Kelet-retró

2022.08.08. 09:09

4 hónapi kutatás után találták meg az Ér-patak olajszennyezőjét

Felidézzük, miről írt a Kelet-Magyarország évtizedekkel ezelőtt ezen a napon.

Illusztráció: Shutterstock

1972. augusztus 8., kedd

A 38-as úton, Tokaj és Rakamaz között, a Tisza árterületén 2,5 kilométer hosszan új utat építenek, amely kikerüli a vasúti kereszteződést. Az új útvonalon három ártéri hidat építenek a Budapesti Hídépítő Vállalat szakemberei. Képünkön betonozzák az egyik ártéri híd pillérét.

1982. augusztus 8., vasárnap

Szabályozzák a Tiszát, nagyobb hajók jöhetnek

A jelenlegi vízállás kedvez a folyószabályozási munkának, s a vízügyi igazgatóságok jól kihasználják ezt a lehetőséget. Az országot behálózó folyóink hossza mintegy 2800 kilométer, s e kiterjedt hálózaton jelenleg több mint húsz helyen végeznek kisebb-nagyobb folyam- és mederszabályozási, partrendezési munkákat. 

A Tiszán jobbára a jég levonulásának megkönnyítését és a hajóút javítását célozzák a szabályozási munkák. A folyó felső szakaszán a Felső-tiszai Vízügyi Igazgatóság Tokaj és Komoró között egyengeti a medret és a partvonalat. Ebben a térségben mintegy 130 milliós beruházást valósítanak meg. Később ezen a szakaszon nagyobb hajók is közlekedhetnek. A közeljövőben Záhony és Fényeslitke térségében végeznek partbiztosítást. A Szamoson Tunyogmatolcs, és Szamosbecs közelében folytattak szabályozási munkálatokat. 

Komoró térségében kőterítéssel szabályozzák a víz folyását

4 hónapi kutatás után megtalálták az Ér-patak olajszennyezőjét 

Az olajjal szennyezett víz egyáltalán nem épületes látvány, különösen nem, ha a patak átszeli a várost. Az elmúlt napokban több nyíregyházi olvasónk is szóvá tette az Ér-patak szennyezettségét. Bejelentésükre érdeklődtünk illetékes helyeken. Kiderült: az Ér-patak nagyobb fokú olajszennyeződése nem mai keletű, a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság környezetvédelmi és vízminőségi osztálya már április óta foglalkozik vele. Nehezítette a keresést, hogy a szennyeződés nem folyamatosan, hanem szakaszosan, kiszámíthatatlan időközökben jelentkezett. 

Végül a gyanú a gabonaforgalmi Simai úti telepére terelődött. Az osztály ekkor a szennyeződés felkutatására határozatilag kötelezte a telepet, de közölték: nem találtak összefüggést az olajjal üzemelő szárítók és a patak szennyeződése között. A nyomáspróba, amelyet a föld alatti olajvezetéken végeztek, nem mutatott ki olajelfolyást. A szükséges intézkedést megtették: gyűjtőárkokat ástak, perlites derítést alkalmaztak a patak menti területükön. 

Az olajszennyeződés az elmúlt vasárnap újra hatványozottan jelentkezett. Ez már kétségkívül a föld alatti olajvezetékből folyt el. A szárítást leállították, a vezetéket lezárták és hétfőn már meg is kezdték a több száz méter vezeték feltárását. A hibát megtalálták: egy helyen korrodált az alig hat éve lefektetett olajvezeték. Valószínűleg innen származik a korábbi szennyeződés is, de az a szakérői vizsgálat idején éppen nem szivárgott. 

Okulva az esetből a telepen felszámolják a föld alatti olajvezetéket. Ezt már nem is javítják, hanem újat építenek. Az olaj ezentúl felszíni vezetéken jut majd el a tartályokból a szárítókhoz.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában