Nyíregyháza

2022.07.06. 07:00

Évekig pereskedett az igazáért

Az értékes négykerekűn valamennyi gumiabroncsot cserélni kellett a káreset után.

PI

Fotós: Shutterstock

Fotós: Shutterstock

Ferkó Miklós 2018 júniusában éppen hazafelé autózott, amikor BMW-jével egy megsüllyedt víznyelő rácsra hajtott az Orosi úton. Bár a kocsi sebessége még a megengedett 50 km/h-t sem érte el, megsérült a jobb oldali első gumiabroncs, a kátyúban megpattant kerék miatt a jármű kissé a padkához csapódott, ennek következtében a jobb oldali könnyűfém keréktárcsák is sérülést szenvedtek. 
Ilyen és ehhez hasonló közúti káresetek gyakran előfordulnak – legyinthetnénk közönyösen. Ami érdekessé és aktuálissá teszi ezt a történetet, az nem más, mint hogy a vétlen sofőrnek 4 éven át kellett pereskednie azért, hogy megfelelő módon és mértékben kártérítse őt a Magyar Közút Zrt. 

Szakértők véleményét kérték 

– Felkerestem a hivatalos szakszervizet, ahol megjavították az autómat. Több mint 1 millió forintot hagytam a pénztárnál, mivel kiderült: a baleset következtében megsérült két keréktárcsa és egyetlen gumiabroncs cseréje nem elegendő. Az állandó összkerék hajtású gépjárművön ugyanis, a gyár előírásai alapján, a gumik átmérőjének különbsége nem haladhatja meg a 2 millimétert, különben károsodik az osztómű és a differenciálmű. A márkaszervizben tehát – nem kevés pénzért – mindegyik abroncsot lecserélték – taglalta a nyíregyházi vállalkozó. 

Ferkó Miklós
Forrás: KM

– A napnál világosabb volt, hogy az 582 ezer forint cascokártérítés csak részben fedezi a kiadásaimat, a különbözetet a közút kezelőjétől szerettem volna látni. Perre vittem az ügyet, mivel a cég egy kerék kapcsán a felelősségét nem vitatta, de három gumiabroncs tekintetében arra hivatkozott, hogy azok a balesettel kapcsolatban nem károsodhattak. Igazságügyi szakértőt kértem fel, aki szakvéleményében alátámasztotta, hogy a számlákkal igazolt több mint 1 millió forint arányos és elfogadható – folytatta a károsult. 
A periratból kiderül: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mint alperes nem vitatta, hogy a felperes az általa megjelölt helyszínen megsüllyedt vízelvezető rácsra hajtott, s ennek következtében megsérült a jobb első abroncs, a jobb első és jobb hátsó felni, ám a további három gumi vonatkozásában előterjesztett igényt mind jogalapjában, mind összegszerűségében vitatta. Végül a tények, szakvélemények és tanúvallomások tükrében a bíróság kimondta: a perbeli úthibával szoros összefüggésben van a perbeli káreset, azaz az összes gumiabroncs cseréjének szükségessége. Összesen közel 600 ezer forint kártérítést ítélt meg a felperes Ferkó Miklósnak, aki kérdésünkre, megérte-e a 4 éves jogi huzavona, határozott igennel válaszolt. 
– Ez számomra becsületbeli üggyé vált. Azt diktálta az igazságérzetem, hogy ne hagyjam annyiban a dolgot. Ha már a közutak állapota olyan, amilyen, és szabályosan közlekedve is előfordulhatnak ilyen bosszantó, költséges káresetek, elvárható lenne, hogy baj esetén a fenntartó elismerje a felelősségét, és tempósan, korrekten kártalanítsa a vétlen közlekedőket. Ha peren kívüli megegyezésre nincs mód, bár a bíróság malmai lassan őrölnek, bölcsen tesszük, ha síkra szállunk az igazunkért – summázta a károsult. 

 

Borítókép: illusztráció/shutterstock

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában