Nyíregyháza

2022.06.27. 11:30

Szárnyakat adhattak a vágyaiknak

A budapesti Aeroparkban töltődtek fel a nyíregyházi Eötvös Gyakorlóiskola diákjai.

KM

Óriási élményt jelentett számukra | Fotók: dr. Komáromi István archívuma

Óriási élményt jelentett számukra | Fotók: dr. Komáromi István archívuma

A Múzeumok éjszakáján többek között az Aeroparkban is felvillanyozódhat bárki. Ekképpen hirdetik magukat: „Az éjszaka, amikor ismét felgyúlnak a fények a pilótafülkékben! Éjszakai reptérlátogatások, látványos bemutatók, interaktív programok, pilóták és utaskísérők várnak rád Ferihegyen! A hely, ahol a repülős múlt, jelen és jövő találkozik. Ismerd meg a magyar polgári repülés egyik legváltozatosabb korszakát a hőskortól az ezredfordulóig! Történetek, történelem, élmények. Egy élő repülőmúzeum, ahol minden az élményekről és az időutazásról szól. Találkozz pilótákkal, utaskísérőkkel, műszaki szakemberekkel, akik életük jelentős részét a repülőtéren vagy a felhők felett töltötték.” 

Repülőmúzeumi vizit 

Az Aeropark Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B-terminálja mellett helyezkedik el. Ott jártak a napokban a Nyíregyházi Egyetem fenntartásában működő Eötvös Gyakorlóiskola diákjai. 

Az egyetem egyik népszerű képzési formája a repülőmérnöki szak (pilótaképzés). Ennek előkészítése gyanánt azokat a tanulókat orientálják, akik a 10–12. évfolyamokon a matematika és fizika tantárgyakat tanulva a gyakorlóiskolában fakultációs oktatásban vesznek részt. A program szaktanára Marcsekné Vetési Júlia. 

Megjelennek olyan speciális tartalmak is, mint például a repülésfizikai, a repülés­meteorológiai ismeretek vagy a repüléshez és repülés­irányításhoz kötődő szakmai angol nyelv elsajátítása is. Kiváló terep a motivációra a szimulátorgyakorlat és a repülőtéri tapasztalatszerző látogatás. 

A repülőgépeket nem csak kívülről csodálhatták meg a diákok és a pedagógusok

– Nagyon alapos volt az adminisztrációs előkészítő tevékenység és a kvázi határátlépésnek is nevezhető szigorú reptéri beléptetés. Maximálisan be kellett tartani a biztonsági előírásokat. A tárlatvezetéssel egybekötött repülőmúzeumi látogatás és a Budapest Airport nemzetközi repülőtér szakmai programja óriási élményt jelentett a diákoknak és a pedagógusoknak egyaránt – mondta dr. Komáromi István, az Eötvös Gyakorlóiskola intézményvezetője. 

Hozzátette: – Hatalmas köszönettel tartozunk a látogatás előkészítésében részt vevőknek, a program lehetőségét biztosítóknak a koordináló munkájukért: Kránitz Balázsnak (Budapest Aeropark), Horvát Csabának (reptérlátogatás-szervező, Légiközlekedési Kulturális Központ), illetve Horváth Tibornak (Tréner Kft.) és dr. Kovács Zoltán intézetigazgató főiskolai tanárnak (Nyíregyházi Egyetem). 

A látogatáson részt vevő középiskolások az egykorvolt pilóták és légiutas-kísérők kalauzolásában betekinthettek és megismerkedhettek a magyar közforgalmi repülés 60 éves fejlődéstörténetével, a Li–2 típustól egészen az ezredfordulón még szolgálatban álló legendás Tu–154-esen át a még napjainkban is repülő L–410-es típusig. 

– Az impozáns látványt nyújtó régebbi és közelmúltbeli repülőgépeket a diákok nemcsak kívülről, hanem azokba beszállva, az utastérben vagy éppen a pilótafülkében helyet foglalva belülről is megcsodálhatták. A lenyűgöző élményt fokozta az a számos repülőtéri technikai kiszolgálóeszköz és annak megismerése, amely ugyancsak része a Repülőmúzeum kiállítási repertoárjának – fogalmazott dr. Komáromi István. 

Olyan ajtók nyíltak meg előttük, amikre korábban nem gondoltak

– Szakértők közreműködésével beléphettünk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalom elől elzárt területére. Többször is figyelemmel kísérhettük egy felszállás előtti nemzetközi légi járat fel- és előkészítésének a folyamatát, az utasok be-, majd a gépek fel- és leszállását. A legmaradandóbb élmény az volt, hogy az utasok szállítását biztosító busszal párhuzamosan végigautózhattuk és -járhattuk szinte a teljes repülőtéri kifutópálya-komplexumot. Kipróbálhattuk az Airbus A320–as repülőgép-szimulátort, egy képzeletbeli, ugyanakkor a valóságot nagyon hűen megjelenítő felszállást, repülést és landolást élhettünk át. 

Kis Malév-történelem

A Malév Magyarország nemzeti légitársasága volt 1946 és 2012 között. A Malév betűszó a Magyar Légiközlekedési Vállalat cégnévből ered. Igazgatósága Budapesten, bázisrepülőtere a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér volt. 2012 elején 23 lízingelt repülőgéppel rendelkezett. 

A Malév 33 országban volt jelen képviseletek és vezérügynökök útján. A légitársaság járatain 2010-ben több mint 3 millió fizető utas repült. Ugyanebben az évben elnyerte a legjobb kelet-európai légitársaságnak járó World Airline Awards díjat. 2012. február 2-án a Fővárosi Bíróság csődvédelem alá helyezte a céget. Február 3-án 6 órakor a Malév hivatalosan is felfüggesztette a repülési tevékenységét. 


 


 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában