2024.11.25. 11:30
Nem sci-fi, valóság: a robotok már a spájzban vannak, és leuralhatják a gasztroipart
Már léteznek olyan gyorséttermek, ahol csak robotok dolgoznak. Hozzá kell szoknunk, hogy robotpincér hozza ki a megrendelt ételt vagy italt?
Nem fáradnak el, s nem vesznek ki szabadságot
Fotó: Shutterstock
Elképzelhető, hogy a nem is távoli jövőben robotpincérek szolgálják ki a vendégeket? Vagy hogy a gyorséttermekben emberi kéz érintése nélkül készül el a sajtburger? Olyannyira, hogy ez már a jelen: Krivács András, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség elnöke nemrégiben Szingapúrban meg is kóstolt egy olyan ételt, amit robotok készítettek. Ahogy arról beszámoltunk, a magyar csapat fantasztikus eredményt ért el az ázsiai országban rendezett világversenyen – összesítésben a 9. helyen végeztek –, ahol a gasztronómiához kötődő új technológiákat is megismerhették a résztvevők. A tapasztalatairól és a vendéglátás jövőjéről abban a podcastben beszélgettünk a szakemberrel, amit hamarosan meghallgathatnak a szon.hu oldalon és amiben arról is szó esett, hogy például a szállóvendégek szokásainak elemzése hogyan segíti a turizmusban dolgozókat, de az is elhangzott, helyettesítheti-e robotpincér a felszolgálókat.
Robotpincér: nem fárad el, nem vesz ki szabadságot
– A modern technológiák már jelen vannak a vendéglátásban, gondoljunk csak arra, amikor érintésmentesen rendelünk egy étlapról, vagy arra, hogy a mobiltelefonunk segítségével tudjuk nyitni és zárni a szálloda ajtajait, de amit Szingapúrban láttunk, az egy új szintje a modernizációnak. Kipróbáltunk például egy olyan gyorséttermet, ahol csupán néhány robotkar dolgozott. Kivette a hűtőből a mirelitet, beborította a megfelelő helyre. Amíg ez sült, az automatizált rendszer felcímkézte a dobozokat, az elkészült ételt beletette, rárakta a tetejét, és miután kártyával fizettem, már meg is kaptam. Ezzel a helyiséggel szemben volt egy hasonló étterem, ahol emberek dolgoztak, a robotok viszont ugyanannyi időn belül duplaannyi vendéget szolgáltak ki.
Egyik oldalon ott van a személyesség élménye és az emberközpontúság, a másikon a robotika, az automatizált rendszerek sokasága, s az ebben rejlő lehetőségek tárháza. A végeredmény mind a kettőnél ugyanaz, csak más az elérési út.
Abban fogunk nagyon sokat fejlődni a közeljövőben, hogy a humán erőforrás mellett a digitalizált módszereket hatékonyabban és nagyobb számban fogják tudni alkalmazni akár a kis- és középvállalkozások is – mondta Krivács András, akinek felvetettük, hogy amikor étterembe megyünk, az élményhez a finom ételek és italok mellett hozzájárul a kiszolgálás, a pincérek kedvessége, és az, hogy például az italrendelésnél számíthatunk a felszolgáló tudására, amire viszont egy robot nem képes.
Robbanásszerű fejlődés
– A Covid megváltoztatta az emberek étkezési szokásait, és ez igaz az étterembe járásra is. A bezártság hónapjai alatt megszokottá vált az ételrendelés, sokan pedig ezt annyira megszokták, hogy a mai napig házhoz rendelik az ebédjüket, vacsorájukat, amit a televízió előtt ülve fogyasztanak el. Ebből a szempontból mindegy, hogy az étteremben egy robottal beszélgetünk, vagy egy applikáción keresztül rendelünk meg valamit.
Különbség akkor van, amikor egy étteremben kíváncsiak vagyunk arra, honnan érkezett például a hal, vagy ha a felszolgáló véleményét kérjük ki arról, milyen bort ajánl a desszerthez.
De felteszem a kérdést: mindennap így étkezünk? Nyilván nem. Ám akkor is az ember és a természet lesz a középpontban, ha élünk a digitalizáció nyújtotta lehetőségekkel, nem tűnnek tehát el a hús-vér emberek, de hogy sok mindent automatizált rendszerekkel fogunk megoldani, az biztos, hiszen ez elkerülhetetlen. A napokban egy EU-s fórumon, ami a legmagasabb szinten foglalkozott turizmusfejlesztéssel, egyértelművé vált, hogy 5-10 éven belül ezen a területen olyan szintű, robbanásszerű fejlődést tapasztalhatunk, mint amilyet az internet elterjedésekor. Én turizmusszakértőként és vállalkozóként is üdvözlöm ezt, hiszen e technológiáknak köszönhetően a szektor működése tervezhetőbb, élhetőbb és eredményesebb lesz. Azzal például, hogy a pontosabb tervezhetőség miatt éppen annyi húst sütünk majd meg, mint amennyit el is tudunk adni, csökkenthetjük az élelmiszerpazarlást, és ezzel költséget takarítunk meg, de az csupán egyetlen példa arra, hogyan segíti a munkánkat a digitalizáció – mondta Krivács András, aki a legújabb gépekről is mesélt.
Bekamerázott hűtők
– Vannak olyan sütők, amelyeket a szakács hangvezérlés útján utasíthat például arra, hogy 5 percen belül 140 fok legyen bennük a páratartalom, mert ő addigra készíti el azt az ételt, aminek a sütőbe kell kerülnie, egy másik üzenettel pedig arra utasíthatja, hogy 5 perc párolás után váltson át mondjuk sütésre. Ezzel időt és energiát, azaz pénzt spórolunk, ezek a megoldások pedig, éppen a gazdaságosságuk miatt rövid idő alatt a háztartásokban is megjelennek majd.
Láttam például olyan hűtőt, ami be van kamerázva, így nem kell kinyitni az ajtaját, hogy megtudjuk, benne van-e az, amit keresünk. Így nem melegszik fel, és kevesebb áramot fogyaszt
– említett még egy példát az MNGSZ elnöke, aki fenntartja azt a véleményét, amit a Covid után mondott először: a jövő vendéglátása elkezdődött, és amit tegnap annak hittünk, az már a múlté. – Nap mint nap hallunk és látunk újdonságokat, erre pedig fel kell készítenünk a kollégákat: ezért szervezünk workshopokat, s ezért tartunk előadásokat, hogy átadjuk nekik azt a tudást és szemléletet, amit külföldön megtapasztalunk. Fontos, hogy ne járjunk úgy, mint a Covid után, amikor senki sem gondolta, hogy arra a válságra rá fog épülni még kettő. Akkor is azt gondoltam, amit most: alkalmazkodnunk kell a megváltozott igényekhez, ez a megmaradásunk záloga. Akinek akkor volt tartaléka, és ezt az utat követte, ma nulla fölött van az eredményességben, de aki nem változtatott, sajnos kénytelen volt bezárni az éttermét vagy szállodáját. Tudatosan kell terveznünk a jövőt, a digitális átállás ugyanis még annál is nagyobb változásokat hoz majd, mint amit most gondolunk, közben pedig meg kell tartanunk az értékeinket. Szeretjük a magyar ízeket, tiszteljük a hagyományainkat, az új technológiát pedig arra kell használnunk, hogy az ételeink jobbak, ízletesebbek, izgalmasabbak legyenek – tette hozzá.