nem csak a drága üzemanyag miatt van. A jó szakembereket meg kell fizetni, legyen szó sofőrről vagy szerelőről. A dolgozóktól nem szabad sajnálni a bért, de ahhoz, hogy a magasabb fizetés kigazdálkodható legyen, a szolgáltatásainknak is követniük kell az emelkedő költségeket. A helyzet egyik legnehezebb pontja a hirtelensége, hiszen az üzemanyagok ára is rövid idő alatt szökött az egekbe. Úgy vélem, a fuvarozók legalább 15–20 százalékkal emelik majd az árakat, s ezen nem sokat segít majd az üzemanyagár befagyasztása sem, mert a 480 forint is jelentősen magasabb érték, mint a fél évvel korábbi – fejtette ki Szakács Róbert.

Az elmúlt hónapok jelentős üzemanyagár-emelkedése a taxitársaságokat is érinti, ugyanakkor nem minden vállalat emelte a viteldíjat. A nyíregyházi Főtaxi munkatársától megtudtuk, a társaság egyelőre nem változtatott az árain, de a kollégák visszajelzéseiből kiderült, több társaságnál emelkedtek a tarifák október elsejétől.

Megkérdeztük a tapasztalatairól az egyik megyebeli benzinkút vezetőjét is a magas üzemanyagárakkal kapcsolatban.

– Akinek mennie kell, az eljön tankolni, s ezt fogja tenni akkor is, ha tovább emelkedne a benzin ára. Akiknek nincs a gépjárműre nagy szükségük, azok kevesebbet autókáznak – magyarázta a szakember. – A mezőgazdasági munkákat sem hátráltatja a magas ár, a földet mindenképpen fel kell szántani, bármennyi ár legyen is a kúton kiírva. Mindenki morog, mindenki mondja a magáét, ennek ellenére tankolnak az emberek. Egy politikus úgy fogalmazott jó pár évvel ezelőtt, hogy amíg közlekedési dugó van Budapesten és az autópályákon, addig nem drága a benzin.

Minimális a benzinturizmus

Rákérdeztünk arra is, van-e újra Ukrajnába irányuló benzinturizmus.

– Személyes tapasztalataim nincsenek ezzel kapcsolatban, de amiket itt a munkahelyemen látok és hallok, azok alapján azt mondhatom, hogy gyakorlatilag nem létezik benzinturizmus sem a vírusjárvány, sem az árak miatt. Nem azt mondom, hogy egyáltalán nincsen, hanem azt, hogy jelenleg nagyon minimális, nem számottevő.

A befagyasztásnak árnyoldalai is vannak

– Sokan a megoldást az ár befagyasztásában látják, de annak árnyoldalai is vannak. Horvátország például két hete már befagyasztotta az üzemanyagárakat, egy hónapra a dízelnek és a benzinnek is fix árat határoztak meg. A lépés azonban kellemetlen meglepetéseket is hozott – mondta Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázpiaci elemzője. A benzin 11,1 kunás és a dízel 11 kunás befagyasztása ugyanis azt jelentette, hogy megszűnt a prémium üzemanyagok forgalmazása az országban. A fix árak miatt az üzemanyagot előállító és forgalmazó cégeknek ugyanis nem érte meg prémium terméket értékesíteni a kutakon, hiszen nem kaptak érte többletértéket. Most csak normál benzint és dízelt árusítanak a horvátoknál. A szakértő szerint mivel a piaci ár folyamatosan változik, csökkenésnél a befagyasztott árak extra nyereséget hozhatnak a forgalmazóknak, drágulásnál pedig akár az ellátás biztonságát is veszélyeztethetik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában