Csokimikulás

2021.12.05. 11:29

Mikuláskínálat: nehéz a választás

Drazsés, oreós, kekszes és vegán csokimikulások is színesítik a választékot.

SZA

Fotós: DODO FERENC

Fotós: DODO FERENC

Ma és holnap százezernyi csokimikulás vándorol a boltok polcairól a vásárlók kosarába, hogy hétfőn hajnalban a szépen megtisztított cipőkbe kerüljenek. Mert ugyan a csomagokba édesség, cukorka, sok esetben pedig gyümölcs vagy kisebb ajándék is kerül, a csokimikulások egyetlen összeállításból sem hiányozhatnak.

Tavaly a koronavírus-járvány ellenére sem csökkent a hazai csokoládéfigura-vásárlás; a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképe szerint az idén is azonos, vagy növekvő kereslet várható. Hazánkban évente több millió, hivatalos nevén „üreges formacsokoládé figurát” értékesítenek. A Magyar Édességgyártók Szövetségének kimutatása szerint közel 250 vállalkozás foglalkozik édességgyártással, ezek közül a legnagyobb a Nestlé – a cég diósgyőri gyárában előállított 120 millió csokifigurának húsz országban örülnek kicsik és nagyok. Az adatok azt mutatják, hogy mind a multinacionális, mind a hazai gyártók megtalálják számításukat a szezonális édességek piacán, a kisebb gyártók is jelentős tételeket értékesítenek december 6-a előtt. És bár ezen a téren is megfigyelhető a vásárlói szokások változása – egyrészt egyre többen választanak magasabb minőségű termékeket, másrészt sokan vesznek cukormentes változatokat –, az adventi időszakhoz köthető üreges Mikulás-figura népszerűsége töretlen. Ebből a termékből a gyártók közel 8 millió darabot értékesítenek a hazai piacon.

A mikulások iránti kereslet a hagyományos étcsokoládé/tejcsokoládé megosztást követi, kisebb mennyiségben készülnek a cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű mikulások. Mindig vannak újdonságok is: az elmúlt év híres terméke volt a „maszkos mikulás”, a lajosmizsei Rimóczi László cukrászmester innovációja, amit a pandémia ihletett, és ami a nemzetközi sajtóban is megjelent.

A mackók is megjelentek

Bár a boltok polcain már októbertől ott sorakoznak a csokimikulások, a legtöbben csak most, december 6-a előtt pár nappal választják ki az ajándékba szánt finomságot. Már ha tudnak választani, a kínálat ugyanis elképesztően bőséges. Nem csak a méretet, a színt és a tölteléket tekintve széles a paletta, még azt is kiválaszthatjuk, hogy a mikulásunk egy kéménybe másszon be éppen, vagy inkább szánkóban üldögéljen. Vannak csengővel és piros szívecskével ellátott figurák, az egyik legnevesebb gyártó vegán mikulása pedig zöldben pompázik és 1390 forintba kerül. A csomagolás nélküliekért, mérettől függően 800–1500 forintot kérnek, és egyre népszerűbbek az ízesített mikuk: sokan szeretik a színes csokidrazséval töltött, a mentás, az oreós vagy a kekszes változatot – mivel ezeket év közben is szívesen fogyasztjuk, a gyártók, kihasználva a termékekben rejlő potenciált, egy kicsit átalakítva, mikulásként is árusítják ezeket. A télapók mellett a csokimackók is kelendőek, sőt még a húsvéti édességet is sikerül átmenteni decemberre: a jól ismert tojás ilyenkor téli dekorációt kap, óriás változata pedig 3190 forintért kerülhet a mikuláscsomagba. Ez utóbbiakból szintén nagy a választék, és jó hír, hogy a megszokott nylonzacskók helyett a környezettudatosság jegyében papír vagy textilzacskókat is tehetünk a szeretteink cipőjébe.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában