2022.01.27. 07:00
Amikor csak a hólánc segíthet
Bármikor leeshet egy nagyobb hó, amikor szükség van a hóláncra a városon kívül.
A követelmények Európa-szerte eltérnek, de a legtöbb helyen kötelező vinni a hóláncot
Forrás: Morpho
Az elmúlt években viszonylag enyhe volt a tél Magyarországon, ezúttal viszont zordabb időjárással szembesülünk. A téligumiszettet ugyan már 7 fok alatt fel kell szerelni, adódhat olyan helyzet, amikor ez sem elég a biztonságos autózáshoz. Az egyre szélsőségesebb klíma miatt bármikor leeshet egy nagyobb mennyiségű hó, amikor csak a hólánc segíthet rajtunk, főleg, ha városon kívül közlekedünk. Sok európai országban ez a téli szezon kötelező autós kelléke. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat a különféle hóláncokról.
Táblával jelzik
Hazánkban a hólánc nem kötelező tartozék télen, de időjárástól és útviszonytól függően előfordulhat, hogy „Hólánc használata kötelező” táblát látunk egy-egy útszakaszon, ami azt jelzi, hogy a járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén hólánccal kell felszerelni a gumiabroncsokat, ezért erősen ajánlott bekészíteni a csomagtartóba. Különösképpen érdemes figyelni a közlekedési előírásokra az országhatár átlépése után. A követelmények Európa-szerte eltérnek, de a legtöbb helyen kötelező vinni hóláncot, több országban pedig ajánlott. A legszigorúbb szabályozás szerint november 1. és április 30. között előírt a téligumiabroncs, és az autóban el kell helyezni a hajtott kerekek számának megfelelő mennyiségű és méretű hóláncot is. Ennek hiányában komoly büntetésre számíthatunk, ezért ajánlott még indulás előtt tájékozódni az adott úti cél erre vonatkozó szabályairól.
Jobban tapad a kerék
A hólánc alapvető funkciója, hogy a havas, jeges úttesten javítsa az autó kerekeinek tapadását. Sokféle megoldás létezik a piacon ennek a problémának a megoldására, így nem könnyű a választás. A felszerelés akár 150 ezer forintba is kerülhet, de nem érdemes rajta spórolni, hiszen szükséghelyzetben használjuk.
A legelterjedtebb típus és a szabályoknak megfelelő eszköz a fémből készült, hosszanti és keresztirányú láncszakaszokból álló klasszikus hólánc. Ilyet akár már 3 ezer forintért is be tudunk szerezni, ám ezzel az olcsó típussal a gyenge minőség miatt nem megyünk sokra, maximum arra jó, hogy bemutassuk a rendőrnek, ha kéri. A jobb fajták, amelyek tényleg segítenek a bajban, 8 ezer forint körül kezdődnek.
A létramintás kerülendő
A hóláncot párban és többféle méretben árulják, ezért vásárláskor ismernünk kell a téligumi méretét, mivel csak az annak megfelelő láncot lehet biztonságosan használni. Az annál kisebbet nem lehet felszerelni, a nagyobbat pedig nem lehet rögzíteni a keréken. A láncok fűzése is eltérő, így arra is fontos odafigyelni, hogy felszerelve milyen alakzatot mutatnak az abroncson. Személyautók esetében a hosszirányú és keresztirányú láncvezetést például trapéz vagy rombusz formában kombináló verziót ajánlott választani, aminek van oldalvezetése és jó iránytartást ad. A létramintás hóláncot inkább kerüljük, ennél ugyanis előfordulhat, hogy a kerék úgy áll meg, hogy a lánc nem ér a földhöz.
A felszerelés nehézsége szempontjából létezik automata és kézi feszítős lánc is. Utóbbi verzió olcsóbb, de nagyobb fizikai erő kell a láncok megfeszítéséhez. Mivel a hóláncot feszítőrugók és csatok tartják a helyükön, a felrakáshoz és a levételhez el kell forgatni az autó kerekét, ami nem mindig könnyű feladat, főleg, ha a hó már félig eltömítette a kerékjáratot.