Autóklíma

2024.07.28. 15:30

Izzasztó lehet, ha nem hűt az autóklíma

Az autóklíma karbantartására érdemes időt szentelni, hiszen később nagyon drága lehet a javítás.

Izzasztó lehet, ha nem hűt az autóklíma

Borsi András szerint sok az elhanyagolt autóklíma

Fotó: Km-archív/Sipeki Péter

A következő napokban sem szűnik az elmúlt hetekben tapasztalt forróság, de a nyári melegben – különösen a városi betondzsungelben – hozhat enyhülést az autóklíma. Sokan csak ekkor döbbennek rá, hogy nem működik megfelelően a rendszer, s a „főszezonban” nem biztos, hogy azonnal sikerül jó szakembert találni a probléma orvoslására.

Ne hagyjuk az utolsó pillanatra az autóklíma karbantartását!
Sokan csak a melegben döbbennek rá, hogy nem hűt az autóklíma
Fotó: Illusztráció: Shutterstock

A hazai autópark átlagéletkora sajnos meghaladja a 15 évet, és ez bizony a szakemberek elmondása szerint a járművek állapotán is meglátszik. Az autóklíma a rendszeres használat miatt is elkoszolódhat, és bár a kellemetlen szagokhoz egy bizonyos fokig hozzá lehet szokni, az egészségünk érdekében érdemes időt szánni a rendszer kitisztítására.

Drága az autóklíma-javítás

Az autóklíma meghibásodásának okairól és a leggyakoribb hibaforrásokról Borsi András, a Nyíregyházi Borsi Autó autószerviz tulajdonosa mesélt lapunknak. Mint mondta, mindig vannak olyan ügyfelek, akik a nyaralás előtti időszakra hagyják az autóklíma javítását.

– Az elmúlt hetekben tapasztalt forróság miatt már elviselhetetlen a hőmérséklet az autókban, ezért egyre többen vannak azok is, akiknek szinte mindegy a javítás költsége, csak működjön a berendezés. Sajnos a korábbi évek tapasztalatai alig változtak: a tulajdonosok egy része elhanyagolja az autót, pedig a megfelelő karbantartással elkerülhető lenne a drága alkatrészek cseréje. Ez már csak azért is fontos, mert az elmúlt években jelentősen emelkedtek az alkatrészárak, és egy klímakompresszor már nem százezres, hanem kétszázezres tétel. Az időszakos ellenőrzéseken fény derülhet a problémákra, ám sokszor még ez sem elég. Nem egy olyan eset volt, amikor szivárgást találtunk, és a tulajdonos annyit mondott: „majd megjavítjuk, ha szükség lesz a klímára”. Ez nem  jó hozzáállás, hiszen a klímagáz szállítja a kenőanyagot a rendszerben, és ha az elszivárog, egy idő után a klímakompresszor is meghibásodik – hívta fel a figyelmet a szakember, akitől azt is megtudtuk, az alkatrész akkor is elromolhat, a nincs használatban a légkondi.
 

Mi romolhat el?

– A mai autókban olyan klímakompresszorok vannak, amik folyamatosan, a klíma használata nélkül is forognak, ezért kenőanyagra kikapcsolt berendezés esetén is szükség van. Az autóklíma-javítás drága „mulatság”, sokba kerülnek az alkatrészek, a gáz, és az autótulajdonosok addig nem szeretnek költeni rá, amíg valami meg nem hibásodik. A kompresszor mellett gyakori hiba a klímahűtő kilyukadása is, ami az elmúlt években egyre sűrűbben fordulnak elő. Ezért részben a hazai utak állapota a felelős. A rossz, kátyús szakaszokon elég egy felpattanó kavics, ami lyukat üt a hűtőbe. Ez ellen a tulajdonos nem tud védekezni, marad a bosszúság és a csere, és azt látjuk, hogy a fiatalabb modelleknél még gyakoribb ez a jelenség – tudatta Borsi András. És ha már szóba kerültek a fiatalabb járművek, ezek tulajdonosainak az autóklíma-töltés miatt is mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk.

– Amíg a korosabb és a régi típusú gázzal töltött rendszerek feltöltése hozzávetőleg 30 ezer forintba kerül, addig modernebb autókat általában az R1234YF-gázzal töltik, melynek költsége 70–100 ezer forint között mozog. Azt sem szabad elfelejteni, hogy bár a modernebb hűtőközeg kevésbé veszélyes a légkörre, fokozottan tűzveszélyes – tette hozzá Borsi András, akivel az autóklíma-tisztításról és a rendszerek egészségügyi kockázatairól is beszélgettünk.

 

Klíma és egészségügyi kockázatok

– Az autókban levegőhűtő, légszárító berendezéseket találunk, melyek elvonják a párát az utastérből. Emiatt szárazabb levegőt képeznek, ami nem káros az egészségre, de egyeseknek irritálhatja a torkát vagy a szemét. Persze, a megfelelő használattal mindez elkerülhető, de ahogy a lakásokban szeretik az emberek 16–17 fokon üzemeltetni a klímákat, úgy az autóknál sincs ez másképp. A másik kockázatot az elmaradt autóklíma-tisztítás jelenti, s az elhanyagolt rendszerekben megtelepedő gombák veszélyesek lehetnek az egészségre. A hivatalos szervizinstrukciók szerint kétévente kellene a klíma gázrendszerét lefejteni, a hálózatot átmosatni, friss gázzal és kenőanyaggal feltölteni. Ez olyan költséggel jár, hogy Európa-szerte szinte senki sem alkalmazza ezt az eljárást. Ugyanakkor a klíma fertőtlenítése nagyon fontos eljárás. Általában ózongenerátort használunk, ami a rendszer apró zugaiba is eljut, és elpusztítja a baktériumokat. Ebben az esetben viszont nagyon kell figyelni a kocsi megfelelő átszellőztetésére, mivel az ózon a baktériumok és gombák mellett közvetlenül belélegezve az egészségre is káros – hívta fel a figyelmet Borsi András, majd arra is rámutatott, miért nem ajánlott a szinte bárhol beszerezhető klímatisztító spray-ket használni.

– Egy modern, digitális klímával szerelt autónál óriási károkat okozhat a tulajdonos, ha nem a szakemberekre, hanem az egyszerű spray-kre bízza a klímatisztítást, -fertőtlenítést. Ezek a különféle befújós habok teljesen eloxidálják a hőérzékelőket, aztán a szervizben szerelhetjük ki a komplett műszerfalat, hogy megoldjuk a problémát. Ha tiszta és egészséges klímát szeretnénk, akkor bízzuk a munkát egy szakszervizre, és az is örvendetes lenne, ha nem halmoznánk a hibákat a javítás előtt. Amennyiben a rendszer egy eleme elromlik, javíttassuk ki a hibát, mert az autóklímák esetében még egy egyszerűbb elem meghibásodása is „lavinát” , majd pedig óriási szervizszámlát okozhat– tanácsolat Borsi András.

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában