2024.06.19. 17:30
Szigorúan ellenőrzött mobiltelefon
Az új jogszabály nem engedné az eszközök használatát az iskolákban. A szakértők szerint káros a mobiltelefon féktelen használata.

Az új jogszabály nem engedné a telefonok használatát az iskolákban
Forrás: Shutterstock
Fotó: Illusztráció
Az oktatási intézményekben már majdnem minden gyermek kezében ott van a mobiltelefon, valahol engedik azt, hogy a gyerek a szünetben telefonozzon, valahol nem. A mobil használatát egyre több oktatási intézmény korlátozza, felismerték azt, hogy a kontroll nélküli használat káros hatással van a gyerekekre.
Európa több országában már jogszabály tiltja az iskolai mobilkészülék-használatot: Franciaországban és Hollandiában korlátozzák, a legtöbb esetben tiltják a telefon tantermi használatát, Angliában a tervek szerint a tanórákra és a szünetekre egyaránt vonatkozna a tilalom, és Szlovákiában is megelégelték az iskolai kütyüzést, ezért teljesen betiltották a készülékek használatát az általános iskolákban.

Fotó: Illusztráció / Forrás: Shutterstock
A táskákat is átkutathatják
Hazánkban eddig az oktatási intézmények házirendjén múlott, hogy engedték-e mobilozni a gyerekeket. Azonban a kormány múlt héten egy átfogó, 90 oldalas jogszabály-módosítást terjesztett be, amely jelentős változásokat hoz az iskolák és egészségügyi intézmények életében. Ez alapján az iskolákban ezentúl bevezethetik majd az úgynevezett tiltott tárgyak listáját, valamint az iskolaőrök a módosítás szerint jogosultságot kapnak a diákok táskáinak átkutatására is. Az iskolákat és a kollégiumokat érintő tiltott tárgyak listáján többek között a mobiltelefonok is szerepelnek – írta a Mandiner. A kormány álláspontja szerint ezek az eszközök elvonják a diákok figyelmét a tanulástól és az iskolai zaklatásokban is kulcsszerepet játszhatnak. Viszont ha a tanár úgy ítéli meg, a mobiltelefonok, a tabletek és laptopok használhatóak lesznek majd, akár az iskolai feladatok elvégzésében is.
Nem mindenki ért egyet a mobiltelefon betiltásával
A Belügyminisztérium tavaly év végén, már ötödik alkalommal online kérdőíven kérte ki a szülők, a pedagógusok és az iskolaigazgatók véleményét többek között a mobiltelefon használatáról is. Ennek az eredményéről számolt be a Magyar Nemzet: a tanárok 52 százaléka és az igazgatók 59 százaléka szerint az iskolai telefonhasználatot egyáltalán nem kellene engedélyezni, mert eltereli a tanulók figyelmét a nevelés során, 45 százalékuk pedig úgy vélekedett, hogy a telefont legfeljebb az óraközi szünetekben vagy oktatási célra lehessen használni. Csupán a tanárok három százaléka támogatja a korlátozás nélküli iskolai telefonhasználatot.
Pécsi Rita neveléskutató a Magyar Nemzetnek azt nyilatkozta, hogy eddig is voltak természetesen alulról jövő kezdeményezések a mobilhasználat iskolai korlátozására, de még ha szülői közösségek, tantestületek ezt akarták is, mindig volt egy-két szülő vagy pedagógus, aki nem értett egyet a tiltással, és személyiségi jogokra és egyebekre hivatkozva végül nem igazán működött a dolog. Ráadásul az igazgatók is féltek attól, hogy ha olyan rendelkezést hoznak az iskolában, hogy mondjuk a tanítás előtt beszedik a készülékeket, az nagy vitákat fog kiváltani – fejtette ki a neveléskutató, aki szerint emiatt – bár nagy igény lett volna rá – az okostelefonok használatának tiltása, korlátozása nagyon kevés helyen működött.
A féktelen telefonozás káros hatásai
Az egyik nyíregyházi iskolában nyitottak voltak, engedték a telefon használatát, viszont amikor azt látták, hogy a gyerekek többet foglalkoznak vele, mint hogy a szünetben egymással beszélgessenek, akkor hoztak bizonyos szabályokat: reggel egy dobozba berakják a mobilt, nap közben csak akkor lehet elővenni, ha valami komoly probléma merül fel, s órák után vehetik elő újra. Dr. Baracsi Katalin internetjogász podcast beszélgetésben fejtette ki, milyen hatással lehet a fiatalokra a féktelen mobilozás.
– Amíg korábban a 13 pluszos korosztályt tartották a legfőbb eszközhasználónak és az interneten lógó nemzedéknek, addig most a 9-10 évesek tudnak minden olyan dolgot, amit korábban a 13 év felettiek tudtak. Ennek nem csak a pandémia az oka, én már előtte is láttam olyan jeleket, ami ezt a generációváltást magával hozta. Nagyon sok közösségi oldalt használnak a fiatalok, tartalomfogyasztók, tartalom-előállítók, osztálycsoportok vannak, sőt akár kibeszélőcsoportok is megjelennek. Ez egy olyan kockázati faktor, amiről érdemes beszélni és körbejárni a dolgot: vajon hogyan kommunikálunk az online térben, kinek küldhetek képet, kinek nem? Ez szerintem most egy kardinális probléma, merthogy egyre kisebbekhez hívnak azzal, hogy kibeszélőcsoportokat hoztak létre, ahol csúnya dolgokat mondanak diáktársukról. A tartalomfogyasztás kapcsán pedig a horror- és a félelemkeltő tartalmak mellett az internetes kihívások jelenthetnek gondot, mert interneten bármit meg lehet csinálni – részletezte dr. Baracsi Katalin, és kifejtette: sokan szeretnének sikeresek lenni sok lájkkal, sok követővel, és akár bevállalnak olyan dolgokat is, melyek akár a fizikai biztonságukat is veszélyeztethetik.
– A gyermekeink az iskolában töltik a napjuk nagy részét, az ott kapott ingerek és a kortársak hatása maximálisan meghatározhatja az életüket. Nagyon örültem, amikor néhány évvel ezelőtt már az általános iskola harmadik osztályától kezdve bevezették a digitális kultúra nevű tantárgyat, aminek révén a gyerekek az alapoktól kezdve az életkoruknak megfelelően tanulhatnak erről a világról – folytatta a szakértő, és kifejtette: a tanulás keretében fejleszthető a kritikus gondolkodásmód, megtanítják, hogyan lehet megállapítani egy tartalomról, hogy valódi-e, vagy sem, hogyan kell prezentációt vagy videót készíteni, tehát a kreativitást is erőteljesen megtámogatják.
Közösen kell megoldást keresni
Sárga Tamás, a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium német-történelem szakos tanára szerint egy ilyen módosítás nem csak a diákoknak hátrány, hanem a tanároknak is. – Előfordul, hogy egy gyerek engedély nélkül használ telefont az órán. Erre megvannak a megfelelő módszerek és büntetések az iskolában. Annak ellenére azonban, hogy vannak diákok, akik ezt megteszik, nem gondolom, hogy a készülék teljes betiltása jó megoldás. Mi az iskolában számos órán bevonjuk a telefonokat, sok feladatnál előfordul, hogy a diákoknak a saját eszközeiket kell használni – ismertette a tanár, aki szerint már az általános iskolákban is problémákat generál majd a szabályozás, mivel sok szülőnek fontos, hogy bármikor elérhesse a gyermekét, vagy fordítva. Tamás úgy látja, fontos lenne, hogy minden iskola vezetősége maga dönthesse el, alkalmazza-e a szabályozást vagy sem.
Tamás felesége, Krisztina is ugyanazon a véleményen van, mint férje. Szülőként nem tartja életképesnek az ötletet. – Olyan világban élünk, ahol a technológiai fejlődés miatt manapság elengedhetetlen a telefonhasználat. Sok gyerek a mobilján keresztül éri el a szülőt, ha bármi gondja adódik napközben, a készüléken keresztül rendel magának ebédet az iskolába, vagy intézi például a busz bérletét – mondta Krisztina, s még hozzátette: az általános iskolán túl leginkább a középiskolában fog gondot jelenteni ez a szabályozás. – Úgy látom, hogy a legjobb az lenne, ha a szülők és a tanárok együttes erővel dolgoznának azon, miként lehet megtanítani a gyereket a mobiltelefon megfelelő használatára, valamint arra, milyen szituációkba nem illik bele. Ráadásul az eszközök teljes kitiltása csak még több terhet rak a szülőkre.