2022.01.23. 11:30
A téliabroncsok szülőszobájában
Az extrém időjárási körülményekkel is meg kell küzdeniük az abroncsoknak.
Forrás: Goodyear
Valamennyi abroncs közül különösen a téliekre igaz, hogy tökéletesen meg kell felelniük a jelenlegi és a jövőbeli szabályozásnak, hiszen extrém időjárási körülményekkel kell megküzdeniük, és minden vezetési helyzetben magabiztosságot kell kölcsönözniük az autóvezetőknek. A Goodyear célja, hogy egy-egy új termék tervezésekor és kifejlesztésekor túlteljesítse a piaci követelményeket és az ügyfelek elvárásait – derül ki a cég közleményéből.
Lópatkóalátéttel kezdődött
A Goodyear céget Frank A. Seiberling alapította 1898-ban. Az első székhelye East Akronban volt – Ohióban egy szalmalemezgyár helyére. A cég elsősorban lópatkóalátéteket, konzerválásokhoz használt tömítőgyűrűket, kerékpár- és lovaskocsiabroncsokat és gumiból készült pókerzsetonokat gyártott.
Az UltraGrip téliabroncscsalád kifejlesztéséért számos alkalommal díjazott, innovatív vállalatként a Goodyear célja, hogy egy-egy új termék tervezésekor és kifejlesztésekor túlteljesítse a piaci követelményeket és az ügyfelek elvárásait.
A téliabroncscsalád tervezési folyamata az ügyfelek elvárásainak és a fejlesztők céljainak felvázolásával indul. A folyamat fontos része a különböző teljesítménykritériumok – például a rövidebb féktávolság, a menetkomfort és a futásteljesítmény – közötti egyensúly megtalálása.
Szintén alapvető fontosságú meghatározni az új gumi relatív teljesítményét elődjével, valamint a versenytársak termékeivel szemben. Végül a fejlesztési kirakós játék utolsó darabja: beépíteni a legújabb mérnöki innovációkat, amelyek lehetővé teszik az ügyfelek által elvárt tökéletes egyensúly elérését. A tervezési és fejlesztési folyamat összességében az első és egyben legfontosabb lépés egy-egy új téliabroncs születésében.
A téliabroncsok fejlesztése a Goodyear luxemburgi Innovációs Központjában kezdődik, a téli mintázatokkal és a gumikeverékekkel foglalkozó laborokban. A tervleírás elkészítése után kutatást végeznek az ügyfelek körében az aktuális vezetési szokásokról, trendekről.
„Egy-egy abroncs megtervezésekor és kifejlesztésekor egy rendkívül kiegyensúlyozott terméket kívánunk létrehozni. Ez azt jelenti, hogy jól kell teljesítenie nedves és száraz utakon, ugyanakkor a téli körülményekre kell hangolni” – nyilatkozta Sebastien Morin, a Goodyear EMEA-régió személyautó csereabroncs-fejlesztésért felelős vezetője. „Ambiciózus célokat tűzünk ki, például azt, hogy a nedves és száraz úton nyújtott jó teljesítmény ne menjen a futásteljesítmény rovására.”
Több tucat mérnök, kutató és technikus dolgozik a téliabroncsok minden részletén, így az új keverékeken, a nyersanyagokon és a futófelületi mintázatokon. A kiindulópont a légüreg és a karkasz (vagyis a váz). Megrajzolják a terveket, majd számítógépes szimulációs programokba táplálják, amelyek meghatározzák az új abroncsok elengedhetetlen tulajdonságait, és képesek szimulálni a valós tesztpályák tesztkörülményeit is.
Globális tesztprogram
Egy-egy új téli abroncs tervezési, fejlesztési és tesztelési folyamata körülbelül két és fél évet vesz igénybe, amelyből az első 6 hónapban az említett szimulációk zajlanak. Ezek alapján készülnek el az első prototípusok.
„Az első 6 hónap kulcsfontosságú a modellek fejlesztésében” – fogalmazott Morin. „Van miből kiindulnunk, így nem kell az alapoktól kezdenünk, hiszen egy már létező és számos díjat nyert termék utódját készítjük el. Ezután kitűzzük a célt, hogy az utódnak milyen mutatókban kell jobbnak lennie, például a gördülési ellenállás vagy a vizes pályán nyújtott teljesítmény terén. Az új célok mentén 6 hónap alatt sok szimulációt futtatunk le, hogy létrehozhassuk az első prototípust, amelyet azután elkezdünk tesztelni.”
A kétéves, globális tesztprogram során megalkotják a prototípus több változatát, felhasználva a tesztvezetői csapat visszajelzéseit.
Az új téli abroncsok keverékei egy sor egyedülálló tulajdonsággal rendelkeznek és fejlődést mutatnak. A téli abroncsok kiváló teljesítményt nyújtanak hóban, jégen, valamint nedves és száraz útfelületen egyaránt. Mindezt azonban a futásteljesítmény csökkenése nélkül teszik.
Hogy kerül ide a rizs?
A szilícium-dioxid olyan természetes összetevő, amelyet az abroncs futófelületének gumikeverékéhez használnak fel – és csak egy azok közül az alkotóelemek közül, amelyekkel a Goodyear tökéletesíti nyári, téli és négy évszakos futókeverékei összetételét.
A fenntartható anyagoknak szintén egyre hangsúlyosabb szerepük van, és ezek tekintetében is az újítások mezejére lépnek. Megnövelték például a rizsfeldolgozás melléktermékéből, a rizshéjhamuból kinyert szilícium-dioxid felhasználását. Segítségével hasonló teljesítmény érhető el, mint a hagyományos, homokból származó szilícium-dioxid esetében, azonban kisebb környezeti hatás és csekélyebb hulladéktermelés mellett.