Elismerés

2021.12.04. 14:10

Nemzeti értékek ifjú szemmel

Egyetemisták hungarikum mobilapplikációs projektötleteit díjazták az Agrárminisztériumban.

KM

Forrás: AM

– Alapszakos egyetemi hallgatók kreatív mobilapplikációs ötleteit részesítették nemrég elismerésben az Agrárminisztériumban. A Budapesti Corvinus és a kecskeméti Neumann János Egyetem kitüntetett pályamunkáinak megalkotói a nemzeti értékek onlinealapú, játékos népszerűsítését kívánták elérni projektötleteik kidolgozásával. Az elismerő okleveleket V. Németh Zsolt kiemelkedő nemzeti értékek felügyeletéért felelős miniszteri biztos adta át az egyetemi hallgatóknak.

Nem lehet ósdi

„Mikor a nemzeti értékekről és a hungarikumokról beszélünk, akkor kiérlelt, kikristályosodott értékekről szólunk. Ugyanakkor egyik sem lehet ósdi, avítt, naftalinszagú, ezért fontos, hogy a fiatalok szemüvegén keresztül tekintsünk mindarra, ami a nemzeti karakterünket, sajátosságainkat adja”, mondta V. Németh Zsolt a hallgatói teljesítményeket elismerő ünnepségen.

A Corvinus Egyetemen 2013-ban bevezetett „Hungarikumok és örökségtervezés” című tantárgy, – amely 2017-től a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen és 2021-től a Neumann János Egyetemen is felvehető –, a nemzeti értékek hasznosításával az ország- és településmarketing-tevékenységre, a helyi értéktárakra, a településarculat kialakítására és ezeken keresztül a települési tőkevonzó képességre koncentrál. Hangsúlyos szerepet kap még a tárgyban a magyarsággal kapcsolatos természeti, gazdasági, kulturális, tradicionális értékek rendszerezése és a nemzeti identitás erősítése is.

A tárgy szakmai felelőse, Tózsa István egyetemi tanár kezdeményezésére a tárgy hallgatói már a 2017/18. tanév első félévétől lehetőséget kaptak arra, hogy mobilapplikációs üzletitervvázlatokat készítsenek. Ezek tartalmuknál és játékos funkciójuknál fogva alkalmasak arra, hogy a diákok figyelmét felhívják a nemzeti értékek jelentőségére, azok alkalmazhatóságára az önkormányzatoknál, az államigazgatásban és az üzleti szférán belül.

Identitásunk súlya

– A nemzeti identitásnak három szintje van – avatott be hiánypótló tantárgyának részleteibe Tózsa István professzor.

– A kognitív identitás azt jelenti, hogy mit tudok arról a nemzetről, ahová tartozom; az affektív identitás, hogy mennyire vonzódom a nemzetemhez, tudok-e érzelmileg azonosulni a magyarságommal; a cselekvési identitás pedig azt, hogy mire vagyok képes a nemzetért: szavazni, tüntetni vagy szükség esetén harcolni is.

– Az alapszakos hallgatók magyarságtudata kognitív szinten 15-21 százalék, a mesterszakos kontrollcsoporté 33. Ez az ismereteikre vonatkozó alacsony nemzeti identitástudat nem elég ahhoz, hogy az affektív és a cselekvési magyar identitástudatuk esetleg ne negatív irányban nyilvánuljon meg.

– A negatív irány alatt pedig azt értem, hogy egy 21 százalékos kognitív nemzeti identitás nem szükségszerűen tartja vissza a hallgatót attól, hogy egy magát határozottan nemzetinek deklaráló kormány ellen – és ne mellette – tüntessen. Ez komoly akadálya lehet a magyar kormány tudatos nemzetállam-építési és -erősítési politikájának. Egy átlagos hallgató, aki adott esetben a Corvinus Egyetem előtt csatlakozik a többiekhez, hogy a kormány ellen tüntessen, átlagosan egyötödnyi tudással rendelkezik és négyötödnyivel nem rendelkezik azzal kapcsolatban, hogy mitől magyar a magyar.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában