Nem jó ajándék került a fa alá

2024.12.26. 20:00

Karácsonyi ajándékok visszaváltása – ezekre figyeljünk!

Nem tetszik, nem működik, esetleg nem passzol a méret. A karácsonyi ajándékok visszaváltása nem minden esetben egyszerű.

A karácsony a meglepetésekről is szól, de nem mindig felhőtlen az öröm

Fotó: Konstantin Postumitenko

A karácsonyi ajándékok vásárlásakor sajnos elég gyakran előfordul, hogy meggondolatlanul döntünk, és nem tetsző, vagy éppen fölösleges dolgot választunk, és a megajándékozott nem lesz elégedett. Éppen ezért az ünnepek előtti vásárlási rohamot a karácsonyi ajándékok visszaváltása követi, ám van néhány dolog, amire nem árt odafigyelni.

a vásárlási rohamot az ünnepek után a karácsonyi ajándékok visszaváltása követi
Nem mindig sikerül jól választani, de a karácsonyi ajándékok visszaváltása egy második esély lehet
Fotó: Illusztráció: Getty Images


 

Valamikor könnyű a karácsonyi ajándékok visszaváltása

Aki online szerezte be a meglepetést, az némileg könnyebb helyzetben van, hogy miért, arról Berencsi Máté, a Forweb Online Marketing Ügynökség ügyvezetője mesélt szerkesztőségünknek.

Kérdésünkre elmondta, a webáruházak vásárlóit védi a 14 napos elállási jog, s emiatt a legtöbb termékkör esetében ez időn belül indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól.

– A romlandó, vagy egyedi gyártású termékekre ez nem vonatkozik, de az árucikkek jelentős részére igen, és még akkor is visszakaphatjuk a pénzünket a vásárlás után, ha kibontották az ajándékot. Amennyiben minőségi kifogás van, még a szállítási költséget sem kifizetnie a vásárlónak. A ruházati cikkek nagyon népszerű ajándékok karácsonykor, ezek esetében elég gyakran előfordul, hogy nem passzol a méret, de ha online rendeltük a terméket, akkor az említett szabályok miatt könnyű dolgunk van. Azt se felejtsük el, hogy a webáruházak a szabályoktól eltérő gyakorlatot is alkalmazhatnak – persze a pozitív irányba. Egyes cégek azzal próbálják meg becsalogatni a vásárlókat, hogy a szállítási költséget is átvállalják, ha a termék – jelen esetben a ruházati cikk – nem megfelelő – tudtuk meg Berencsi Mátétól.

A 14 napos elállási jog tehát egy nagyon fontos védőháló, de mi van akkor, ha valaki a Black Friday idején vásárolt ajándékot, és kicsúszott a jelzett időintervallumból?


 

Csak a fa alatt derül ki, hogy nem jó

– Ma már nagyon gyakori, hogy az emberek a fekete péntek akciódömpingjein veszik meg a fa alá szánt ajándékot. Ezzel az a gond, hogy csak karácsonykor derül ki, ha a termék nem megfelelő, márpedig az már bőven a Black Friday után van. Ebben az esetben javarészt a kereskedő jóindulatára vagyunk bízva, hiszen semmilyen jogszabály nem kötelezi arra, hogy az egyébként hibátlan terméket kicserélje, vagy az árát visszautalja. Minőségi kifogás esetén persze más a helyzet, de ennyivel a vásárlás után ebben az esetben csak a javítás, vagy termékcsere jöhet szóba, pénzvisszatérítés nem. Ugyanakkor az ilyen helyzetekben is előfordulhat, hogy webshop még kötelezettségek nélkül is visszaadja a termék árát, mert fontos neki, hogy a vásárló elégedett legyen. A magyar piacon egyáltalán nem ritka az ilyesmi, bár az az igazság, hogy az ünnepek után egyáltalán nem ugrik meg az elállások száma – mutatott rá a szakember.

 

Ma már nem ritka, hogy a webshop akkor is visszaadja a termék árát, ha erre nem kötelezi a jogszabály 
Fotó: Illusztráció: Shutterstock

Ez a jelenség nagyon meglepő, hiszen a webáruházak jelentős része novemberben és december bonyolítja az éves forgalma jelentős részét, sőt nem ritka az olyan webshop sem, ami egyetlen hónap alatt abszolválja az éves számokat. A nagyságrendekkel több vásárlás ellenére mégsem állnak el többen a vásárlástól.

– Az ügyfeleink is meglepődtek ezen. A kereskedők számolnak bizonyos veszteségekkel, tudják, hogy bizonyos számú csomagot nem vesznek át a vásárlók, esetleg lesz egy mennyiség, amit valami miatt visszaküldenek. Ez egyes webáruházak esetében igen magas, akár 10 csomagból egy, míg másoknál csupán 100-ból egy. Ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy novemberben-decemberben igen alacsony a visszaküldések száma. Ennek sok oka lehet, a vásárlók is tudatosabbak lettek, és ez is tükröződhet a számokban. Azt se felejtsük el, hogy a webshopok egyre részletesebb információkkal látják el a vásárlókat, hogy minimalizálják ezt a veszteséget. Gyakoriak a mérettáblázatok, illetve nagy mennyiségű és kiváló minőségű fotóval is ellátják a hirdetéseiket, így a felhasználó jó eséllyel azt veheti ki a csomagból, amit az interneten is látott – tette hozzá Berencsi Máté.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában