2021.12.09. 09:55
Az erőszakos cselekedetek megelőzése érdekében elbontották a ramocsaházi szobrot
Felidézzük, miről írt a Kelet-Magyarország évtizedekkel ezelőtt ezen a napon.
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
Fotó: Shutterstock
1971. december 9., csütörtök
150 métert tett meg az égő tartályvonat Záhonyban
A november 30-ai záhonyi vasúti tűzeset ügyében befejeződött a keletkezési okra vonatkozó vizsgálat. Megállapították: ezen a napon 18 óra 35 perckor egy megrakott tartálykocsikból álló szerelvényt indítottak az átfejtő pályaudvarról. A vonatnak a Záhony-Mátészalka vasútvonal váltóján kellett áthaladnia. A vasútvonal Záhony felőli részén azonban egy üres tartálykocsikból álló szerelvény állt, amelyen nem tartózkodott senki és nem is volt befékezve.
Amikor a tartálykocsikból álló szerelvény a váltóhoz közeledett, az álló vonat a föld rezgésétől a lejtőn elindult, s mozdonya a kihúzó kocsisornak ütközött. Az ütközés következtében a teli tartálykocsik megrongálódtak. A tartályból kifolyt tűzveszélyes folyadék a súrlódástól keletkezett szikrától meggyulladt. Az égő szerelvény 150 métert tett meg, amikor az egyik kocsirendező URH-ké-szüléken értesítette a mozdonyvezetőt, aki azonnal megállt. A szerelvényen tartózkodó vonatvezető ezután hátrament, leakasztotta az égő kocsikat, s a mozdony a többi tartályt a veszélyes területen kívülre vitte, a nyílt pályára.
A kocsikból kifolyt tűzveszélyes folyadék a vasúti pálya melletti árokban gyűlt össze, így mintegy 400 négyzetméter tűzfelület keletkezett. Szerencsére robbanás nem következett be. Több kocsiban belül égett a folyadék, nagy hő hatására a tartálykocsik eldeformálódtak. A vasúti pálya az égő kocsik alatt erősen megrongálódott, kigyulladt a karambolt okozó mozdony is.
A tűzesethez riasztott állami tűzoltóegységek azonnal megkezdték az oltást. Bekapcsolódott a mentésbe a szovjet területről segítségül hívott csapi és ungvári tűzoltóegység is. A tűzoltóegységeknek hatásos habsugárral és hűtősugarakkal rövid időn belül sikerült elfojtani a lángokat, de az átforrósodott tartálykocsikat még másnap délután is vízsugarakkal hűtötték. Az eredményes beavatkozás következtében sikerült megmenteni a tűzveszélyes folyadék közel ötven százalékát. Az eddigi vizsgálat megállapítása szerint a tűzesetért az álló szerelvény mozdonyvezetője a felelős.
1991. december 9., hétfő
Az erőszakos cselekedetek megelőzése érdekében elbontották a ramocsaházi szobrot
Elbontották Mező Imre szobrát szombat délelőtt Ramocsaházán. Az előzményekhez tartozik, hogy jelzést kapott a helyi önkormányzat, miszerint vasárnap Budapestről érkeznének tüntetők, hogy lerombolják a község főutcáján lévő mellszobrot.
Az erőszakos cselekedetek megelőzése érdekében rendkívüli önkormányzati ülést tartottak a képviselők, s akkor döntöttek a szobor eltávolításáról. Mint a polgármester elmondta, a szobor helyén II. világháborús emlékművet létesítenek, míg magáról a mellszoborról később dönt az önkormányzat. Vagy felajánlják a művésznek, vagy valamelyik múzeumba kerül Mező Imre szobra.