Autóvilág

2022.06.28. 20:00

Magyar zsenik a világ járműgyártásában

A képzettség megszerzésével, élethosszig tartó tanulással a magyar tudás a mai napig a világ tetején van.

LTL

 A budapesti Automobil és Tuning Show egyik remek rendezvénye évek óta a világ járműgyártásában tevékeny részt vállaló magyar zsenik bemutatása. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke szívügyének tekinti, hogy felkeltse a fiatalok ez irányú érdeklődését. 

Biztos kenyér 

– Túlzás nélkül állítható, hogy Mátyás király óta a magyarság meghatározó fejlesztője a világ közlekedésének földön, vízen, levegőben. Közel egy évtizede azért szervezzük a tematikus kiállítást, hogy az utánunk jövő generációknak meg tudjuk mutatni: mit is jelent az a tudás, amit a magyarság évszázadok alatt hozzátett a közlekedéshez. Fontosnak tartom, hogy bebizonyítsuk: ebben az iparágban biztos kenyér és jövő van. A járműipar megmutatja, hogy a képzettség megszerzésével, élethosszig tartó tanulással a magyar tudás a mai napig a világ tetején van – mondta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. 

A hadiipart is kiszolgálták 

A magyar járműipar történetének része a Csepel. A Csepel Autógyár Nemzeti Vállalat alapításáról a Népgazdasági Tanács 1949. október 26-ai ülésén döntöttek. Az új magyar teherautó alapja az ausztriai székhelyű Steyr-gyár licence alapján gyártott dízelmotor lett. Az első ötéves tervben a vállalatra szabott fő feladatot a hadiipar megfelelő számú gépjárművel ellátása képezte. Eközben ki kellett elégíteni az ország polgári gépjárműigényeit is. 1954-ben már elkészült a húszezredik D–350 típusú tehergépkocsi, ami azt bizonyítja, hogy az autógyár éves szinten átlagosan 4500 tehergépjárművet tudott előállítani. A nyolcvanas évek vége felé a gyár fő vásárlója, az Ikarus székesfehérvári és mátyásföldi autóbuszgyárainak súlyos értékesítési gondjai keletkeztek, mely kihatott a Csepel Autógyár működésére is. Elsősorban ez okozta a Csepel Autógyár megszűnését. 


A Csepel Autógyár Kft. felszámolójától az ÁTI-Sziget Kft. 2002-ben megvásárolta a még megmaradt területet és épületeket, amelyek folyamatos felújítása és korszerűsítése eredményeként sikeres ipari parkként működteti a területet. A Gyártmánymúzeumban tisztelegnek a Csepel Autógyár magas színvonalú műszaki teljesítménye előtt. 
A Dodge rohamkocsik 1957 és 1964 között álltak szolgálatban a mentőszolgálatnál: Orovecz Béla főigazgató, Rados Endre főmérnök és Felkai Tamás főorvos tervei alapján készült el a betegterük, tehát tevékeny részt vállaltak benne a magyarok. 
Az Ikarus 556 az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első önhordó karosszériájú, 1965 és 1973 között gyártott városi busza. Elővárosi változata az Ikarus 557-es, a csuklós változata a 180-as. Ennél a három típusnál hangsúlyt helyeztek az egységes arculatra, mely a későbbiekben a 200-as család egyik alapelve lett. 
Az emeletes 556-os Pécsen szolgált 1976 júniusáig. Az 556-os újdonsága volt a két tengely közötti, padló alatt elhelyezett motor, mely jelentősen csökkentette az utastér zajszintjét. A korábbi típusokhoz viszonyítva tágabb utastérrel rendelkezett, viszont ezzel együtt csökkent a vezetőfülke mérete, mely az utastérből nyílt. 

Forrás: Janoch Abel


Az első magyar Formula Student-csapat a BME Formula Racing Team volt, amelyet néhány tehetséges műegyetemi közlekedésmérnök-hallgató alapított 2007-ben. Ezek a példák is alátámasztják, hogy bár lovas nemzet a magyar, lóerők terén is van mire büszkéknek lennünk.
 

Fotók: ANK


 

Címkék#autó

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában